יום שני, מרץ 3, 2025 | ג׳ באדר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
user
user

אלישיב רייכנר

החל את דרכו במקור ראשון ב-2000. כותב טור בענייני חברה ופריפריה במוסף 'יומן'. פרסם שבעה ספרים על החברה הישראלית

מנייני הקורונה הם הזדמנות לשלב בין נוסחי התפילה השונים

מתפללים מעדות שונות מתרגלים בחודשיים האחרונים להתפלל יחד, ומתפשרים על נוסח בית הכנסת שלהם. סידור חדש מבקש להמשיך את רוח האחדות של מנייני החצר

בניגוד לבתי הכנסת הרגילים, המזוהים לרוב עם נוסח תפילה מסוים, מנייני החצר והרחוב שמתקיימים בימים אלו מאופיינים רק במיקומם. המכנה המשותף של מתפלליהם הוא מגורים באותו אזור גיאוגרפי. וכך, מתפללים מעדות שונות מתרגלים בחודשיים האחרונים להתפלל יחד, ומתפשרים על נוסח בית הכנסת שלהם. כמו כל משבר שיכול להפוך לאתגר ולהזדמנות, גם מנייני הקורונה הם הזדמנות להנמיך את המחיצות בין נוסחי התפילה השונים. החיבורים שנוצרו במניינים הללו, מלמדים על חיבורים שיכולים להיעשות גם בזמן שגרה בין מתפללים מעדות שונות המשתייכים לאותה קהילה. כאשר נישואים בין עדות הולכים ומתרבים, הגיע הזמן לחתור למציאות שבה כולם יתפללו יחד.

תפילה במניין בשטח ציבורי. בנתניה. צילום: AFP

כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– מנייני החצר הופכים לפריווילגיה של המתגוררים בסביבה הומוגנית
– התסריטאי שמנסה להביא את ההומור היהודי לבריטים
– הצעה לדיון: בחינה מחדש של נוסח התפילה

קיימות שתי דרכים מרכזיות לתפילה משותפת של עדות שונות, ולשתיהן חסרונות ויתרונות. דרך אחת היא לנסות למזג את הנוסחים לנוסח אחד משולב. היתרון בדרך זו הוא יצירת נוסח קבוע ולא משתנה שמשתדל להביא לידי ביטוי את הנוסחים השונים; החיסרון הוא טשטוש ואיבוד נוסחי התפילה המסורתיים של המתפללים. הדרך השנייה להתפלל יחד היא לתת לחזן את המנדט לקבוע את הנוסח, ולהקפיד על כך שבנבחרת החזנים יהיה ייצוג הולם של בני העדות השונות. היתרון בדרך זו הוא שמירה על מסורת אבות; החיסרון הוא שהנוסח אינו קבוע, ושבכל תפילה חלק מהמתפללים מוצאים את עצמם מחוץ לאזור הנוחות, כשהסידור שבידיהם אינו מותאם לנוסח החזן.

סידור "יחד שבטי ישראל". צילום: יהושע פנחסי

סידור שמסייע בהתמודדות עם האתגר הזה רואה אור בימים אלו. 'יחד שבטי ישראל' הוא סידור המשלב בכל נוסח תוספות מהנוסח האחר – סידור לספרדים ועדות המזרח עם תוספות בנוסח ספרד האשכנזי, וסידור בנוסח ספרד האשכנזי עם תוספות מנוסח עדות המזרח. כל תוספת מהנוסח האחר מופיעה על רקע אפור, ולצידה הערות הסבר. עורכי הסידור גם הוסיפו נקודות בתוך הטקסט, בעלות תפקיד משתנה. בסידור האשכנזי מופיעות נקודות בקטעי התפילה שרוב הקהילות הספרדיות נוהגות לשיר, כדי שהמתפלל האשכנזי יוכל לדעת היכן להמתין עם שאר הקהל לניגון הקרב. בסידור הספרדי מופיעות נקודות במקומות שבהם הקהל בקהילות האשכנזים ממתין לחזן, כדי שהמתפלל הספרדי ימתין גם הוא.

יהושע פנחסי. צילום: יוחאי סמט

יהושע פנחסי, היוזם והעורך של הסידורים החדשים, חי מילדות את הניסיון לגשר בין הנוסחים. אביו ספרדי, אימו אשכנזייה. בחגיגת בר־המצווה שלו הוא קרא את פרשת השבוע בטעמים ספרדיים, ואת ההפטרה בטעמים אשכנזיים. עד גיל 15 התפלל בנוסח ספרדי, ובנעוריו בישיבה התיכונית נדד לנוסח האשכנזי. בראש השנה הוא מתפלל בנוסח שונה בכל אחד משני ימי החג. במהלך ראש השנה לפני כחמש שנים גם נולד אצלו הרעיון ליצירת הסידורים. כאשר החזן, במהלך חזרת שליח הציבור, שר את השיר 'יחד יחד', הוטרד פנחסי מכך שבאותו מבנה מתקיימים באותו זמן מניינים נפרדים בנוסחים שונים, והחליט לעשות מעשה. הסידורים שערך מאפשרים לכל מתפלל לשמור מצד אחד על מסורת אבות, ומצד שני להתפלל יחד עם בני עדות אחרות מקהילתו.

כתבות קשורות

הידיעה הבאה

כתבות אחרונות באתר

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.