לשקד נמדר מנס־ציונה, שחגגה השבוע יום הולדת עשר, יש תסמונת נדירה שמייצרת חולשה קשה בשרירים המקשה על תפקודה. עד לפני כשנתיים היא שולבה בכיתה רגילה בבית ספר ונעזרה בסייעת, אבל אז חלתה בשפעת קשה שהובילה לקריסה של מערכות בגופה, ואילצה אותה לעבור ללמידה מהבית מחשש להחמרה נוספת במצבה.
כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– מפקד בסיס חיל האוויר רמון מבקש שתפעילו את הדמיון
– על הרחבת גבולות האמון ההדדי וצמצום החשדות
– הקבינט התחייב, אך המאבק על שטחי סי הופקר
חוק חינוך חינם לילדים חולים, שנחקק בשנת 2001, קובע שכל ילד החולה במחלה מתמשכת או השוהה בביתו מעל 21 ימים רצופים על פי הוראת רופא, זכאי לקבל בביתו תוכנית חינוך המותאמת לצרכיו, על ידי מורים מיוחדים המוקצים לכך. ואכן, בשנתיים האחרונות הגיעה לביתה של שקד מורה שלימדה אותה את התכנים הנלמדים בבית הספר. בנוסף הגיעו לביתה גם פיזיותרפיסטית, מרפאה בעיסוק וקלינאית תקשורת. כל הצוות הזה, שזכה במשפחת נמדר לכינוי "סיירת שקד", הם עובדי תוכנית "שלבים", המעניקה שירותי חינוך ושירותים פארא־רפואיים ל־5,000 ילדים השוהים בביתם בשל מחלה. הליווי של "שלבים" לילדים ניתן מדי שנה עד אמצע אוגוסט, אבל ביום שני האחרון פתחו 660 עובדי התוכנית בשביתה ללא הגבלת זמן.

למעשה מדובר בשביתה של עובדים מפוטרים, שכן לפני שלושה שבועות קיבלו כל עובדי התוכנית מכתבי פיטורים מחברת "קדימה מדע", זרוע של רשת אורט העולמית, שהיא הזכיין שמעסיק אותם בחמש השנים האחרונות. הפיטורים הגיעו בעקבות הודעת משרד החינוך שאין בכוונתו לחדש את הזיכיון של קדימה מדע להפעלת התוכנית. לכאורה מדובר בהודעה משמחת. עובדי תוכנית שלבים מוחים כבר מספר שנים על רמיסת זכויותיהם כעובדי קבלן, ומבקשים להיקלט במשרד החינוך כעובדים מן המניין. אלא שבמשרד החינוך שומרים על עמימות ולא מסכימים להתחייב שאכן יקלטו את עובדי התוכנית. בשבוע שעבר, במסגרת דיון שהתקיים בוועדת החינוך של הכנסת, הודיעה רחל אברמזון, מנהלת האגף לחינוך מיוחד במשרד החינוך, שהמשרד יאריך את הזיכיון של קדימה מדע עד דצמבר. ועד עובדי התוכנית, המיוצג על ידי ארגון כוח לעובדים, ביקש לבטל את מכתבי הפיטורים שאמורים להיכנס לתוקפם השבוע. לאחר שבקשתו לא נענתה, הכריז על שביתה.
דרור בן־יעקב, חבר הוועד של עובדי תוכנית שלבים, עובד כבר חמש שנים במסגרת התוכנית באזור מגוריו בצפון. הוא מלמד ילדים מגיל יסודי עד תיכון מקצועות שונים וגם מכין לבגרות, ובכל זמן נתון יש לו בין 10 ל־12 תלמידים. "ההוראה הזאת נותנת הרבה סיפוק", הוא מספר. "אנחנו מהווים עבור הילדים הללו קרן אור בעולם מורכב, ומשתדלים להעצים אותם ולרומם אותם מהמקום שבו הם נמצאים. בהרבה מקרים אנחנו הפה, האוזן והעיניים שלהם, כי יש דברים שהם מתקשים להעלות מול בית הספר".
בן־יעקב מזכיר שגם אם מכתבי הפיטורים שלו ושל חבריו יבוטלו, הם עדיין ישהו בחוסר ודאות מוחלט לגבי עתידם החל מחודש דצמבר. הם חוששים שמשרד החינוך יוותר עליהם, וייתן מענה לתלמידים החולים באמצעות שעות הוראה נוספות של מורי החינוך המיוחד. "מדובר בחלטורה", אומר בן־יעקב. "הקשר שלנו עם התלמידים נבנה לאורך שנים שבהן הגענו אליהם הביתה. גיוס של מורים שבסוף יום עבודתם בבית הספר ינסו לתת מענה גם לילדים בבית, יפגע בתלמידים ויהרוס את כל מה שבנינו".

