יום שלישי, מרץ 4, 2025 | ד׳ באדר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
user
user

הרב אלחנן פופקו

רב יהודי-ישראלי-אמריקני המתגורר בניו-הייבן, ומשמש כרב בבית כנסת ובבית ספר יהודי במנהטן

אסור לוותר על מיליוני יהודים גם אם הם רפורמים

הרבנים הרפורמים אולי לא מייצגים את היהדות אבל יש יהודים רבים שהם הכתובת היהודית האחרונה עבורם. למרות המחלוקות הדתיות, אין לנו פריווילגיה לנתק עם הרפורמים את הקשר

שיחתו של הרב אליעזר מלמד עם הרבה הרפורמית דלפין הורויילר במסגרת ועידת "עם עולם" של "מקור ראשון" עוררה סערה בציבור הישראלי והדגימה שוב את השימוש הציני והמוטעה שנעשה בביטוי "רפורמים". הטעות בהבנת המושג נובעת בעיקר מחוסר הכרות של החיים היהודיים מחוץ לארץ ישראל.

כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– גופי הבטחון נערכים לריבונות: "הר הבית יהיה הטריגר"
– השר פרץ לשרים: העבירו את המשרדים לירושלים
– "זהות יהודית לא יכולה להתבסס על ביסלי ובמבה"

לפני שמישהו יסמן אותי כסימפטי לרפורמה וגרורותיה חשוב לי לציין כי מעולם לא דרכתי בבית כנסת רפורמי או קונסרבטיבי למרות שהוזמנתי, ואף החמרתי על עצמי שלא להצטרף ל New York Board of Rabbis, מפאת כבודי לפסק של הגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל שהורה לתלמידיו שלא לעשות כן. איפה כן ישבתי עם רבנים רפורמים או קונסרבטיביים? בכנסים של אייפאק, כשעבדנו על נושאים ציבוריים, ובעבודות חסד כלל ציבוריות.

רב בחוץ לארץ מהווה לא רק דמות דתית, אלא משמש גם כדמות לוגיסטית ואירגונית. הרבנים הם המנהיגים הפוליטיים והקהילתיים, ולעיתים קרובות הם גם מייצגים את הקהילה היהודית מול הרשויות השונות. במקרים רבים הדמות הייצוגית-לוגיסטית של הרבנים בחוץ לארץ מרכזית בהרבה מתפקידם הדתי.

הודות לשגשוג של היהדות והיהודים בארץ ישראל, נוצרה הפרדה גמורה בין התפקידים האלו. מדינת ישראל מספקת את ההגנה, החינוך והדאגה לחיים הקהילתיים, כך רבנים יכולים להתמקד בפן הדתי של התפקיד הרבני. בחוץ לארץ, לרוב הרבנים אין את הלוקסוס הזה וככל שמצבם החומרי והחברתי של היהודים מאתגר יותר, תפקידו האירגוני של הרב גדל יותר.

ההכרח הזה אינו מפריד בין הרבנים הדתיים והחרדים לבין הרבנים הרפורמים. לכולנו יש תפקידים קהילתיים וכולנו, אם נרצה או לא, מייצגים את היהודים. גם מי שלא מוכן להכיר בשום אופן בכך שרב רפורמי מייצג את היהדות, לא יכול להתכחש לכך שרב רפורמי מייצג את היהודים.

בטורנטו לדוגמה, יש רבה שהיא אתאיסטית מוצהרת ונשואה לאדם שאינו יהודי. לדעתי, היא לא מייצגת את היהדות אבל אין לי שום ספק שהיא מייצגת את היהודים, בני אברהם, יצחק ויעקב. אין רב, גם החרדי ביותר, שיכול להכחיש זאת. אם חיי היהודים בקהילתה יהיו אי פעם בסכנה, היא תהיה הכתובת שלי לעזור להם, אם יש דבר שאוכל לעשות יחד איתה כדי לחזק את התמיכה במדינת ישראל הרי שמייד אצלצל אליה ואם הייתי הרב האורתודוקסי בשכונתה הייתי מתקשר אליה לראות אם יש משפחות שמעוניינות להתארח אצלנו לארוחות שבת, בדיוק כמו שעשיתי עם הרב דייוידסון מ"טמפל עמנואל" בניו יורק כשעברנו לשכונה שלו.

