"הלהקה" 2004
כשישראלי אומר "הלהקה", הוא מתכוון רק לדבר אחד: גידי גוב, גלי עטרי, חלי גולדנברג, מאיר סוויסה וחבריהם ללהקה הצבאית, מתנשקים, רבים ומורדים בסרט המיתולוגי של אבי נשר * אתמול התאחדו החבר'ה לכבוד השקת הדי-וי-די של הסרט * אחרי חיבוקים, נשיקות, וקצת נוסטלגיה, הם ביצעו מחרוזת משירי הסרט * ומי לא בא? גידי, חלי ודבל'ה גליקמן
טל פרי
21/04/04
הידעתם? על סט הצילומים של הסרט "הלהקה" היתה משמעת כמעט צבאית. הפנייה לשחקנים היתה בשמות הדמויות שאותן גילמו. החברות על המסך בין דטנר ובזוקה היתה פועל יוצא מהקשר שהתפתח במהלך החזרות והצילומים בין גידי גוב ומאיר סוויסה. הסצינה שבה אלי גורנשטיין מציל את הלהקה תוך שהוא שופך על עצמו שני גביעי לבן אולתרה בלי שהשחקנים ידעו מה עומד לקרות. דמותה של מלי, שאותה גילמה גלי עטרי, לא נכללה כלל בתסריט המקורי.אלה רק חלק מהפרטים שחושפים הבמאי אבי נשר וכמה מכוכבי הסרט המיתולוגי בתוספות המיוחדות לגרסת הדי-וי-די של הסרט, שיוצאת השבוע לחנויות, בעיתוי מושלם לקראת יום העצמאות. הסרט, שאותו ביים נשר כשהיה בן 24, נחשב לאחד מסרטי הפולחן הגדולים בתולדות הקולנוע הישראלי. במארז הדי-וי-די שני תקליטורים. הסרט עצמו מלווה ברצועת אודיו שבה ניתן להאזין לנשר מספר על עשיית הסרט תוך כדי צפיה בו, ותקליטור תוספות מיוחדות שכולל בין השאר ראיונות עם השחקנים, בהם ששי קשת (דני), לירון נירגד (מיקי), מאיר סוויסה (בזוקה), אלי גורנשטיין (זמי), חלי גולדנברג (אורלי) ואחרים.
הסמל של יום העצמאות
אמש חגגו כוכבי "הלהקה" את צאתו של הדי-וידי לחנויות באירוע תקשורתי נוצץ ב"גן-אורנים" בתל-אביב, שבמהלכו גם ביצעו על הבמה מחרוזת ממיטב להיטי הסרט, אותה עיבד מוזיקלית קובי אשרת. כדי לבדוק אם הכימיה מלפני 27 שנים עוד עובדת, זומן שלשום לאולפני "סיגמא" בתל-אביב מקבץ נבחר של כוכבי הסרט לחזרה קולית משותפת לעיני המצלמות. מצבת הנוכחים כללה את גילת אנקורי, דפנה ארמוני, מאיר סוויסה, אלי גורנשטיין, ששי קשת, לירון נירגד וראובן גבירץ, שבסרט המקורי מגיח לחצי דקת מסך בסצינת הפתיחה.כמובן שלא את כל ההרכב המקורי ניתן היה לשחזר. שחקני הסרט יוני חן ומנחם עיני הלכו לעולמם. סמדר ברנר (יפצ'ו) חיה בחו"ל. גידי גוב לא בא לחזרה כי היתה לו הופעה ביום האירוע. דב גליקמן הודיע מראש שאין לו עניין ליטול חלק בקידום התקשורתי של הדי-וי-די. חלי גולדנברג הבריזה, וגלי עטרי נעדרה מהחזרה, אך פיצתה בביצוע מחודש של "שלווה" בדואט עם שלומי סרנגה באירוע עצמו.אנקורי, שגרה סמוך לאולפן, היתה הראשונה להגיע לחזרה. "זה ישמע מוזר", היא אומרת, "אבל ראיתי את'הלהקה' מעט מאוד פעמים מאז שהסרט יצא למסכים. איכשהו תמיד פיספסתי את אינספור ההקרנות שלו בטלוויזיה ביום העצמאות, חוץ מפעם אחת שראיתי אותו ביחד עם ששי קשת ויונה אליאן."אני חושבת שרק על סט הצילומים של'רמת אביב ג' ' קלטתי איזו השפעה אדירה היתה לסרט, בגלל התגובות של שחקנים צעירים על הסט כלפי. ערב אחד חבר של הבת שלי הגיע אלינו לארוחת ערב וגלי עטרי היתה אצלנו. הוא היה בהלם מוחלט. לא הפסיק להגיד:'אני לא קולט שאני יושב באותו שולחן מול שרי ומלי'".
