יין־יאנג, סמל הטוב והרע המעורבבים ודבוקים זה בזה, הלקוח מהתרבות הסינית העתיקה, הוא כנראה הרעיון הסיני שחדר הכי עמוק לתרבות המערבית. כל מהותו של הסמל טמונה באיחוד של שני ניגודים, מאבק ואיזון. ליין וליאנג משמעויות רבות ורחבות, אך במשמעותם הפשוטה יאנג פירושו "הצד המואר של ההר" וכך הוא מתקשר ליום ולפעילויות אקטיביות יותר; לעומתו היין, פירושו "הצד המוצל של ההר" וכך הוא מתקשר ללילה ולקיפאון.
והימים ימי קורונה, ימי לילה וקיפאון, שבתוכם כמובן עקבות לאור – שהרי אין רע בלי טוב (משפחתיות, סולידריות, האטת קצב החיים הבלתי הגיוני בעליל שלנו). הנגיף שהגיע אלינו מאותה סין, טורף את כל חיינו כפי שהכרנו אותם, ועל פי המומחים הולך לשנות את חיינו ללפני ואחרי. היה לי חשוב להתחיל את הטור הזה מכאן, למרות החשש הכבד שלי מלהישמע כמו עוד אחד מאותם כותבי פוסטים דביקים של מחזירי הקורונה בתשובה שלמה.
ישראל לפני הכול! בחיי אדם אין פוליטיקה! אבל לשבת באמת? להתאחד באמת? פחחח יש עוד זמן, רק כשחלילה יוטלו גופותינו, אולי נשלב כוחות

כוהני הניו־אייג' יבקשו שתהיו טובים יותר אל העולם ויאשימו את הצרכנות הכפייתית שלנו, החרדים שוב ימצאו במי האשם לכל נגפי העולם: הפאה! (מה הם היו עושים לולא היו פאות נוכריות בעולם?), שמאלנים שוב ידברו על קץ הדמוקרטיה (הפעם באמת! אבל מי יוכל לחוש לזעקותיהם לאחר זעקות הזאב־זאב החוזרות ונשנות שלהם), ימנים יגידו שדווקא צוק העיתים מבקש כי נמליך עלינו סופית ולעולמי עולמים את ביבי מלך ישראל ולהשלמת הנקודה יבקשו שנדמיין את מדינת ישראל מונהגת בידי גנץ. המאמינים יגידו שדווקא כעת נדרשת מנת אמונה ותפילות נוספת, ואילו אתיאיסטים יגידו שהנה, תנפו את העולם מכל הבולשיט ותגלו שאין פה כלום, בטח שאין א־לוהים במקום הזה. הורים לילדים קטנים ימשיכו לקרוס ולהתלונן, אבל בפינה קטנה בליבם הם יאהבו את זה שהם רוקמים עם הילדים שלהם רקמה של סופר־מן וחד־קרן (כן, זה מה שעשיתי השבוע), ויזכרו שהם בעצם אחראים לחינוכם וגידולם.
השינויים אולי מתחילים לצוף על פני המים, אבל להפנמה ולחלחול, יש קצב אחר. נדבר עוד כמה חודשים ונראה לאן כל זה הולך.
פוליטיקורונה
האחרונים לחוש לזעקת השינוי בהרגלי החיים שלנו הם הפוליטיקאים שלנו. הקורונה כמובן לא משנה את מצבו של בני גנץ ולא מכניסה אותו לפלונטר פוליטי, פשוט כי הוא בפלונטר פוליטי קיומי בלי שום קשר לשום קורונה, והיא בסך הכול חושפת אותו עוד יותר במערומיו (אם עוד נשאר מה לראות). הקורונה גם לא הופכת את נתניהו לגאון פוליטי, היא בסך הכול נותנת לו עוד לימונים להפיק מהם לימונדת בלפור מתוקה, והוא ממשיך לעשות את מה שהוא יודע לעשות נהדר. האם הוא משתמש במשבר גם בצורה צינית? בוודאי, ראו ערך מסיבות העיתונאים דווקא בשעה 20:00. האם למרות מעטה הציניות הפוליטית, הצעדים שמדינת ישראל נוקטת אינם באמת נצרכים? ודאי שהם נצרכים.
