'רצח בקולנוע צפון' הוא סרט על ניצול שואה שרצח ניצול שואה. הסרט ששודר אמש ב'כאן 11', התרחש בקיץ 1957. טומי בליץ, פליט שואה צעיר שהידרדר לפשע ניסה לשדוד את קופת קולנוע צפון, ובמהלך הימלטותו ירה ופצע את ד"ר פידיה-יעקב פיאטלי, מהנדס יהודי איטלקי ממהנדסי התעשייה האווירית, שבא לצפות בסרט. פיאטלי נפטר מפצעיו. בליץ נמלט, נתפס ונשפט למאסר עולם. לכאורה מדובר בסיפור רצח סתמי, אלא שלכל אחת מהדמויות שנקשרו ברצח הזה, כולל בני משפחתו של הרוצח בליץ והנרצח פיאטלי, יש סיפור מסובך ומרתק בפני עצמו.
מאמרים נוספים באתר מקור ראשון:
– מצב החירום נגמר, מגבלות ההפגנות ימשיכו באופן חלקי
– הקלטות מנדלבליט-נוה: היועמ"ש וניצן מכחישים טענות סחיטה
– גואל או רודן: פועלו של א-סיסי מפלג את העולם הערבי
אימו היהודייה של הרוצח בליץ שיתפה פעולה עם הנאצים והסגירה להם אנשי מחתרת יהודים כדי לשרוד עם שני ילדיה. אשתו של הנרצח פיאטלי הייתה מורה למוזיקה, פרוטסטנטית מגרמניה עם השקפה בודהיסטית שסלחה לרוצח בעלה ולימדה אותו לנגן על גיטרה עוד בהיותו בכלא. ברקע יש גם את אחיו של הרוצח שנולד מקצין גרמני וחווה גם הוא חיים קשים, את עורך דינו של הרוצח שהכיר אותו עוד כילד בהולנד, ודמויות נוספות. גם העלילה ארוכה ומתפתלת וכוללת בריחה של הרוצח בליץ מהכלא, שיקום ובניית חיים חדשים וסוף טראגי גם שלו, וגם של אשתו של הנרצח.

טומי בליץ כתב על עצמו שאף פעם בילדותו לא הייתה לו שיחה עם 'אדם מבין'. עוד לפני השואה הוא הוכנס למוסד ילדים ובתקופת השואה עבר ממוסד למוסד וממנזר למנזר ולא ראה את אימו במשך שלוש שנים. גם כשעלה לארץ עם אחיו הצעיר הוא נשלח למוסד שבו סבלו שניהם מרעב והזנחה. הרצח שאירע קצת יותר מעשור אחרי השואה ממחיש באופן כואב את גלי ההדף הרבים של נוראות השואה בעשור הראשון להקמתה של המדינה.
בסרט שביים אבידע לבני, מתראיין גם ירון לונדון, אחד מיוזמי הסרט שגדל בסמוך לקולנוע צפון וסיקר את הרצח לפני שנים רבות, כעיתונאי. לונדון אומר על גיבורי הסרט שכולם היו "עבדי הגורל". הוא מאפיין את הרצח כפשע בעל משמעות חברתית, שחורג מסתם עוד מקרה של רצח, ולכן הוא ראוי לסיפור וסיקור.
החומרים מהם נרקח הסרט 'רצח בקולנוע צפון', היו יכולים בקלות לפרנס סדרת דרמה עלילתית, וזו הייתה יכולה להיות משודרת בערוצים מסחריים, ולקצור לא מעט רייטינג. אבל 'רצח בקולנוע צפון' הוא סרט תיעודי, לא עלילתי וגם לא קצר (83 דקות), ולכן ערוץ הברודקאסט היחידי שיכול לשדר אותו בפריים טיים במציאות הטלוויזיונית הישראלית, הוא 'כאן 11'.
'רצח בקולנוע צפון' הוא סרט מרתק ומעורר מחשבות, אבל לא היה לו סיכוי להתחרות עם הרייטינג של 'נינג'ה ישראל' או של 'המירוץ למיליון' ששודרו במקביל בערוצים 12 ו-13. גם בשביל זה טוב שיש שידור ציבורי, שלא משועבד לתכתיבי הרייטינג של שעות צפיית השיא.