" היתה שם דיקטטורה"
כששאר השחקנים מתחילים להצטופף באולפן, תוך חמש דקות הם שוב "הלהקה" ; כאילו לא עברו ארבע שנים מאז המפגש הרשמי האחרון שלהם (לאייטם חגיגי לתוכנית "לילה גוב 2" ). בהתחלה יש בעיקר חיבוקים ודיבורים, אחר-כך מתחילה השירה ואת המנגינה הזו, מתברר, קשה מאוד להפסיק."היינו הלהקה", אומר ששי קשת, "הגענו לסט הצילומים אחרי חודשים של גיבוש וחזרות והרגשנו חיילים לכל דבר. אפילו הפחדים מתקופת השירות הצבאי חזרו. למרות שכבר היינו שנים באזרחות, בחזרות עם המעבד המוזיקלי, יאיר רוזנבלום, שעבד גם על הסרט, פחדתי ממנו כאילו הוא עדיין יכול לרתק אותי לבסיס. אני חושב שגם הוא האמין שהוא עדיין יכול לעשות את זה".סוויסה : "כי בוא נודה בזה, בימים ההם זו היתה דיקטטורה. במאי ומנהל מוזיקלי של להקה צבאית שלטו בחיים של החיילים וניצלו את זה טוב מאוד. כולם חשבו על הקריירה שמחכה להם באזרחות ולכן לא העזו להתמרד, כמו שאנחנו עשינו בסרט ".אתה וגידי גוב אכן הפכתם לחברים בנפש על הסט?"בהחלט, נוצר ביננו קשר קרוב מאוד. באותה שנה הוא קנה לי תקליט מתנה ליום-ההולדת".כשהם מתבקשים לנתח את סוד הצלחתו רבת השנים של "הלהקה", הם מתקשים להסכים על נוסח אחיד. לומר שהסרט היה טוב יישמע פשטני מדי. "זה היה סיכום של תקופה", מציע גורנשטיין נוסחת פשרה, "הסרט נעשה בדיוק על קו התפר שבין סיום תור הזהב של הלהקות הצבאיות ותחילת תור הזהב של הטלוויזיה. כשהטלוויזיה נכנסה לתמונה הכל השתנה, כך שבדיעבד יש בסרט מידה לא מבוטלת של נוסטלגיה למשהו שכבר לא קיים יותר".אנקורי : "אני זוכרת שבשירות שלי בלהקה צבאית היינו מופיעים חמש פעמים ביום, קרענו את הצורה, ונורא נעלבנו אם היו קוראים לנו ג'וביניקים. כיום להקות צבאיות מופיעות אולי ארבע פעמים בשבוע, בליווי פלייבק, בלי חומרים מקוריים, אף אחד לא שומע עליהם והם מתלוננים שקשה להם".סוויסה : "זה מאד מדויק. מהרבה בחינות, להקה צבאית היתה אז מה ש'כוכב נולד' אמור להיות כיום. דלת להצלחה. רק שבלהקה צבאית עשו לך ביתספר ומי שהגיע לשם אלו אנשים שבאמת רצו להיות זמרים, שחקנים ובדרנים. מי שהולך ל' כוכב נולד' פשוט רוצה להיות מפורסם, מהר ועכשיו".כמה אירוני שהדבר הראשון שרואים כשמכניסים את הדי-וי-די החדש למכשיר הוא קליפ חדש של נינט טייב מבצעת את "סוף העולם", שיר הנושא מסרטו החדש של אבי נשר, שעולה למסכים בקרוב.
"הסרט שיקף את המציאות"
"במהלך הצילומים של'הלהקה' השחקנים הפכו לדמויות שאותן גילמו", מספר נשר, "הליהוק נעשה בעקבות שיחות אישיות של שעות עם כל אחד מהם, ותוך כדי החזרות הייתי מכין רשימות ויוצר את הסיפורים והדיאלוגים על-פי הדינמיקה שהתפתחה ביניהם. למשל הכימיה המיידית שנוצרה בין גידי זר, "ידענו שאני צריך לעשות משהו עם לבן ושיהיה רק טייק אחד, כי היה רק סט מדים אחד שהתאים לי ואחרי שאלכלך אותו בלבן כבר לא תהיה עוד הזדמנות. לשאר השחקנים לא היה מושג מה אני הולך לעשות. אני, בתור מי שראה בעצמו כבר אז שחקן מאוד רציני, ידעתי רק שזה יהיה אקט עם המון פאתוס".
