יום שלישי, מרץ 4, 2025 | ד׳ באדר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
user
user

רוני ארזי

מומחה דיגיטל ומנכ"ל חברת הדיגיטל משרוקית

המהלך החדש של פייסבוק עלול להשיג בדיוק את המטרה ההפוכה

במסיבת עיתונאים שהתקיימה בסוף השבוע סיפר מארק צוקרברג על השקת ערוץ חדשות ייעודי באזור נפרד בפייסבוק. המטרה היא להביא תוכן חדשותי ברמה גבוהה ולתמוך בעולם העיתונות אך הגולשים כבר מכנים זאת "ערוץ פייק ניוז"

בסוף השבוע האחרון התקיימה מסיבת עיתונאים משותפת של מנכ"ל פייסבוק העולמית, מארק צוקרברג, יחד עם מנכ"ל "חברת החדשות" האמריקנית, רוברט תומסון. השניים השיקו ערוץ-תוכן חדש המיועד לתכנים חדשותיים.

בשנים האחרונות עולם העיתונות מאשים את פייסבוק, אינסטגרם וטוויטר בהכחדת תוכן חדשותי איכותי. החברה, בבעלותו של תומפסון, מחזיקה את העיתונים המובילים בארה"ב כמו הוול סטריט ג'ורנל, הסאן ובאופן עקיף גם את פוקס ניוז. הוא ציין שהעשור האחרון היה קשוח במיוחד – ירידה של 47% במספר האמריקנים שעוסקים בעיתונות. "הקליק בייט הפך למלך של עולם התוכן, ולמארק מגיע קרדיט גדול על כך" סיפר תומסון והתייחס לאותן כותרות ויראליות שנועדו ללכוד את תשומת לבם של הגולשים אך רמת תוכנן ירודה בדרך כלל.

צוקרברג סיפר שמזה 4 שנים הוא מנהל דיאלוג עם תומסון במטרה לפצח איך הרשת החברתית יכולה לסייע לעולם החדשות בכלל, ולערוצי החדשות המובילים בפרט, לקבל מקום של כבוד באינטרנט של ימינו.

כעת השניים משיקים יחד ערוץ חדשני בפייסבוק, שלדעתם יביא את השינוי. נראה היה שצוקרברג מתלהב מהעניין הרבה יותר מהפרטנר שלו על הבמה. ייתכן כי זהו אופיו המאופק של תומסון, אך קיימת האפשרות כי מדובר בשיתוף פעולה שהוא נגרר אליו מחוסר ברירה ומתוך רצון להציל את העיתונות שאותה הוא מייצג.

רוברט תומסון ומארק צוקרברג במסיבת העיתונאים בניו יורק בסוף השבוע. צילום: AFP

מהו השינוי המתוכנן? צוקרברג סיפר כי בשנים האחרונות פייסבוק הריצה אזורי-משנה: ערוצים ייחודיים, שם ריכזה תוכן שהתאים פחות לניוזפיד החברתי. הוא ציין את MarketPlace: ערוץ בו אפשר לפרסם ולחפש מוצרי יד שנייה למכירה והשכרה, וגם את Watch: בו ניתן לצפות בתכני וידאו ארוכים ומגוונים בהתאמה אישית. הסיבה להקמת הערוצים הללו, לדבריו, היא שמשתמשי פייסבוק חוזרים וטוענים שהם מעדיפים יותר משפחה וחברים בניוזפיד שלהם, ופחות תכנים שיווקיים אחרים.

צוקרברג הודה, בכנות מרשימה יש לומר, שרוב משתמשי פייסבוק (80%-90%) לא נכנסים בכלל לאזורי התוכן הללו. אבל, הוא הדגיש כי בהתחשב בכמות המשתמשים הגבוהה של האפליקציה המצליחה, שגם 10% זו כמות נכבדת ביותר כיוון שמדובר במאות מיליוני אנשים ברחבי העולם.

שקיפות אלגוריתמית

התוכן בערוץ ינוהל ע"י צוות אנושי בסיוע אלגוריתם חכם. הצוות ידאג שרק תוכן המוגדר ע"י פייסבוק כאיכותי יתפרסם בערוץ. בשלב הזה פייסבוק תכלול בערוץ תוכן ממאות ערוצי חדשות גדולים בארה"ב ועוד כמה אלפי ערוצי חדשות מקומיים בארה"ב. מי שייכנס לערוץ, יוכל לקבל חדשות מותאמות לפי תחומי העניין שלו ולפי התכנים האחרים שהוא יצרוך בערוץ. מנהלי אתרי החדשות, מהצד שלהם, יוכלו לקבל יותר מידע אודות התוכן שהמנויים שלהם קוראים, באדיבותה של פייסבוק.

