יום שלישי, מרץ 4, 2025 | ד׳ באדר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
user
user

אלישיב רייכנר

החל את דרכו במקור ראשון ב-2000. כותב טור בענייני חברה ופריפריה במוסף 'יומן'. פרסם שבעה ספרים על החברה הישראלית

המורים שמלמדים ילדים חולים בבתיהם מוחים על תנאיהם

בתחילת כל שנה עוברים כמה שבועות עד שהילדים החולים מקבלים אישור לקבל שיעורים בביתם. בינתיים המורים אינם עובדים ומשתכרים, ומצויים בחוסר ודאות

מאז שנכנס לכיתה א' נאלץ תום נמר, היום בן 18, להעביר את רוב שנת הלימודים בביתו, בשל מחלה נדירה שהוא סובל ממנה. חוק חינוך חינם לילדים חולים קובע שכל ילד החולה במחלה מתמשכת או השוהה בביתו מעל 21 ימים רצופים בהוראת רופא, זכאי לקבל בביתו תוכנית חינוך המותאמת לצרכיו, על ידי מורים מיוחדים. ואכן, מדי שנה מגיעים לביתו של תום מורים המלמדים אותו, ובשנים האחרונות גם מכינים אותו לבחינות הבגרות. אימו שרונה מתארת בהתרגשות את עבודת הקודש שלהם ומדברת עליהם כמורים המתפקדים גם כחברים של הילדים השוהים בביתם.

ההערכה שרוחשים הורי הילדים החולים כלפי מורי ילדיהם, מעצימה עוד יותר את התסכול על תנאי העסקתם. כ־450 מורים מלמדים כ־2,400 ילדים חולים בביתם, במסגרת תוכנית 'שלבים'. מדובר במורים בעלי השכלה אקדמית, ניסיון ותעודת הוראה, אך בניגוד למורים מן המניין הם משתכרים רק לפי שעות, זאת משום ש'שלבים' מופעלת על ידי זכיין חיצוני. המשמעות היא שבחופשות ובחגים הם אינם משתכרים, ובקיץ הם גם נאלצים לחתום על אבטלה. אם לא די בכך, בתחילת כל שנה עוברים כמה שבועות עד שהילדים החולים מקבלים אישור לשיעורים בביתם, ובינתיים, בחודש ספטמבר ולעיתים גם באוקטובר, המורים אינם עובדים ואינם משתכרים, ומצויים בחוסר ודאות. כשהילד החולה נדרש להתאשפז או שאינו יכול לקיים את השיעור מסיבה אחרת, השיעור מתבטל והמורים אינם מקבלים שכר. בנוסף, המורים בתוכנית 'שלבים' אינם נהנים מתנאי ההעסקה של עמיתיהם בבתי הספר ואינם זוכים לקרן השתלמות.

צילום: כוח לעובדים
מחאת מורים מארגון 'כוח לעובדים', 2018. צילום: כוח לעובדים

אילנה יוחננוב עובדת כבר 17 שנים כמורה כזו. היא בעלת תואר שני ומגישה לבגרות, ואת בחירתה ללמד ילדים חולים בבתיהם היא מנמקת בסיפוק האדיר שהיא חווה. גם יוחננוב, הוותיקה בתחום, מעידה על הרעת תנאים מתמשכת שלה ושל חבריה. לפני כשלוש שנים הם התאגדו תחת ארגון 'כוח לעובדים', ויצאו למאבק לשיפור תנאי העסקתם. החלום הגדול שלהם הוא להפסיק להיות מורי קבלן, סוג ב', ולהתחיל להיות מועסקים על ידי משרד החינוך. לצערם הם מבינים שכרגע מדובר בשאיפה לא ריאלית, ולכן מסתפקים במאבק על שיפור תנאי העסקתם במסגרת הסכם קיבוצי.

בגלל הבחירות

במשך למעלה מ־20 שנה הפעילה את שירות ההוראה לילדים החולים עמותת תללי"ם, עד שב־2014 זכתה במכרז 'קדימה מדע', זרוע של רשת אורט העולמית, העוסקת בעיקר בחינוך טכנולוגי־מדעי בפריפריה. מאז נצברות נגדה תלונות רבות, הן מצד המורים והן מצד הורי הילדים.

אילנה יוחננוב

אחת הטענות המרכזיות נגד 'קדימה מדע' היא בנושא שעות ההוראה. לפני כשנתיים החליטה 'קדימה מדע' באופן חד־צדדי להגביל את היקף ההעסקה של המורים ל־42 שעות אקדמיות בלבד (הנמשכות 45 דקות), לעומת 56 שעות לפני כן. 'קדימה מדע' טענה שתשלום על חריגה מ־42 שעות אקדמיות מחייב בחוק תשלום נוסף, ותשלום כזה לא הוסדר במכרז. בפועל יש כיום מורים המועסקים בהיקף של יותר מ־42 שעות אקדמיות, אך אינם מקבלים גמול של שעות נוספות. ועד המורים של 'שלבים' וארגון 'כוח לעובדים' עתרו לפני כמה חודשים לבית הדין האזורי לעבודה בירושלים, בדרישה לחייב את 'קדימה מדע' לשלם רטרואקטיבית למורים על השעות הנוספות שלימדו, ולהורות על ביטול הגבלת היקף שעות העבודה השבועיות של המורים.