האחרון של אורי זוהר
לירון נירגד, שגילמה את מיקי, מושא אהבתו של דטנר (גידי גוב), מתארת את סצינת הנשיקה שלהם על חוף הים כ"הדבר הכי לא אירוטי שאפשר היה לדמיין. גידי אסתמתי, ואני זוכרת בעיקר המון התנשפויות בין ונטולין אחד לשני". לדבריה , אבי נשר החליט לתת לה את התפקיד אחרי שהפגינה את כישוריה בהורדות ידיים.הופעת האורח הקצרצרה של אורי זוהר בסרט בתפקיד עצמו היתה, מתברר, האחרונה שלו בהפקה חילונית לפני שחזר סופית בתשובה. "אני ואורי גוב למאיר סוויסה היתה ההשראה לקשר שמוצג בסרט בין דטנר ובזוקה. גלי עטרי הגיעה לאודישנים וכבשה אותנו בקסם האישי שלה. הרגשתי שהיא חייבת להיות בסרט, למרות שלא היה שום תפקיד כתוב עבורה. דמות מלי נוצרה במיוחד לגלי תוך כדי העבודה על הסרט".נשר מנתח גם את טכניקות הצילום של "הלהקה". לדבריו , הקפיד לצלם את הסרט כמעט ללא קלוז-אפים על השחקנים במטרה ליצור תחושה מתמדת של קבוצה. לכן דאג כמעט בכל הסצינות להציג מסה של אנשים בתוך הפריים, שכל אחד מהם נראה עסוק בענייניו. "בסצינות הנסיעה באוטובוס למשל", אומר נשר, "בכל פעם סדר הישיבה של הדמויות משתנה. זה היה פועל יוצא מהיחסים האישיים בין השחקנים באותה נקודת זמן בסרט.אלי גורנשטיין, שגילם את זמי החשמלאי התמהוני, מספר שאת הסצינה שבה הוא שופך על עצמו לבן ומונע בדקה ה-90 את פירוק הלהקה, הוא אילתר בו במקום. "אבי נתן לי רק הוראות כלליות", הוא משחהכרנו לראשונה כמה שנים לפני תחילת הצילומים", אומר נשר, "ראיינתי אותו ונשארנו בקשר. הוא לא היה ממש פטרון שלי, אבל אמר לי כמה פעמים שביום שבו אעשה סרט ראשון באורך מלא, הוא יגיע לעשות תפקיד אורח."כשהתחילו צילומי'הלהקה' ידעתי שהוא באמצע תהליך חזרה בתשובה, אבל אז הוא התקשר אלי ואמר שהוא מעוניין להגיע לסט. כששאלתי אותו אם זה מסתדר לו, הוא ענה בפשטות:'הבטחות צריך לקיים'. רק בדיעבד התברר שזו היתה ההופעה האחרונה שלו בסרט חילוני. הוא כבר הסתובב אז עם כיפה, אבל התפשרנו על מין כובע בוכרי צבעוני שהוא לבש לצילומים".נשר מרבה לציין את הדמיון שנוצר במהלך הצילומים בין עלילת הסרט לבין מה שקרה מאחורי המצלמות. כך למשל סצינת ההתמרדות, שבה מחליטים חברי הלהקה לסרב להמשיך בחזרות בגלל סילוקה של מיקי (נירגד), היתה כמעט זהה לארוע אמיתי שקרה על הסט: החלטת השחקנים לא להמשיך בצילומים אחרי שהתבשרו שלא יוכלו לקבל משכורות בגלל קשיי תקציב שאליהם נקלעה ההפקה."אני, בתמימות שלי דאז, חשבתי שזה נפלא", מספר נשר, "במקום להיות בפניקה שהסרט שלי קורס, התלהבתי מהקטע של מציאות מחקה את הדמיון ולהיפך. אני זוכר אפילו שסיפרנו לשחקנים שהמפיק הסתבך עם העולם התחתון ונחטף. בכלל, על הסט של'הלהקה' עשינו כל טעות אפשרית. מי שצפה בנו מהצד היה משוכנע שאין לנו מושג מה אנחנו עושים."אני זוכר שצלם הסרט לא היה מסוגל לעכל את העובדה שלילד בן ה-24 יש אג' נדה ויזואלית משלו. הרעיון היה לתת המון כבוד לדור יוצרי הקולנוע הוותיק, אבל בו בזמן לשבור את הכללים ולעשות משהו חדש לגמרי. אישיות מכובדת מאוד בתחום הקולנוע, שלא אחשוף את שמה, אמר שאף אחד לא יתעניין בסרט הזה כי אין בו סיפור. רק אוסף דמויות. לא שמעתי אותו מזכיר את זה שוב אחרי מחיאות הכפיים ההיסטריות באולם בסיום הקרנת הבכורה ".