יום שלישי, מרץ 4, 2025 | ד׳ באדר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
user
user

ריקי ממן

פרשנית כלכלית מקור ראשון, עמיתת מחקר בפורום קהלת

ארגוני המורים מעדיפים רווח פוליטי על פני החינוך

כשהקורונה פגעה בכולנו – ארגוני המורים ראו בה הזדמנות להשיג רווחים פוליטיים. מי שיצליח להשיג יותר – כלומר פחות עבודה תמורת יותר שכר – הוא זה שיוכל אחר כך להתפאר בניצחונו

כבר חודשים ארוכים שארגוני המורים נלחמים במערכת החינוך במקום לסייע לה לצלוח את המשבר הקשה שנקלעה אליו. עם הטלת הסגר בגל הראשון וסגירת בתי הספר התנגדו המורים לכל מהלך שהיה יכול לסייע למדינת ישראל ולמערכת החינוך להתמודד עם המצב. הסירוב של ארגוני המורים להתחיל למידה מרחוק, ואז להפסיק אותה, ובעיקר חוסר הגמישות בכל הנוגע לימי החופשה בזמן סגר הקורונה, התנקזו כולם לפסיקה של בית הדין לעבודה ולסיומה הנמהר של שנת הלימודים בלי היערכות מראש.

כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– האם קריסתה של כלכלת איראן תשפיע על יציבות המשטר האסלאמי?

– ההיסטוריה האמריקנית מוכיחה שלמרות הסקרים, הבחירות פתוחות
– טלוויזיה אחראית לא נותנת במה לאיום ברצח

באיגרת ששלח אתמול יו"ר ארגון המורים רן ארז לכלל מורי בתי הספר העל-יסודיים הוא למעשה מודה שהכול נעשה בשם מאבק פוליטי בין ארגוני המורים. באיגרת ששלח מספר רן ארז כי יש מעבר של מורים מהסתדרות המורים לארגון המורים וכי "הסתדרות המורים פועלת תחת לחץ". באיגרת הוא מספר כי הסתדרות המורים מוציאה מכתבים אישיים והודעות למורים חברי ההסתדרות בקריאה שלא יעזבו ושלא יעברו לארגון המורים.

בית ספר בפרדס חנה. צילום: AFP

"הסיבה ללחץ שהם נמצאים בו היא", כותב ארז, "שרבים מחברי הסתדרות המורים "מצביעים ברגליים" ומצטרפים לארגון המורים. מורים אלו יודעים את האמת (אף אם אינם מודעים לכל האמת) ומודעים לזלזול של הסתדרות המורים בעבודתם. הם מבינים שהיא ויתרה למשרד האוצר בהסכם האחרון שחתמה עמו על 13 ימי עבודה (השווים לשכר של חצי חודש עבודה) בתקופת מגפת הקורונה".

הוא גם קורא למורי חטיבות הביניים לעבור לארגון המורים כדי שיוכל להגן עליהם בדרכים טובות יותר מדרכה של יפה בן דוד. "הדרך לשיפור מצבם של מורי חטיבות הביניים היא להצטרף כגוש אחד לארגון המורים העל יסודיים ועדיף לעשות זאת שעה אחת קודם. אין שום סיבה להישאר בהסתדרות המורים, אשר מכה בכם שוב ושוב כל כך הרבה שנים. צעד כזה שלכם, יוכיח כאלף עדים לכל בר בי רב ולמשרד האוצר והחינוך לאיזה ארגון אתם רוצים להשתייך ומי הארגון היציג שלכם. הוא יאפשר למחות נגד ההחלטה השרירותית של משרד האוצר".

ברקע הדברים, כפי שכתבנו בעבר, מאבק ארוך שנים בין הסתדרות המורים וארגון המורים על מורי חטיבות הביניים. בעוד הסתדרות המורים מייצגת את הגננות ומורי היסודי, ארגון המורים מייצג את מורי בתי הספר העל-יסודיים. מחלוקת ניטשת באשר שיוכם של מורי חטיבות הביניים. ארז כותב כי "אנו נמצאים במאבק משפטי קרוב ל-8 שנים כדי להוכיח בבית הדין הארצי לעבודה שחטיבות הביניים שייכות לחינוך העל יסודי ושאין לנתק אותם ממנו. אנחנו טוענים ששתי רפורמות שונות הורסות את הרצף השש-שנתי, וכי הפיצול נעשה בשרירות לב על ידי משרד האוצר".

בית הדין לעבודה פסק כי מורי חטיבות הביניים נמצאים תחת ייצוגה של יפה בן דוד והסתדרות המורים, אך רן ארז שמייצג את מורי העל-יסודי תמיד שאף להעביר את הייצוג אליו. רן ארז ידע כי אם מספיק מורים מחטיבות הביניים יעברו מהסתדרות המורים לארגון המורים, הוא יוכל לערער על ההחלטה ההיא של בית הדין לעבודה ולהעביר אליו את כלל מורי חטיבת הביניים. כל מורה כזה מגיע עם תקציב נאה ממשרד החינוך. יפה בן דוד כמובן מתנגדת נחרצות למעבר הזה שמשמעו אובדן כסף וכוח של הסתדרות המורים.

כשהקורונה פגעה בכולנו – ארגוני המורים ראו בה מאבק על טריטוריה. מי שיצליח להשיג יותר – כלומר פחות עבודה תמורת יותר שכר – הוא זה שיוכל אחר כך להתפאר בניצחונו. כיוון שאף אחד מהם לא רצה להיות זה שנכנע יפה בן דוד הכניסה סעיף להסכם עם משרד החינוך שקבע כי רק אם מורי כיתות י' (המיוצגים על ידי רן ארז) יסכימו להחזיר תשעה ימים מהחופש הגדול, היא תסכים שגם הגננות והמורות בבתי הספר היסודיים יעשו זאת – כיוון שהוא סירב, גם היא סירבה, והילדים איבדו את הימים הללו ואת השכלתם.

ארגוני המורים אינם מכבדים את המורים שהם מייצגים, ולא את המקצוע החשוב שלהם. לצערנו ארגוני המורים מוכיחים שוב שהתלמידים לא מעניינים אותם, וגם ההשכלה שאבדה להם בימי הקורונה אל מעסיקה אותם. את ארגוני המורים גם לא מעניין לסייע למשק הישראלי לחזור למסלול נורמאלי של חיים ופרנסה. לצערנו, המאבק בין הארגונים, שנערך על גבם של הילדים, ההורים והמורים, הוא מה שמוביל את התנהלותם. ארז לא מהסס להתפאר ב"הישג" שבו המורים לא נדרשו להשיב תשעה ימים של עבודה שלא ביצעו ושקיבלו עליה שכר מלא: "רק עמידתו העיקשת של ארגון המורים והמאבק אותו ניהלנו, הביאו לביטול הגזרה לא רק למורי חטיבות הביניים, אלא גם למורים בחינוך היסודי ובגני הילדים".

כתבות קשורות

הידיעה הבאה

כתבות אחרונות באתר

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.