ההיבט הבריאותי של משבר הקורונה ממשיך להעיק על כולנו, אך ההיבט הכלכלי של המשבר אמור להעיק פי כמה. הצורך לסגור ולהגביל את פעילות המשק לפרקי זמן ארוכים מכניס את כלכלת ישראל והעולם כולו לסחרור קשה. בתחילה קיווינו ש"זה רק משבר קטן וזה חולף", אך בחודשים האחרונים מתבהר היטב שהקורונה היא אתגר המשול לריצת מרתון, לא לספרינט. השפעותיה הכלכליות על העולם כולו יימשכו שנים. לכן, כדי לנסות להקטין את הנזק ככל האפשר יש לגייס את מיטב המוחות ומיטב הכוחות. אבל הגוף שאמור לנהל את המאבק הכלכלי ולהוביל את ההתמודדות, משרד האוצר, נתון בעצמו במשבר עמוק.
כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– מורשת טראמפ: נשיא ארה"ב היוצא לא סיים את העבודה
– "זרים פה": הר הבית החסום ליהודים לפני 130 שנה
– השופטת קבעה: אזיקת נער שעמד להקריב קרבן פסולה
אין היום באוצר ראש אגף תקציבים במינוי של קבע, אין חשב כללי במינוי של קבע, וגם אין מנכ"ל. החשב הכללי באוצר רוני חזקיהו הודיע לפני שלושה חודשים וחצי שהוא פורש, ובשבוע שעבר פרישתו נכנסה לתוקף. ראש אגף התקציבים שאול מרידור התפטר לפני כחודשיים, ומנכ"לית המשרד קרן טרנר נטשה אף היא. את מקומה ממלא זמנית ערן יעקב, מנהל רשות המיסים – איש מוכשר מאוד, אך הרשות בראשותו ממונה על התמודדות עם בעלי העסקים הקורסים והמדיניות מולם, תפקיד חשוב ביותר בימי הקורונה. לא עולה על הדעת שדווקא בשעה הקשה הזאת הוא מסוגל לעשות בה בשעה את שני התפקידים.

שר האוצר ישראל כ"ץ אמור להוביל את המערכה הכלכלית שבה נתונה מדינת ישראל, אך הוא משול לשר ביטחון היושב בראש מטכ"ל ריק מגנרלים. האם מדינת ישראל יכולה לצאת למלחמה בסוריה כשראש אמ"ן וראש אגף המבצעים הם ממלאי מקום, וכשאלוף פיקוד הצפון מכהן גם כרמטכ"ל? המצב במשרד האוצר כעת הזוי לא פחות מכך, ויש שיאמרו הרבה יותר.
כ"ץ אינו הקורבן בסיפור הזה, אלא במידה רבה הסיבה למציאות הקשה באוצר. חזקיהו לא תכנן לפרוש השנה מהתפקיד, מרידור לא ממש עזב מרצונו, וטרנר פרשה אחרי פחות מחצי שנה בתפקיד. לעת עתה היא שותקת, ולכן שווה להקשיב למה שאמר בשבוע שעבר החשב הכללי הפורש בריאיון לנעמה סיקולר ולעמירם ברקת בעיתון גלובס. "בא שר ואומר: 'אצלי המנכ"ל זה עוזר. כך הייתי במשרד התחבורה וכך אהיה גם היום, וגם הבאתי את העוזרת איתי'. ויש גם שיטה: איך שאתה מגיע – תפעל בניגוד להמלצות ותעשה מה שאתה רוצה כדי שיראו שיש שריף חדש בעיר. שיטה טובה? לא חושב. המחיר שלה? זה מה שמשלמים". כ"ץ, רומז חזקיהו, הוא האשם העיקרי במצב הקשה שהמשרד נקלע אליו.
רבות דובר בשבועות האחרונים על המחלוקת בדבר מועד אישור תקציב 2021. מעט מדי דובר על איכות הצעת התקציב שתוגש לממשלה ולכנסת, ועל אופן יישומו. כדי להתמודד עם משבר הקורונה הכלכלי אין די באישור תקציב. נדרשת גם יכולת לגבש מדיניות גמישה, להגיב במהירות לשינויים ולתת מענה לאתגרים משתנים. בלי לאייש מהר את צמרת האוצר באנשים הטובים ביותר – כל זה לא יוכל לקרות. האם כ"ץ עדיין מסוגל לעשות זאת?