לפני כחודש נהרג שלומי מרק בתאונת אופנוע. מרק (29) – בנו של מנהל ישיבת עתניאל, מיכי מרק הי"ד – נפצע אנושות בתאונה עצמית בזמן שרכב על אופנועו בכביש 6, סמוך למחלף קריית־גת. הוא איבד את השליטה על הכלי, החליק ונתקל במעקה הבטיחות.
רגע לפני שהטרגדיה הזו מתאדה אל תהום הנשייה של הזיכרון הציבורי, צריך לדבר על מעקות הבטיחות. לא תמיד הם היו פה איתנו בכבישי הארץ. בעבר הרחוק הם לא נחשבו כחלק מהתקן לבניית כביש, והותקנו בעיקר בעיקולים מסוכנים על כבישים הרריים התלויים על תהום.

המעקה נועד לספוג את האנרגיה הקינטית שמייצר רכב פרטי ממוצע במהירות רגילה בכביש. הוא בנוי מפרופילי פלדה מגולוונת, והמבנה שלו הוא של קורת W המוברגת אופקית מעל עמודי H מברזל שמעוגנים אל שול הכביש. הקונסטרוקציה הזו מתוכננת לספוג מסה של כמה טונות במפגש חזיתי או זוויתי, ובכך למנוע מהרכב להידרדר לתהום שמעבר לכביש.
כמה נהגי מכונית ניצלו ממוות בטוח בזכות המעקה? לא ברור. מה שכן מתברר זה שהמעקות הללו מתפקדות כמלאך המוות הדומם והאכזרי של רוכבי האופנוע. חלק לא מבוטל מתאונות האופנוע הקטלניות ביותר בשנים האחרונות התרחש כאשר הרוכבים איבדו את השליטה על הכלי הדו־גלגלי, ופגשו את עמודי המעקה. קורות המעקה הופכות לסוג של גיליוטינה המסוגלת בקלות לקטוע גפיים או ראש, ואף לגרום למוות. דו"חות מד"א והמשטרה מלאים בתיאורי זוועה של תאונות מעקה שהובילו למוות מהיר ואכזרי. במקרה כזה, לכמות ולאיכות לבוש המיגון של הרוכב אין שום משמעות.
בעיית הבור הפתוח ברשות הרבים התגלגלה לפתחו של משרד התחבורה, וזה הקים ועדה משרדית לבדיקת העניין. הוועדה קבעה כי "אחד הגורמים לחומרת הפגיעה בתאונות רוכבי אופנועים הוא בתכנון הלא־סלחני עבורם של צידי הדרך, לרבות שימוש במעקות הבטיחות, שתוכננו מבלי להתחשב בפגיעה אפשרית של רוכבי אופנועים. בחלק ניכר מדגמי המעקות הנמצאים בשטח, ישנם חלקים בדידים חדים: עמודים של מעקות פלדה אשר עשויים לגרום לפגיעה חמורה בחלקי הגוף של רוכב אופנוע המתנגש במעקה, במהלך תאונה או בעקבותיה".
יש בעולם פתרונות אפשריים לבעיה: כיסוי פלסטיק קשיח לעמודים, או מעקות מחומר סופג. הבעיה היא תקציבית כמובן, שכן עלות החלפת המעקות או שדרוגן היא עצומה. אלא שעד כה אף אחד לא טרח לחשב שכר מצווה כנגד הפסדה. השאלה הפשוטה היא: חייהם של כמה אנשים ניצלו בזכות המעקות, וכמה נהרגו בגללם? אם אין תקציב לשדרג את המעקות, עדיף להסיר אותן בכל מקטע שבו הם לא חיוניים, בוודאי בכבישים ישרים באזור השפלה, שבהם סטייה של רכב מהנתיב מסוכנת פחות מסטייה דומה בכביש הררי. נקוה שמי שלא יהיה שר התחבורה הבא, ייקח את הדברים לתשומת ליבו.