עובדי תוכנית "שלבים" סובלים זה שנים מתנאי העסקה נחותים, בהשוואה למורים מן המניין. אף שהם מצוידים בהשכלה אקדמית, ניסיון ותעודת הוראה, הם מקבלים שכר לפי שעות בלבד. המשמעות היא שבחופשות ובחגים הם אינם משתכרים, ומדי קיץ הם מוצאים לחל"ת. בנוסף, כל שנת לימודים מתחילה אצלם בחוסר ודאות, שכן נדרשים מספר שבועות עד שהילדים החולים מקבלים אישור לקבל שיעורים בביתם, ובינתיים, בספטמבר ולעיתים גם באוקטובר, המורים אינם עובדים ואינם משתכרים. כעובדי קבלן, הם גם אינם זוכים לקרן השתלמות.
לא לשבור את הרצף
יובל נמדר, אביה של שקד, מספר שהשביתה שהחלה השבוע, פוגעת קשות בתלמידים החולים ובהוריהם. "אנחנו שני הורים עובדים, ולמרות שאחד מאיתנו תמיד נמצא בבית, זה אחרת לגמרי כשיש פה מורה או סייעת שאני סומך עליהן במאה אחוז ויכול להתפנות לעבודה מהבית. כשהן לא פה, אני לא יכול לעבוד בכלל. אני שומע הורים שמתלוננים כמה קשה בתקופת הקורונה לעבוד מהבית עם הילדים. הילדים שלנו ומשפחותיהם מתמודדים כבר שנים עם מציאות מאתגרת כזו".
ובכל זאת נמדר, כמו הורים רבים אחרים, תומך לחלוטין בדרישותיהם של עובדי שלבים. "אני מצדיק את השביתה כי נוצר כאוס. מצד אחד הקבלן לא רוצה להחזיר אותם, ומצד שני משרד החינוך עדיין לא מוכן להעסיק אותם, והאחריות היא עליו. זה יהיה מהלך מבורך אם המשרד ייקח אחריות על התחום במקום להוציא אותו למיקור חוץ, אבל כדי שיישמר רצף טיפולי והילדים לא ייפגעו, מוכרחים לשמור על זהות המורים והמטפלים ולהעסיק באופן ישיר את אותם עובדים שמועסקים היום על ידי קבלן. יש ילדים שמלווים כבר עשר שנים על ידי אותו צוות, ופגיעה בקשר הזה תגרום למשבר בלתי הפיך. הצוות שעובד עם שקד שלנו מכיר אותה היטב, והם גם מכירים אחד את השני וזה מאוד משמעותי. המחשבה להעביר את ההוראה למורים ממשרד החינוך שאין להם התמחות בהוראת תלמידים חולים, היא חלומות באספמיה".

בחברת קדימה מדע הסבירו השבוע שמכתבי הפיטורים לעובדי שלבים הוצאו מכיוון שעד לאחרונה נאמר לחברה שהזיכיון שלה להפעלת התוכנית יסתיים בחודש אוגוסט. אמנם בשבוע שעבר הודיע משרד החינוך בדיון בכנסת שבכוונתו להאריך את ההתקשרות עד דצמבר, אך כל עוד לא הגיעה על כך אסמכתא בכתב, לא ניתן לחזור ולהעסיק את העובדים.
תגובת משרד החינוך: "המשרד גיבש תוכנית חלופית שתיתן מענה רציף, מקצועי ואישי לתלמידים חולים בביתם, כאשר שירותי החינוך יינתנו על ידי אנשי מקצוע מתוך מערכת החינוך ולא על ידי ספק חיצוני. לאור זאת, התוכנית תאפשר לטייב את השירות החינוכי לטובת התלמיד, ובד בבד היא תחזק את הקשר של התלמיד עם מוסדות החינוך. התוכנית תצא לפועל בתחילת דצמבר, ועד אז תוארך ההתקשרות עם הספק הנוכחי. במהלך החודשים הקרובים המשרד יסיים את העברת התוכנית באופן מקצועי, והתאמתה באופן אישי לכל תלמידה ותלמיד".
"הקשר עם התלמידים נבנה לאורך שנים שבהן הגענו אליהם הביתה. גיוס מורים שאחרי שעות בית הספר יתנו מענה לילדים בבית, יפגע בהם ויהרוס מה שבנינו"