עיתונאים בכירים שישבו בקהל שאלו את צוקרברג מה החברה תעשה אם התוכן יתקוף את פייסבוק עצמה? האם היא תסנן אותו החוצה? "כדי שהמוצר יהיה אמין, צוות הערוץ חייב לעבוד עצמאית מבלי שנשפיע עליו, אנו מודעים לכך". כאשר נשאל כיצד בדיוק יגדירו מהו תוכן איכותי, ענה שהפרמטרים של פייסבוק לתוכן איכותי יתפרסמו ויהיו שקופים, כדי לאפשר לכל אתר חדשות שיעמוד בסטנדרטים הללו להצטרף אל הערוץ. הוא הדגיש שהמטרה היא להשמיע מגוון רחב של קולות עיתונאיים, זוויות ופרשנויות, כל עוד הם עומדים בסטנדרטים.

לקראת סיום, צוקרברג שאל את תומסון מה יהיה הנושא שלדעתו יעמוד במרכז השיח בין העיתונות לפייסבוק בשנים הקרובות. תומסון השיב בביטוי שטרם שמעתי עד היום, והוא נפלא בעיני – "שקיפות אלגוריתמית". לדבריו, מטרת השימוש המקורית באלגוריתמים הייתה לסייע לבני האדם לנטרל השפעות אנושיות רעות על תוצאות חיפוש והשגת מידע, אבל למעשה האלגוריתם רק מביא לערפל בכל הנוגע לפרמטרים שהוא לוקח בחשבון.

צוקרברג השיב שזה אכן אחד הנושאים שהכי קשה לפייסבוק לתווך אותם אל העולם בצורה נכונה. "הרבה אנשים אומרים שהאלגוריתם מנסה להשאיר את הגולשים כמה שיותר זמן בפייסבוק, בעוד שהאמת היא שמזה שנים אני אוסר על הצוותים שלנו בפייסבוק ואינסטגרם להשתמש באלגוריתם למטרה זו. אנחנו רוצים שהאלגוריתם ילמד מה מניע גולשים לקשר משמעותי אחד עם השני, ויציג יותר תוכן שיוביל לכמה שיותר קשרים כאלה". הוא גם סיפר שבשנה האחרונה פייסבוק תיעדפה משמעותית תוכן של חברים ומשפחה בניוזפיד על פני תוכן מסוגים אחרים, מה שהוביל לדבריו לצניחה של 50 מיליון שעות של צפייה בסרטונים ויראליים מדי יום בניוזפיד.

האם שיתוף הפעולה של צוקרברג ועולם העיתונות יצליח? אני סבור שלא. כמו שצוקרברג הודה, הערוצים הקיימים לא ממש הצליחו. 10% בלבד מהגולשים שנכנסים אליהם אינו מספר שיכול להיחשב כהצלחה. הרי ערוצי החדשות, ומר תומסון בראשם, רוצים כסף, חייבים כסף, כדי להחזיק את המערכות העיתונאיות שלהם, יש לזכור שההכנסות הנ"ל מושגות בין היתר בעזרת מנויים חדשים. פייסבוק נותנת להם תקווה שהערוץ הזה יציל את המצב, אבל זה עלול לעשות בדיוק את ההפך.

טוקבקיסט אחד הגיב ביוטיוב על השידור החי של מסיבת העיתונאים של צוקרברג ותומסון במילים Tag it FAKE NEWS TAB (כלומר: קראו לאזור החדשות החדש "ערוץ הפייק ניוז"). מבחינת הגולש הפשוט, הרשתות החברתיות היוו עד היום כלי של העם יותר מאשר כלי של בעלי האינטרסים. שם הם יכולים היו להשמיע את קולם בחופשיות ולשתף את החדשות שמתאימות לתפיסותיהם הפוליטיות. בדיוק כמו טראמפ שמשתמש בטוויטר כדי ללכת מעל לראשיהם של אותם עיתונאים שתומסון מייצג.

אם הרשתות החברתיות יעשו יד אחת עם מערכות התקשורת, זה עוד עלול להתהפך על פייסבוק ולשמוט מתחת לרגליה את הערך הכי גדול שלה בעיני צרכני החדשות – החופש לראות את המציאות כמו שאתה רוצה, ולא כמו שמערכת אלגוריתמית מצפה ממך.

כתבות קשורות

הידיעה הבאה

כתבות אחרונות באתר

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.