תא"ל במיל' אבי בניהו הוא יח"צן גאוני. רק גאון מסוגל להטביע בדקה ה־91 סימן שאלה על מיזם נדל"ן ענק שתוכנן במשך שנים רבות וצלח את כל ערכאות המשפט והבירוקרטיה, כמו שבניהו עשה בשבועות האחרונים בשם תושבי אילת. הוא ידע מה צריך להגיד וכיצד, כדי לערער את אמון הציבור ומנהיגיו בצדקת פינויו של שדה דב. חבל שתושבי גוש קטיף לא שכרו אותו לפני 14 שנה כדי לעצור את ההתנתקות. בניהו היה מסוגל לבלום גם אותה.
ברוב כישוריו הצליח חבר קיבוץ להבות חביבה של השומר הצעיר לרתום אליו את איש הימין הבכיר בצלאל סמוטריץ', שר התחבורה החדש, שלפני 14 שנה נאבק אישית בפינוי גוש קטיף, ולמרבה הצער כשל. הפעם, למרבה הצער, מסתמנת הצלחה.

ביטול ההעתקה של שדה דב נראה קרוב מאי־פעם. רוב חברי הכנסת זורמים עם המחאה המאורגנת היטב של תושבי אילת. אפילו קנאי שלטון החוק שביניהם תומכים פתאום בחוק עוקף בג"ץ. יצר הפופוליזם גובר אצלם על התבונה הטהורה. הם התמסרו לטיעונים האילתיים הקלושים על פגיעה אפשרית בשרותי הבריאות שלהם, ולא שמו לב שזמן הנסיעה בין נתב"ג לתל־השומר הוא כמעט אותו הזמן שבין שדה דב לתל־השומר. הם גם לא תהו מדוע אילת עצמה ויתרה לאחרונה בלב קל על שדה התעופה שלה והעתיקה אותו עשרים קילומטרים צפונה, אבל לתל־אביב אסור לוותר על שדה דב, התקוע כמו עצם בגרונה.
בניהו הסביר לי כי העתקת שדה התעופה באילת שייכת ל"שגיאות עבר", שאין טעם לפשפש בהן עכשיו. זאת לא תשובה רצינית. גם את ההחלטה על פינוי שדה דב אפשר לתאר כשגיאת עבר שאין טעם לפשפש בה. ההליכים המשפטיים הסבוכים של הפינוי הושלמו זה מכבר, והוא היה אמור להתחיל בשבוע הבא.
ביטול הפינוי ברגע האחרון יהיה כרוך לא רק בפיצויים של מיליארדים רבים לנפגעי הביטול ובחבלה דרמטית בתוכניות המעבר של צה"ל דרומה, אלא גם בפגיעה קשה ביותר באמינות השלטון המרכזי: אם אחרי 12 שנות הליכי תכנון והרשאה אפשר לעצור מיזם אדירים שכזה, לבטל הסכמים ולהתעלם מפסק דין בג"צי חלוט, מי יאמין להבא בהסכמים כלשהם עם המדינה? בלוחות הזמנים שסוכמו איתה? כל תוכנית פיתוח שאפתנית תהיה מעכשיו על־תנאי: שלא יבוא ברגע האחרון איזשהו יח"צן גאוני, ינהיג אחריו את הפוליטיקאים כמו החלילן מהמלין, ויטיל עליה וטו.