יום שלישי, מרץ 4, 2025 | ד׳ באדר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
user
user

פרופ' חיים שקד

נשיא המכללה האקדמית לחינוך חמדת הדרום בשדות נגב

דימוי המורים והגננות חשוב לא פחות משמירה על זכויותיהם

הסתדרות המורים נאבקת על ימי החופשה של המורים והגננות ומגנה בחירוף נפש על זכויותיהם. אך בדרך רומסת את הדימוי הציבורי של עובדי ההוראה, דימוי שנמוך גם כך

הסתדרות המורים נאבקת בימים אלה בכל כוחה לבל ייפגע היקף ימי החופשה של עובדות ועובדי מערכת החינוך. אחד מהישגיו המפוקפקים של המאבק הזה הוא יום החופשה בל"ג בעומר, יומיים בלבד אחרי שהגננות חזרו לעבודה, וכשבכיתות א' עד ג' עוד מנסים לייצב את הלמידה.

מהרבה סיבות הסתדרות המורים צודקת, אבל היא כנראה שוכחת פרט אחד שאולי חשוב יותר מכל האחרים. הסתדרות המורים צודקת בטענתה שמספר ימי החופשה של עובדות ועובדי ההוראה הוא חלק מהסכם העסקה רחב יותר. הגננות, המורות והמורים חתומים על הסכם העסקה שיש לו יתרונות וחסרונות. ליתרון הבולט של ריבוי ימי חופשה נלווים סעיפים שונים בתכלית – שכר נמוך, תנאי העסקה גרועים ועוד. אי אפשר לנתק את הסעיפים זה מזה. מי שרוצה שלעובדות ועובדי ההוראה יהיו פחות ימי חופשה יתכבד ויפתח את כלל ההסכם, ויחתום על הסכם חדש. ימי הקורונה מחייבים את כלל המגזרים להתגייס, אבל אין שום סיבה שמדינת ישראל לא תשלם לנשות ואנשי החינוך על תוספת העבודה הנדרשת מהם.

צילום: אורן בן־חקון
יו"ר הסתדרות המורים, יפה בן־דויד צילום: אורן בן־חקון

הסתדרות המורים גם צודקת כשאינה לוקחת בחשבון את טובת התלמידים והוריהם, או את תפקודה והישגיה של מערכת החינוך. כמו עוד מערכות בישראל, גם מערכת החינוך מבוססת על איזונים ובלמים. במערכת החינוך מעורבים בעלי עניין רבים והיא משרתת קשת רחבה של מטרות חינוכיות, חברתיות וכלכליות, שלא תמיד עולות בקנה אחד. הגורמים השונים הקשורים למערכת החינוך רואים כל אחד את הצד שלו, וכשהם מתגוששים ביניהם נוצרת מקבילית הכוחות הנדרשת.

לכן, צודקת הסתדרות המורים כשהיא רואה לנגד עיניה את טובתם של המורים בלבד, ולא את התקדמותה הכוללת של מערכת החינוך ואת טובתם של התלמידים וההורים, כי כשכל אחד מהשותפים במערכת החינוך מגן על האינטרסים שלו – נוצר בסופו של דבר האיזון הרצוי בין כלל השיקולים והצרכים.

אך בדבר אחד חשוב טועה הסתדרות המורים. כשהיא מבקשת לדאוג לעובדות ועובדי ההוראה, עליה לזכור שלא רק השמירה על זכויותיהם חשובה, אלא גם הדימוי הציבורי שלהם. היוקרה של מקצוע ההוראה אינה גבוהה בכל מקרה, ולכן יש תמיד סכנה לשחיקה ממשית במעמדם הציבורי. אם במאבקה למניעת פגיעה בתנאי ההעסקה של הגננות, המורות והמורים, הסתדרות המורים יוצרת נזק ממשי למעמדם בקרב כלל הציבור הישראלי – הרי שיצא שכרם של עובדות ועובדי מערכת החינוך בהפסדם.

צילום: יוסי זליגר
שיעור בכיתה. צילום אילוסטרציה. צילום: יוסי זליגר

על הסתדרות המורים לשקול כל העת האם המאבק על תנאי ההעסקה והשכר שווה את הנזק שהוא גורם, ובעיקר להשקיע מחשבה בשאלה כיצד נכון לנהל את המאבק הזה. ראיון לא מוצלח במהדורת החדשות המרכזית עלול להיות פיגוע תקשורתי של ממש, ויש זמנים שעדיף בכלל לא להתראיין, כי מה שלא תגיד יישמע לא טוב. התנהלות לא זהירה של הסתדרות המורים, גם כהמאבק במהותו מוצדק, עלולה לדרדר עוד יותר את מעמד הגננות, המורות והמורים, במידה כזו שהשמירה על זכויותיהם כבר אינה שוווה להם.

לאחר שניצח בקרב באסוקולום אך איבד כמעט את כל צבאו, אמר פירוס את המשפט המפורסם "עוד ניצחון כזה ואבדנו", ומאז נקרא כל ניצחון שבשל מחירו היקר הוא למעשה הפסד בשם "ניצחון פירוס". הסתדרות המורים אינה יכולה להסתפק בכך שהמאבק שהיא מובילה הוא למען מטרה צודקת. חשוב גם להתנהל בתבונה, שאם לא כן, היא תנצח אולי את הקרב אבל תפסיד את המערכה כולה.

כתבות קשורות

הידיעה הבאה

כתבות אחרונות באתר

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.