יום שלישי, מרץ 4, 2025 | ד׳ באדר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
user
user

הרב חיים נבון

פובליציסט

אנשים מחפשים משמעות: לשאוב תקווה מליל הסדר

שישה דברים שאנשים נוהגים לומר על הקלות בהלכה, ולמה נדמה לי שהם טועים

1. "אנשים היום מחפשים קוּּלות". אני דווקא חושב שאנשים לא מחפשים הקלות, אלא משמעות. למדתי את זה בשבוע הראשון לכהונתי כרב. ניגש אליי אז אָבֵל ושאל האם מותר לו להשתתף בחתונה של בן־דודו. למחרת אמרתי לו שמצאתי דרך להקל. להפתעתי ראיתי שפניו התכרכמו. שאלתי אותו: "מה היית רוצה שתהיה תשובתי?" והוא השיב: "אבא שלי מת; איך אני יכול להשתתף בחתונה?!" הייתי נבוך: אם כך, למה בא להתייעץ איתי? הוא הסביר: "המשפחה לחצה, אז הבטחתי להם שאשאל רב". אמרתי לו: "אמור למשפחה ששאלת רב, והוא פסק שאסור".

האם האיש הזה חיפש קוּלא? האם הפּסק שקיבל היה חומרה? אנשים מחפשים משמעות, ואותו אדם מצא משמעות עמוקה במנהגי האבל על אביו. הוא לא רצה לוותר עליהם. רב צריך לעזור לקהלו למצוא משמעות בהלכה, לאו דווקא לדלג עליה.

איור: נעמה להב
איור: נעמה להב

2. "הרב עובדיה היה תמיד מקל". כשאני שומע את זה לאורך השנים – כמו סעיפים אחרים כאן, לאו דווקא בנוגע לדיונים העכשוויים – אני נזכר בכמה פסיקות מחמירות מאוד של הרב עובדיה, חלקן לספרדים וחלקן לכולם: האיסור לחבוש פאה נוכרית, האיסור לאכול דגים בחלב, או החובה להקפיד על בשר חלק. באופן כללי, מי שממיין רבנים ל"מחמירים" ו"מקלים", כמוהו כמבקר מסעדות שימיין אותן ל"מתוקות" ו"מלוחות". יש קווים מנחים מורכבים לפסיקתו של הרב עובדיה יוסף. לפעמים הם הביאו אותו להקל, ולפעמים לא.

3. "אם לא נקל בהלכה, אנשים רבים יותר יורידו את הכיפה". דומה שהעובדות הן הפוכות: ככל שציבור יותר מחמיר בהלכה, כך פחות צעירים עוזבים אותו. אנשים רוצים להתאמץ למען מה שיקר להם. הרבה יותר יהודים מקפידים על המצוות הקשות של צום יום הכיפורים וברית מילה מאשר על ברכת בורא פרי העץ. אם נקצר את יום הכיפורים בחצי יום, נדמה לי שמספר הצמים יקטן ולא יגדל. זה לא אומר שתמיד צריך להחמיר. לפעמים החשיבה ההלכתית הישרה מובילה אותנו לתוצאה מקילה. במקרה הזה נפסוק לקולא, פשוט כי זו האמת. לא משום שהקולא יותר פופולרית, אלא אף על פי שהיא פחות פופולרית.

4. "כדי שאנשים ישמרו על המסורת, חייבים לעדכן אותה". האם מסורת עדכנית היא באמת פופולרית יותר? הרפורמים ניסו לתרגם את הקדיש לאנגלית ולדלג על תפילת "כל נדרי" המיושנת, ואחרי עשורים רבים הודו בטעותם, וחזרו ברובם לנוסח הקדום. בקיבוצים ניסו לכתוב הגדה חדשה לפסח, ובסופו של דבר חזרו גם הם לחד גדיא. אפשר ללמוד כאן גם מניסיונן של דתות אחרות. מועצת הוותיקן השנייה החליטה בשנות השישים לעדכן את הפולחן הקתולי. למשל, להוסיף לתפילת המיסה הלטינית קטעים בשפה המקומית. הסוציולוגים רוג'ר פינק ורודני סטארק מצאו שהתוצאה הייתה דווקא התרוקנות הכנסיות. שיעור האמריקנים הקתולים המשתתפים בקביעות בתפילות בכנסייה ירד אז בתלילות. יעשו הנוצרים כרצונם, אבל כדאי ללמוד מהניסוי הזה. אם במקום ספר התורה שלנו, שנכתב בנוצה על גבי קלף, נשתמש בבית הכנסת במסך מגע חדשני, האם יהודים יחושו בבית הכנסת יותר רטט של קדושה, או שמא פחות?

5. "כדי להקל צריך אומץ". אולי בבני־ברק. בפייסבוק, בשביל לא־להקל צריך אומץ.

6. "בשעה הזו חייבים להקל ולשנות". בשעה הזו, כמו תמיד, צריך להתנהל בשיקול דעת. ברור שיהיו דברים שנצטרך להקל בהם השנה יותר ממה שהיינו רגילים. יש דברים שלא נצליח לנקות באותה קפדנות, יש הידורי כשרות שעליהם נצטרך לוותר. יש יחידים שייאלצו להשתמש גם בהקלות מפליגות יותר. אנחנו באמת נמצאים בתקופה לא קלה, ואשרי הרבנים הדואגים לבני קהילתם ופוסקים להם הקלות נחוצות. אך נדמה לי שגם היום כדאי להיזהר שלא לנסח הקלות כלליות מפליגות ומרחיקות לכת. פיקוח נפש דוחה כמעט את כל המצוות, וברור שצריך למצוא מענה פרטי מתאים לאנשים פרטיים הנמצאים במצוקה גדולה. אבל נדמה לי שאם נשנה באופן גורף את אופיו של ליל הסדר, לא בטוח שזה באמת יוסיף לרבים שמחה ונחמה. ליל סדר שדומה יותר לליל חולין עלול לעשוק מאיתנו את המפגש עם הנצח. יהודים בכל הדורות שאבו תקווה מליל הסדר, בעיקר משום שחגגו אותו כמו שסבא שלהם חגג, וכפי שידעו שגם נכדיהם יחגגו.

בליל הסדר הראשון, שנערך במצרים, ישבו יהודים בדד בביתם, כשהמשחית משתולל בחוץ. מתוך הבדידות והדאגה הם כרתו את הברית הנצחית עם א־לוהינו. לא נחגוג השנה את ליל הסדר כפי שהיינו רוצים; נחגוג אותו כפי שא־לוהינו החליט. השתא הכא, לשנה הבאה בירושלים הבריאה.

כתבות קשורות

הידיעה הבאה

כתבות אחרונות באתר

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.