אבל כשאין חדש תחת הקורונה שוב יכולים להתפוצץ המגעים בין כחול לבן לליכוד, שהרי הבל הבלים הכול הבל. הכי הרבה לכיוון אחדות או ממשלת חירום שנתיני ישראל ללא כנסת וממשלה מתפקדות ראו בימים האחרונים, היה כשגנץ שיתף בפייסבוק פוסט של נתניהו בעניין הנחיות משרד הבריאות, בצירוף המילים היפות: "בחיי אדם אין פוליטיקה". נתניהו הגיב לשיתוף: "חשוב מאוד! תודה, בני". התחממות היחסים ביניהם (ללא חשש קורונה) נשארת כרגע במרשתת. מבחינתם, החיים האמיתיים עוד יכולים לחכות עוד ועוד ועוד. כי הרי ישראל לפני הכול! ובחיי אדם אין פוליטיקה! אבל לשבת באמת? להתאחד באמת? פחחח יש עוד זמן. רק כשחלילה הנה יוטלו גופותינו, אולי נשלב כוחות.
חרדה והזדהות
מנהיגי הציבור החרדי זלזלו תחילה במופגן בהנחיות משרד הבריאות, אולי חשבו שיש להם קשרים עם א־לוהים, וכך הגיעו אלינו תמונות של ישיבת פוניבז' מתנהלת כסדרה או דיווחים על קיום חתונות לא קטנות בעליל. ייתכן שהם התחילו להפנים סוף־סוף את חומרת האירועים לאחר שהגיעו לארץ דיווחים מהידבקות רצינית בנגיף בחסידות באבוב. צילומים של קריאות נרגשות "חוסו על נפשותיכם" עשו את דרכם ארצה באמצעות הוואטסאפ, ואולי יהיו זרז להפנמה שהנגיף לא מבחין בין צדיקים (חרדים) לרשעים (כל השאר).
מרתק להשוות בין יחס החרדים לסגירת הישיבות לבין הציונות הדתית. בהודעה שהתגלגלה לפתחי קראתי כי ראש ישיבה חרדי מבקש למסור לרב קנייבסקי ש"אם הישיבה שלי תיסגר לא יהיה בכוחי להקים אותה מחדש! היום קשה מאוד להחזיק בחורים בהתנזרות ממה שקורה בחוץ, ללא טלפונים חכמים וכדומה. הפסקה של חמישה שבועות ללא אפשרות למסגרות כמו 'ישיבות בין הזמנים', תביא לבטלה והבטלה תביא לידי חטא. הדבר ייצור בישיבות את 'דור הקורונה', שיהיו ברמה רוחנית כזו שספק אם יוכלו לחזור ללמוד. לא רואה אפשרות לשקם רוחנית תלמידים שיותר מחודשיים ללא מסגרת ללא משטר רוחני".
ושימו לב לדברים שאמר ראש ישיבת הר המור הרב עמיאל שטרנברג בעת סגירת הישיבה: "במצוקות העיתים שאנחנו נפגשים בהן במאבק של המדינה, של האומה, ביחס לנגיף שמתפשט ומאיים על סדרי חיינו ומשבש אותם לגמרי, אנחנו לא 'קלויז'. הישיבה הזאת היא לא 'קלויז'. כך היה אומר רבנו כרגיל במרכז הרב בשעתו. אנחנו שייכים לכלל ישראל ונושאים בעול עם כולם. זה תמיד ככה באמת, בעת שמחה, בעת מלחמה ובעת צרה. ובעקבות הדחק וההוראות, התקנות, ההנהגות שמנהיגים אותנו אלו שנושאים בעול, הממשלה, ראש הממשלה, עם החלטות כבדות מכל הבחינות – אז אנחנו רוצים לשתף פעולה עם ההחלטות האלו".
הפחד והחרדה ששולטים בעולם החרדי מפני העולם החיצון, מחריפים בימי קורונה: מה יקרה אם יסגרו את הישיבה? "הבחורים לא יחזרו" ודיבור על "משטר רוחני" – (היש דבר הפוך ממשטר ומרוחניות?). מבחינתם העולם הזה הוא תהום איומה שהם צועדים על פיה, ולפיכך הם חייבים חבלים עבותים שיקשרו אותם פן ימעדו. וממשיכי דרכו של הרב קוק ממשיכים להיות ממשיכי דרכו של הרב קוק. הם רואים את עצמם חלק בלתי נפרד מכלל ישראל ומהעולם כולו, והשפה שלהם ממשיכה להיות אותה שפה – כלליות, קורטוב אוניברסליות וממלכתיות שולטות ברוח הדברים.
כאמור, שום דבר לא משתנה באמת, קורונה באה וקורונה תלך, כולנו נמשיך להיות בדיוק מי שהיינו לפניה וכולנו נמשיך להגיב לה באותם כלים שיש לנו. ורק אל תתפלאו אם אלו שמטיפים לנו עכשיו שזה הזמן להביט פנימה ולהתכנס, יזמינו טיסה לקצה השני של העולם ברגע שיוכלו. נו, ככה זה. קורונה באה וקורונה הולכת והארץ לעולם עומדת.