יום שלישי, מרץ 4, 2025 | ד׳ באדר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
user
user

מרים סמדר

מטפלת משפחתית וזוגית ופסיכותרפיסטית בקליניקה של מכון אדלר

הטיפול באונס באילת לא יכול להסתכם בהבאת המעורבים למשפט

צריכה מופרזת של אלכוהול, הפיכת השיח על ערכים לארכאי וציני והיעדר חינוך ביתי מספיק, כולם שיחקו תפקיד באירוע המזעזע באילת

החברה כולה הזדעזעה מהידיעה על אונס קבוצתי של נערה צעירה במהלך חופשה על ידי 5/10/20/30 (האם זה משנה כמה?) גברים/ נערים/ גברים צעירים. אין ספק שמדובר באירוע חריג שיהדהד זמן מה, אבל ייתכן שיישכח תוך זמן קצר בגלל חדשות אחרות שיתפסו את תשומת הלב.

כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– אף סוגיה פוליטית לא נפתרה – נתראה בדצמבר

– רוק אנד חו"ל: עשרת ביצועי הלייב הטובים ביותר
– מחקר חדש: חולי סרטן מבוגרים מופלים לרעה בטיפול ובמחקר

מחאה על אלימות נגד נשים בעקבות האונס באילת. צילום: AFP

מטבע הדברים, יש ציפייה שהמשטרה תטפל באירוע, ושהמעורבים יובאו למשפט. אולם לדעתי, אם אכן כך יסתיים האירוע הזה – נכשלנו.

זהו אירוע שצריך להדליק אור אדום בוהק לכל הורה ולכל אזרח. אסור שנחשוב שמדובר רק במקרה חריג, של צעירים משולי החברה שטעו וחרגו קצת מעבר למותר. אסור להעביר את זה לסדר היום באמצעות הפעולות השגרתיות הנדרשות מרשויות החוק. זהו אירוע שמעלה שאלות רבות ומחייב את החברה כולה להתייחסות, שכן אין מקומו בחברה מתוקנת.

ראשית יש לבחון היבטים חיצוניים למקרה: אם אכן מדובר במספר דו-ספרתי, איך קורה שבבית מלון שיש בו אבטחה ומתארחים בו גם אנשי ביטחון, נכנסים כל כך הרבה אנשים שאינם אורחי המלון? ואיך קורה שמתרחש אירוע חריג כזה ואין מי ששם לב להתרחשות חריגה ולהפסקתה.

על מנת למנוע אירועים דומים בעתיד, יש לבחון את הרקע והסיבות לקיומם, גם אם הם חריגים. ישנן מספר נסיבות שעלולות להוות רקע לקיום האירועים ולהבנת הסיבה להתפרצותם.

הסיבה הראשונה היא שתיית אלכוהול מופרזת. הזילות במכירת אלכוהול לצעירים והיעדר השגחת הורית בנדון, תורמות למצבים של איבוד שליטה ולהשלכות בריאותיות ונפשיות בקרב צעירים. יחד עם זאת חשוב לציין כי לא כל מי ששותה ומאבד שליטה בעקבות כך, יהיה שותף בהכרח למעשים נפשעים. לכן נושא זה אינו מסביר לחלוטין מעורבות בפשעים כאלה ואחרים, אגיע לכך בהמשך המאמר.

הגורם השני טמון במערכת החינוך. בתי הספר ממוקדים כיום בעיקרם בהעברת חומר עיוני ובמילוי המשימות הלימודיות. המערכת מהווה מסגרת שמאפשרת לתלמידיה למידה וכלים שמאפשרים כניסה למסגרות תעסוקה ולימודי המשך.

מדובר בשינוי משמעותי מהנהוג בדורות הקודמים, ותוצאותיו ניכרים. ערכים הפכו לנושא ארכאי וציני ואנו עדים למסגרת שבה מתרחשים לעיתים קרובות מקרי אלימות כלפי מורים ותלמידים. נושאים כמו התחשבות בזולת, חמלה כלפי האחר, נשכחו ואינם רווחים במערכת החינוך. לימודי מגדר והסתכלות על האישה כאדם ולא כאובייקט מיני, מקורו גם בהתבוננות בסרטי פורנו הנפוצים באינטרנט, ללא ליווי חינוכי. כל אלה מונעים מחלק מהמתבגרים להבין שהנערה שמולם הייתה יכולה להיות אחותם המעורבת בסיטואציה דומה.

אולם המסר החינוכי שאדם משמעותי לא פחות מזה שהוא נחשף אליו בבית הספר. החינוך הביתי הוא משימה כבדת משקל ומטלה קשה לכל הורה. נושא מרכזי במשימה הוא היכולת להצבת גבולות. זוהי משימה מורכבת וקשה. הרצון להימנע מקונפליקטים והחשיבה שהילד צריך להיות מאושר כל הזמן הינה טעות נפוצה. רעיון "הילד במרכז" והמסר שמגיע לו לקבל מה שירצה, הינו משגה. זהו מסר שעשוי ללוות אותו בבגרותו והשלכותיו מסוכנות שכן הוא עלול לחשוב בטעות שהכול מותר לו וצרכיו במרכז.

מקרים כמו זה שקרה באילת צריכים להדיר שינה מעיננו, ולעלות לסדר הציבורי באופן שיביא למיגור המעשים. קשה שלא לקשר אירועים כאלה לפריצת הגבולות המוסריים המתרחשים בקרבנו, ולקבלת אירועים חריגים בקלות ראש.

כתבות קשורות

הידיעה הבאה

כתבות אחרונות באתר

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.