אין נושא דתי בו אני מסכים עם הדעה הרפורמית, מצד שני, בעניין האחריות לדאוג לעם ישראל ולתמוך במדינת ישראל כמעט ואין נושא שאני לא מסכים איתה. ולכן יפה אמר שלמה פיוטרקובסקי במאמרו במקור ראשון שהחרמת הרפורמים פירושה החרמת יהדות התפוצות. רבנים רפורמים הם אחראים לשליש מיהדות ארצות הברית (כשני מיליון יהודים) והקשר עם יהודים אלו עובר גם דרך רבנים רפורמיים. ההיסטוריה לא תסלח לצדיקים ולקנאים שמוכנים להחרים את כל מי שקשור לרפורמים ולגזור על מיליונים מבני עמנו לניתוק מעם ישראל.

המחשבה בישראל שהרפורמים פועלים על פי הנחיות הרבנים שלהם מנותקת מהמציאות ומחריפה את חוסר ההבנה. ברור לכל בר דעת שרק במקרים מעטים הרבנים גוזרים והציבור מקיים. ההתבוללות המצערת בעם ישראל אינה תוצאה של תקנה כזו או אחרת של מנהיגים יהודים. התבוללות בדרך כלל היא תוצאה של חיים יהודים שיש בהם נתק מיהודים אחרים, מיהדות, ומארץ ישראל. הרצל לא גדל כיהודי מתבולל בגלל שהרב הרפורמי הורה להוריו שלא ללכת לבית כנסת בשבת, אלא כי כך גדלו רוב הילדים היהודים בווינה ובברלין באותו הדור. המצב היום לא שונה. נדיר שהדרך להתבוללות עוברת בבית הכנסת הרפורמי, לעיתים קרובות יותר בית הכנסת הרפורמי פשוט נבנה על הדרך להתבוללות, עליה לא היה אף אחד אחר שרצה לבנות בית כנסת.

כשאני רואה פה בארצות הברית שעקב משבר הקורונה בתי כנסת רפורמיים רבים נסגרו לתמיד, כואב לי. למה? כי היהודיים שהתכנסו שם לתפילה ומצאו קהילה יהודית חמה לא ילכו מחר לבית הכנסת הדתי בשכונה שלהם, רובם יאבדו לעם ישראל לנצח. לא הייתי נכנס לבית הכנסת שלהם, אבל הלב שלי נשבר לראות חיים יהודים שלא ישובו עוד. מי שלא עצוב על שברונם של קהילות אלו גם לא ידאג מחר כשייסגר בית כנסת אורתודוקסי שאינו בשכונתו.

למצקצקים על טיפוח הקשרים עם רבנים רפורמים אני מציע לבדוק בציציותיהם וליטול קורה מבין עיניהם, עד כמה אכפת להם מעם ישראל כולו. קל וחומר בן בנו של קל וחומר, כשאני רואה כאלו שתוקפים את העזרה ליהדות התפוצות בכללותה ומציגים אותה כ"אהבה לרפורמים" והתפשרות על היהדות. מי שרוצה לדאוג לעם ישראל לא יכול להחליט שהוא מוותר על מי שלא נוח לו איתו. אסור שמחלוקות לגיטימיות יעצרו אותנו מלסייע למיליוני יהודים או יגרמו לנו להפקיר את יהדות התפוצות.

הרב אלחנן פופקו בוגר ישיבה יוניברסיטי, רב ומרצה וחבר בהסתדרות הרבנים של אמריקה

כתבות קשורות

הידיעה הבאה

כתבות אחרונות באתר

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.