המורים גם טוענים שאף שתקציב התוכנית גדל פי שלושה בשבע השנים האחרונות, שכרם לא הועלה. לטענתם, 'קדימה מדע' גם מעדיפה להעסיק מורים בהיקף שעות מזערי, ובה בעת לגייס עוד ועוד מורים כדי להחליש את הסגל הקיים. טענות נוספות נוגעות לאיכות השירות. שרונה נמר מספרת על חוסר נגישות למידע על זכויות הילדים, על קשיים ביצירת קשר לאנשי העמותה, ועל המתנה של שבועות ארוכים בתחילת שנת הלימודים עד לשיבוץ המורים.

תנאי העבודה הירודים של המורים פוגעים בעיקר בילדים החולים. הרעת התנאים מובילה לתחלופה גדולה של מורים מדי שנה, לפגיעה באיכות ההוראה וגם למקרים של ילדים שנשארים ללא מורה. הידרדרות השירות הובילה את הורי הילדים החולים להקים ועד משלהם, הנאבק לצד ועד המורים לשיפור תנאי העסקתם. נמר, חברת הוועד, משוכנעת שמשרד החינוך מוכרח להפסיק את התקשרותו עם 'קדימה מדע' ולהוציא בהקדם מכרז להחלפת הזכיין. "הענקנו ל'קדימה מדע' מספיק הזדמנויות", היא טוענת.

באוקטובר האחרון קיימה ועדת החינוך של הכנסת דיון בנושא תוכנית 'שלבים'. במסקנות הדיון דרשה הוועדה שהחינוך לילדים החולים יינתן על ידי המשרד ולא על ידי גורם חיצוני, וכך תיפתר בעיית ההעסקה הפוגענית של המורים. בדצמבר הסתיימו תנאי המכרז של הזכיין והיה אמור להתפרסם מכרז חדש להפעלת תוכנית 'שלבים', אך שתי מערכות הבחירות המוקדמות גרמו לכך שמכרז כזה טרם פורסם. לפני שבוע האריך משרד החינוך את הזיכיון של 'קדימה מדע' בשנה נוספת, וכעת נערכים העובדים לחידוש המאבק מול הזכיין על שיפור תנאי העסקתם.

שרונה נמר

מ'קדימה מדע' נמסר בתגובה: 'שלבים' היא תוכנית למתן שירותים לילדים חולים בביתם, ושעות ההוראה והטיפול בה נגזרות ממספר התלמידים המקבלים שירות. לפני למעלה משנתיים חל שינוי במבנה השכר שהיטיב עם העובדים, מאחר שהתמורה עבור שעת לימוד או טיפול גדלה. השינוי דווח בזמן אמת לנציגות העובדים. למעשה, בגין שעה אקדמית שולמה תמורה של שעה מלאה, ולכן צמצום היקף השעות לא השפיע לרעה. מסגרת העבודה עומדת על 42 שעות אקדמיות בשבוע, וחריגה ממנה אינה מצדיקה תשלום שעות נוספות מאחר שהחוק אינו מתייחס לשעות אקדמיות. תנאי העסקתם של עובדי 'שלבים' נקבעו במכרז שפרסם משרד החינוך. 'קדימה מדע' פועלת בהתאם להוראות המכרז ואף העניקה לעובדיה תנאים מיטיבים, כגון בתחום הנסיעות.

בתקציב התוכנית חל גידול הנובע מעלייה במספר תלמידי החינוך המיוחד המקבלים סל שירותים רחב, לצד עלייה ברמת המודעות לתוכנית שהביאה לגידול במספר הפניות. 'קדימה מדע' מגייסת עובדים חדשים רק כשלא ניתן למצוא מענה עבור תלמיד ממצבת העובדים הקיימת. בתוכנית עובדים רבים המועסקים במשרה מלאה, וככל מעסיק אחר 'קדימה מדע' מעוניינת שעובדיה יהיו מרוצים. כל שאלה בנוגע לתלמידים קיימים יש להפנות למשרד החינוך האמון על הנושא, אולם בנוגע לתלמידים שהם חולים כרוניים יצוין שלעיתים משתנה המסגרת החינוכית המתאימה להם או מתווספת זכאות לקבלת שירותים".

ממשרד החינוך נמסר כי המשרד "פועל להבטיח שכל תלמידי החינוך המיוחד ובכללם תלמידים חולים בביתם יקבלו שירותי חינוך מיטביים. המורים מועסקים על ידי זכיין שאחראי לכל תנאי העסקתם. המשרד מעמיד לרשות ההורים פורטל ייעודי, וכל זכויות התלמיד מרוכזות שם". 

כתבות קשורות

הידיעה הבאה

כתבות אחרונות באתר

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.