יום שלישי, מרץ 4, 2025 | ד׳ באדר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
user
user

דמוקרטיה ושקיפות? לא בבית ספרנו

הזכות לקבל מידע מרשויות ציבוריות היא אולי אחת מזכויות היסוד במשטר דמוקרטי, אך נעצרת בשעריו של משרד החינוך

העובדה שמערכת החינוך הישראלית אינה מצליחה להתמודד עם הפערים המעמיקים בין קבוצות אוכלוסייה שונות הינה חדשה ישנה. פערי ההישגים בין תלמידים דוברי עברית לתלמידים דוברי ערבית ובין תלמידים מחתכים חברתיים-כלכליים שונים מוכרים לנו כבר שנים רבות, והם אינם נסגרים גם כשמשרד החינוך רואה בסגירתם מטרה מרכזית ולמרות שהוא משקיע בכך תקציבים רבים. לפי נתוני ה-OECD, מדינת ישראל היא הכושלת ביותר מבין כ-70 מדינות המשתתפות במבחני פיז"ה בצמצום פערים בין תלמידים מקבוצות אוכלוסייה שונות. הפערים הללו מסכנים את הלכידות בחברה הישראלית ומבטאים אי שוויון מהותי, אך אי אפשר לומר שהם בגדר חידוש.

מה שכן חדש בתוצאות המיצ"ב האחרונות הוא דווקא השקיפות המועטת כל כך של הנתונים שהצטמצמה במידה ניכרת. אם בעבר פרסם משרד החינוך את נתוני המיצ"ב לא רק לגבי מערכת החינוך בכללה אלא גם לגבי כל בית ספר ובית ספר בפני עצמו, הרי שהשנה ביטל משרד החינוך באופן שרירותי את הדיווח הפרטני, ובחר לשתף אותנו רק בנתונים של כלל מערכת החינוך יחד.

צילום: שאטרסטוק
משרד החינוך. צילום: שאטרסטוק

השקיפות של תוצאות המיצ"ב, שהייתה נהוגה בשנים קודמות, נכפתה על משרד החינוך על ידי בג"ץ. רק בג"ץ הצליח לחייב את משרד החינוך לכבד את חופש המידע ולספק להורים תמונה מלאה של איכות החינוך הניתן לילדיהם. אולם ברגע שנוצרה הזדמנות חזר משרד החינוך להסתיר את הנתונים. כזכור, בשנת הלימודים שעברה פסל משרד החינוך באופן גורף את כלל מבחני המיצ"ב באנגלית ומתמטיקה, משום שנרשם בבחינות אלה שיעור חריג של תלמידים שהורשו להיבחן בכיתות מותאמות, שבהן תנאי ההיבחנות שונים מאלו הנהוגים בכיתות הרגילות. את הכשל בניהול המבחנים בשנה שעברה הפך משרד החינוך להצלחה, כשהשתמש בו כסיבה לצמצם במידה ניכרת את המידע שהוא מפרסם לציבור.

הזכות לקבל מידע מרשויות ציבוריות היא אולי אחת מזכויות היסוד במשטר דמוקרטי, אך נעצרת בשעריו של משרד החינוך. מחשש שמא יהפכו הנתונים לדירוג של בתי הספר שולל משרד החינוך מההורים את זכותם לבחור בית ספר לילדיהם על סמך נתונים מלאים ומבוססים. יש להניח שפנייה חוזרת לבג"ץ תחייב את משרד החינוך לשוב ולפרסם את הנתונים שבידו, אך המשרד מעדיף להרוויח זמן, ולחייב את אלו שניצחו אותו בבג"ץ בסיבוב הקודם להתחיל את כל ההליך מחדש.

במקום להגן על בתי ספר חלשים על ידי הסתרת התוצאות המאכזבות שלהם, טוב יעשה משרד החינוך אם יהפוך את כל המידע שהוא אוסף לזמין ונגיש, ויבחר בדרכים אפקטיביות יותר לפתרון הבעיות עליהן מלמדות תוצאותיהם של מבחני המיצ"ב האחרונים.

כתבות קשורות

הידיעה הבאה

כתבות אחרונות באתר

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.