אחרי לא מעט שנים שבהן הואשמו שאינם לוקחים סיכונים, הלכו במארוול על כל הקופה עם "הנוקמים: סוף המשחק" וסיפקו סיום אמיתי, דרמטי ורב הוד ל"סאגת האינסוף". אבל האומץ שהפגינו קברניטי היקום הקולנועי, במהלך שהקנה לסוף המשחק את המקום השני בטבלת שוברי הקופות הגדולים של כל הזמנים, גם הציב אותם כעת במקום רגיש במיוחד. האם יצליחו לשמור על רמת ההצלחה ללא איירון־מן וקפטן אמריקה, עמודי התווך של הסדרה? הראשון שיצטרך לענות על השאלה הזו הוא "ספיידרמן: רחוק מהבית", שעולה כעת. האמת, משימה הולמת לגיבור שהמוטו המקורי שלו הוא "עם כוח גדול באה אחריות גדולה".
כיתתו של פיטר יוצאת לטיול באירופה, וכל מה שמעניין אותו זה להצליח לכבוש את ליבה של אמ־ג'יי. אז מה אם ניק פיורי מנסה נואשות ליצור איתו קשר. אבל הצלת העולם היא עסק שקשה להתנער ממנו, והצרות פשוט רודפות אחרי פיטר, היכן שלא יהיה.
אחד האלמנטים המרכזיים בסרטי הזיכיון שעוזר להם לשמור על רעננות יחסית לאורך זמן כה רב, הוא הוורסטיליות הז'אנרית. זה יכול להיות מותחן ביון (חייל החורף), מעשייה פוליטית (הפנתר השחור), אופרת חלל (שומרי הגלקסיה) או במקרה של ספיידי – קומדיית תיכון אמריקנית שבסיבוב הנוכחי מקבלת גם טוויסט ריגולי מקסים בנוסח "משחקי ריגול" הקלאסי מהניינטיז.

זו כנראה אחת הסיבות העיקריות לבחירתו של ספיידרמן כסרט הראשון אחרי אירועי סוף המשחק: לאחר הדרמה הגדולה והמכבידה רגשית של קודמו, הורגש צורך לאוורר ולהקליל. חשוב רק לשים לב שהמחויבות הטוטאלית של מארוול לז'אנר הנבחר אומרת שאתם באמת מקבלים כאן קומדיית תיכון. מארוול דואגים להשתמש בעלילה המצועצעת בחוכמה, אבל זהו עדיין סרט עם מנטליות של טינאייג'רים שמכוון היישר לטינאייג'ר שבכם.
הפתיחה מעט איטית ומסבירנית, בשל הצורך להבהיר את ענייני רצף הזמן הקשורים בחזרתה לחיים של מחצית מהיקום, אבל מהר מאוד העלילה תופסת קצב והנוסחה המארוולית המנצחת חוזרת לדפוק כמו מכונה ששומנה וכווננה במשך 23 סרטים. הבחירה בספיידרמן להמשיך את הסיפור מצביעה גם על האמון של מארוול בדמות. מערכת יחסי האב־בן בין פיטר וטוני מבשילה כאן לסיומו של סיפור חניכה קלאסי, הממצב את ספיידי כנוקם מרכזי. גם הליהוק של טום הולנד הצעיר לתפקיד הגיבור מחזק את ההבנה כי מארוול בונים עליו לעוד שנים רבות.
כאמור, "רחוק מהבית" משמש הפוגה קלילה, ולכן לא תמצאו כאן כמעט מהלכים עלילתיים הרי גורל. אך שימו לב שאת הגילויים החשובים ביותר שמרו הפעם ממש לסוף – לשתי סצנות הפוסט־כתוביות, האמצעית והסופית. כדאי להתאזר בסבלנות ולחכות באולם ממש עד לסיומן. זה ישתלם לכם.
ספיידרמן: רחוק מהבית
ארה"ב 2019, במאי: ג'ון ווטס 129 ד'