יום שלישי, מרץ 4, 2025 | ד׳ באדר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
user
user

אליצפן רוזנברג

כתב, עורך, ופרשן כלכלי משנת 2005 בעיתונות הכללית והכלכלית

על החשבון: בטלו את הכרטיסים הדוממים

כרטיסי האשראי המיותרים ששוכבים בארנק ועולים לנו כסף אינם דבר נצרך

הָעיפו רגע מבט בארנק שלכם; כמה כרטיסי אשראי מונחים שם? האם אתם משתמשים בכולם?

כל ישראלי בוגר מחזיק בממוצע קרוב לשלושה כרטיסי אשראי. מאות אלפי ישראלים מחזיקים בארנק לפחות כרטיס אשראי אחד שלא נעשה בו כל שימוש, ומשלמים עליו מאות שקלים מדי שנה בעמלות מיותרות. נכון לתחילת 2020 החזיק הציבור בכמעט 2.5 מיליון כרטיסי אשראי המוגדרים כ"לא פעילים" – כלומר לא נעשה בהם שימוש במשך שלושה חודשים לפחות. מדובר ב־22% מכלל כרטיסי האשראי התקפים. כלומר, אחד מכל חמישה כרטיסי אשראי מוגדר כלא פעיל.

כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– אשראי להמונים: האם כדאי לדחות את החזרי המשכנתא?
– פיצוי לעסקים ודחיית אשראי: ההמלצות שיסייעו להתאוששות הכלכלה
– המשימה הממלכתית: הכוונה ועידוד לרכישת ידע כלכלי

מספר כרטיסי האשראי הולך וגדל בקצב מהיר, בעיקר על רקע השיווק האגרסיבי של שלל מועדוני הלקוחות ברשתות ובחברות השונות, המציעים כרטיסי אשראי חוץ־בנקאיים. החוק להפרדת חברות כרטיסי האשראי מהבנקים, שנכנס לתוקף לפני כשלוש שנים והוציא את ישראכרט ולאומי קארד (כיום 'מקס') מהבנקים שהחזיקו בהן – פועלים ולאומי – הרחיב עוד יותר את ההיצע ואת הניסיונות לשדל אותנו לדחוף עוד כרטיס בארנק.

צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק
כרטיס אשראי. צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

חברות כרטיסי האשראי והבנקים מכניסים לכיסם מדי שנה יותר מחצי מיליארד שקל רק מדמי הכרטיס, מעבר לשלל העמלות הנגבות הן מבתי העסק הן מהצרכנים. עמלת דמי הכרטיס נעה סביב 15־20 שקלים מדי חודש בכרטיסים ה'רגילים', מגיעה לכ־25 שקלים בחודש בכרטיסי הפלטינה, ומזנקת לכ־200 שקלים בחודש בכרטיסי היוקרה.

אמנם לא כל הלקוחות משלמים את דמי הכרטיס המלאים. בחלק מהכרטיסים ניתן פטור מדמי כרטיס בשנה הראשונה, בחלקם ניתנת הנחה בהתאם להיקף השימוש החודשי בכרטיס. כמו כן, ישנם מועדונים וארגונים המנפיקים כרטיסי אשראי בשיתוף חברות האשראי ומעניקים לחבריהם פטור מתשלום. גם התמקחות מול הבנק או חברת האשראי עשויה לסייע בהפחתת העמלה. אבל גם אם ניקח בחשבון את כל אלו, עדיין מדובר במאות אלפי כרטיסים דוממים שלגביהם ההנחה איננה תקפה, ואשר גורמים להוצאה מיותרת של עשרות מיליוני שקלים רק מעצם החזקתם בארנק.

לפני חמש שנים גובשה הצעת חוק שתחייב ליידע את הלקוח על כרטיס לא פעיל, ולפרט את גובה דמי הכרטיס והדרכים לביטולו. ההצעה הזו לא קודמה. בכל מקרה, לא כדאי ואין צורך לצפות לחקיקה בנושא. עשו לעצמכם טובה ואל תשלמו על כרטיס דומם. אין סיבה לשלם עמלה על יותר מכרטיס אחד, אפילו אם אתם משתמשים בכולם. גם כרטיס אחד יכול לעשות את העבודה.

כתבות קשורות

הידיעה הבאה

כתבות אחרונות באתר

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.