יום שלישי, מרץ 4, 2025 | ד׳ באדר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
user
user

אלישיב רייכנר

החל את דרכו במקור ראשון ב-2000. כותב טור בענייני חברה ופריפריה במוסף 'יומן'. פרסם שבעה ספרים על החברה הישראלית

החרדי במסכה: היוצאים בשאלה שעוד לא יצאו מארון הקודש

"במסתרים" הוא סרט עצוב שממחיש את בדידותם של האנוסים והיוצאים בשאלה. הוא אינו מעמיק וגם נופל לא מעט לקלישאות אך עם זאת מצליח להמחיש את ההתרפקות והגעגועים של חלק מהיוצאים להווי החרדי

תופעת היוצאים בשאלה מהציבור החרדי פרנסה ותמשיך לפרנס כתבות, סרטים, סדרות דרמה וספרים. היא מעוררת עניין באופן טבעי כי יש בה מעבר חד וקיצוני מעולם קשוח של כללים נוקשים לעולם של חופש. כשמדובר בתופעת האנוסים-החרדים שמורדים בסתר בעולם החרדי ומתקשים לצאת ממנו, נוסף עוד עניין, בגלל מוטיב החיים הכפולים שמקנה לסיפור תוספת של מסתורין וריגול.

כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– על אף הכותרות, דחיית משפט רה"מ לא דרמטית

– בכירים באירופה: יש לנתק את האסלאם ממדינות מוצאו
– צעירים חסרי מנוח: אסור לזלזל בשינה, דווקא בקורונה

הבעיה היא שקשה לייצר סרט תיעודי על תופעת האנוסים, כיוון שהם לא רוצים להיחשף בפנים גלויות ובשמות אמיתיים מול המצלמה. הפתרון של לינה צ'פלין בסרט "במסתרים" הוא מסכות, לא אלו שמעטרות את פנינו בחודשים האחרונים אלא אלו של פורים שמסתירות את כל הפנים. צ'פלין העמידה מול המצלמה יוצאים בשאלה שעוד לא יצאו מארון הקודש, למונולוגים קצרים על הקושי שלהם לנהל חיים כפולים ועל המחיר המשפחתי והחברתי שישלמו אם יחצו את הקווים בגלוי.

"במסתרים" צילום מסך: כאן 11

מכיוון שאי אפשר להעמיד סרט שלם על מונולוגים של אנשים במסכה עם שמות בדויים, עיקר הסרט מוקדש למעקב אחרי אנוסים לשעבר, אלו שחיו חיים כפולים והיום הם חילוניים למהדרין. את דדי ודינה רוטנברג, זוג ליטאים צעירים מבני ברק, הסרט מלווה עוד בהיותם אנוסים בעיר, במהלך היציאה והסרת הבגדים החרדיים, בפרידה מהעולם הישן ובמעבר לחיים חילוניים במושב בדרום. את אבי תפילינסקי, רב לשעבר שחי כאנוס במשך 12 שנים הסרט מלווה כחילוני באבו גוש, שחי במנותק ממשפחתו ומששת ילדיו. אחד הרגעים המרגשים בסרט הוא הביקור של תפילינסקי בביתר עילית, שם מתגוררת משפחתו, והניסיון שלו לזהות את ביתו יוצאת מהבית מבלי להיחשף.

במסתרים הוא סרט עצוב שממחיש את בדידותם של האנוסים והיוצאים בשאלה, ואת חוויית התלישות הגדולה שלהם. הוא אינו מעמיק במיוחד ואינו מחדש הרבה, וגם נופל לא מעט לקלישאות. העולם החילוני מיוצג בו בעיקר על ידי חוף ים, אלכוהול וסיגריות, והעולם החרדי כעולם חד גוני של צייתנות מוחלטת, ללא חשיבה עצמית וללא רציונליזם. עם זאת, הסרט כן מצליח להמחיש את ההתרפקות והגעגועים של חלק מהיוצאים להווי החרדי, בעיקר לניגונים ולשירים.

הפספוס הגדול של במסתרים הוא ההתעלמות המוחלטת שלו מהשפעות הקורונה. חלק מהסרט כן צולם כבר בעידן הקורונה, וההוכחה היא מסכות הבד שמציצות פה ושם בחלקיו המאוחרים. ובכל זאת, אין בסרט מילה על השפעת התקופה על היציאה בשאלה. אנשים שמצויים בתחום מעידים על עלייה משמעותית בהיקף היוצאים בשאלה מהציבור החרדי בחודשים האחרונים. הנימוקים להתגברות התופעה רבים ומגוונים, שיבוש הלימוד בישיבות, חדירה מואצת של האינטרנט, פגיעה באמונת החכמים בעקבות ההתנגשות בין המדינה להוראות הרבנים ועוד. היה יכול להיות מעניין לשמוע את התובנות של המרואיינים בסרט בסוגיה הזאת, אבל הסרט מתעלם מהקורונה לחלוטין, ובעניין הזה, יש פה החמצה.

כתבות קשורות

הידיעה הבאה

כתבות אחרונות באתר

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.