בכל שנה, מציף חנוכה את הנושא של מלחמת התרבויות: החשמונאים לעומת היוונים, היהדות אל מול "תרבות המערב". זהו רגע מתאים במיוחד לברר לעצמנו כמה נקודות ביחס לזהות שלנו, לערכים, ולצורך להיאבק בתרבות יריבה כדי לממש את מה שמהותי ומשמעותי עבורנו.
כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– דמי חנוכה: כך תחסכו עבור הילדים
– גם בחינוך ילדים: כל אחד הוא אור קטן
– הסדרות של כאן 11: הוצאה משתלמת
הרבה פעמים הזהות מוגדרת דווקא על דרך השלילה. כבני אדם קל לנו יותר לגבש את הזהות שלנו לא על ידי אמירה "מי אנחנו", אלא "מי אנחנו לא", או "נגד מי אנחנו". זוהי תנועה שמוכרת כבר משירי מורל בתנועת הנוער, "סניף ירושלים הכי תותח, כל השאר נזרוק לפח!", מאירועי הספורט, "מי שלא קופץ אדום", וכמובן מהזירה הפוליטית, "אנטי ביבי", "שמאלנים נמאסתם".

היחיד מרגיש באופן מיוחד את זהותו ואת שייכותו הקבוצתית והקהילתית כאשר יש לו אויב. אולם יש משהו מתיש בניסיון המתמיד לבדל את עצמנו מהצד היריב ולהעלות את ערכנו על ידי הקטנת הצד השני. אומנם מדובר בתנועה טבעית, אבל היא גם גורמת לנו להיות כל הזמן בתודעה של מאבק, ומלחמה תמידית תובעת הרבה מאוד אנרגיה נפשית.
יש יותר מדרך אחת לגבש תחושה של זהות וערך עצמי. בתודעה שלנו יש מקום גם לתפיסה שלא מחייבת שלילה של האחר. בירור טוב מתרחש לא מתוך תחושת איום, לא מתוך מלחמה בחושך, אלא מיצירה של אור בתוכי. כשאני מאיר לעצמי, ממילא יש סביבי אור. לאור בחנוכה יש הרבה משמעויות. נבחן אותו לרגע בהקשר של המשפחה היהודית, ושל "מלחמת האור בחושך".
בהרבה תרבויות יש חגי אור בעיצומו של החורף. האש שם מיועדת לחמם ולהאיר, צורך טבעי בחורף חשוך וקר. דווקא חנוכה מביא תפיסה שונה של האור כיוון שאסור להשתמש בנרות ל"צורך" של חימום ותאורה. היעוד שלהם אחר, רוחני.
יש שני מרכיבים בולטים למצוות הדלקת הנרות: נר איש וביתו, ופרסום הנס. התנאי הבסיסי הוא איש וביתו. לחגוג את המשמעות הפנימית של החג בחוג המשפחה. זהו מרכיב אופייני למשפחה היהודית, שפונה פנימה ולא החוצה. כפי שנכתב על אוהלי בני ישראל, שהוקמו כך שהפתחים לא היו זה מול זה, מתוך צניעות ופרטיות.
דווקא מתוך הפנימיות, יש פרסום של הנס. מתוך העומק של משמעות החג, נוצר משהו חיצוני והמוני כמו פרסום. יש הבדל בין פרסום לשם פרסום, לבין פרסום של דבר מהותי, שיש בו משהו מעבר לחזות החיצונית. כשהמשפחה מלוכדת, מגובשת ועושה עבודה פנימית ניתן להבחין בזה גם מבחוץ. זה לא דורש שכולם יעלו סרטונים לאינסטגרם או לטיק טוק ללא הפסקה. הפרסום הזה קורה מאליו, מעצם קיום המעשה עצמו. כשאני טוב ומדויק – ממילא נוצר פרסום חיובי בחוץ.
נרות חנוכה הם לא נרות "טכניים" שמטרתם לגרש את החושך ולהילחם בשדים. להיפך, הם נרות רוחניים שמזכירים לנו שכשאנחנו מכווננים לתדר הנכון לא צריך בכלל להילחם. כשהזהות העצמית שלנו תהיה מבוררת עבורנו, לא יהיה צורך במלחמת תרבות, ויתקיים בנו הפסוק: "השם יילחם לכם ואתם תחרישון". כשנתרכז באור האישי והמשפחתי ונדייק אותו לעצמנו פנימה, אז יתקיים פרסום הנס גם במעגלים הרחוקים יותר.