יום שלישי, מרץ 4, 2025 | ד׳ באדר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
user
user

ד"ר גיל מאור

מרצה באשכול לקויות למידה של החוג לחינוך באקדמית גליל מערבי

כך תכוונו את בני הנוער ליחסים מכבדים ובריאים

מקרה האונס הקשה באילת הציף שוב את הצורך לדון ולכוון את בני הנוער בסוגיות החינוכיות והמוסריות של יחסים נכונים במערכת זוגית

כבר כמעט שבוע מדינת ישראל רועשת וגועשת סביב הדיווחים על חשד לאונס קבוצתי באילת. רק בקיץ שעבר, דנו בסוגיה של אלימות מינית בקרב צעירים בעקבות האירועים בקפריסין. שנה עברה, שנה באה ושוב אותם דיווחים קשים על קבוצה של גברים שמקיימים יחסי מין עם נערה אחת בבית מלון.

כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– זעם פוליטי: אנטיתזה לדמותו של ג'יימס בונד
 רות גביזון ז"ל: כן, הייתה לה אג'נדה
– מקרי ההתעללות בגנים: בעוד שבוע ייכנס לתוקפו "חוק המצלמות"

כמחנך וכחוקר חינוך למוסריות, אני מעוניין להציע היבטים מוסריים שיסייעו להורים ולמחנכים בהכוונת בני נוער בהתנהגות מינית נאותה:

צילום: יוסי זליגר
חינוך באמצעות "האנטומיה של גריי". הנערים מפרשת איה נאפה שבים לישראל. צילום: יוסי זליגר

דברו עם ילדיכם על ההבדל בין אשמה, תרומה ואחריות. אשמה היא תיאור משפטי של חלקו של אדם במעשה כלשהו, לעומת זאת תרומה ואחריות הם עניינים חינוכיים. תרומה, היא חלקו הפעיל של כל אחד מהנוגעים בדבר ואחריות, מתארת זיקה, פסיבית או אקטיבית, שיש לכל אחד שנוגע לאירוע.

עזרו לילדיכם לפתח את הכלים להבדיל בין הסכמה לבין רצון. הסכמה היא מונח משפטי שאינו מגלם את המרקם העדין בין בני זוג, בעולם של יחסים תקינים דרוש גם רצון הדדי בקרבה ובחירה חופשית לקיום יחסים.

למדו את ילדיכם לתאם ציפיות וגבולות בטרם יחליטו לממש מערכת יחסים אינטימית. תיאום ציפיות עם בני או בנות זוגם יסייע להם לשמור על הכבוד ההדדי ביניהם.

למדו את ילדיכם לסמוך על החוש המוסרי שלהם , אם לדוגמה מישהו נכח באירוע חברתי בו נעשו מעשים שהוא חש צורך להסתיר, סימן שמשהו לא תקין קרה. במקרים כאלו עודדו את ילדיכם לשתף אתכם במחשבות, רגשות ותהיות שלהם. ההורים יכולים להפחית עומס מנטלי ואשמה מהמתבגרים, להגיש עזרה לאנשים שאולי נפגעו ולמנוע החמרה של המצב.

למתבגרים יש שאלות רבות, ולעיתים הם פונים לצפייה בסרטים פורנוגרפיים כדי להשביע את סקרנותם, אולם אלו תכנים שמעודדים התנהגות לא נאותה. ערכו עם ילדיכם המתבגרים את ההבחנה בין סרטי פורנוגרפיה למציאות אותה הם לא מציגים נאמנה.

למדו ותרגלו עם ילדיכם חשיבה במונחים של 'מבחן האדם הסביר'. לדוגמה, האם זוהי משאלת לב לגיטימית של נערה מהשורה לקיים יחסי מין בתנאים שהתפתחו? האם תיתכן משאלת לב לנערה הסבירה לקיים יחסי מין עם קבוצה של צעירים?

כמחנך וכהורה אני פונה ומבקש, דברו עם ילדיכם על האירוע באילת, קבלו מהם שאלות, ולמדו אותם לחשוב במונחים של מוסר ולא של צדק.

ד"ר גיל מאור, מרצה בחוג לחינוך ולקויות למידה באקדמית גליל מערבי

כתבות קשורות

הידיעה הבאה

כתבות אחרונות באתר

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.