משחר ההיסטוריה, המגפות הגדולות שפקדו את האנושות לא רק זרעו הרס ומוות, אלא גם שימשו זרז לשינויים פוליטיים, מדיניים וחברתיים משמעותיים. כבר עכשיו אנחנו יכולים לראות את השפעתה העצומה של מגפת הקורונה על חיי היומיום של מיליארדי תושבי העולם. אבל אנחנו כאן לא כדי לדון בהשלכות הנגיף על עניינים לא חשובים כמו רפואה, כלכלה או מדיניות ציבורית, אלא כדי לדבר על המאבק החם ביותר בעולם הטכנולוגיה: מלחמת הסטרימינג הגדולה.
כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– המוח היהודי: הפתרון שיאפשר ניוד חיסונים במנות קטנות
– הפרעה טובה: כנס בנושא הפרעות קשב וריכוז
– שרשרת פיגועים בהר ובשעריו
מאז 2007, עם תחילת שירותי הצפייה הישירה של נטפליקס, העולם היה עד למהפכה ששינתה את האופן שבו אנו צורכים תוכן. שנה אחרי נטפליקס, קמה הולו והחלה להציע בארה"ב סטרימינג משלה. ואז באו אמזון עם "פריים". בזו אחר זו, חברות תקשורת וטכנולוגיה השיקו כל אחת שירות צפייה ישירה משלה, במטרה לכבוש נתח משמעותי משוק שילך ויתרחב משנה לשנה. השקת "בית הקלפים" – הסדרה המקורית הראשונה של נטפליקס – הביאה להסלמה נוספת במלחמה, ובמהרה הציעו המתחרים גם הם סרטים וסדרות בהפקה מקורית. כניסתן של דיסני ואפל למערכה סימנה שאנחנו בתחילת הסוף.

ואז באה המגפה: סגרים הוכרזו, בתי קולנוע הושבתו, אנשים ננעלו בחדריהם או בבתיהם לשבועיים, ופתאום מינוי לסטרימינג (שירותי הזרמה, בשבילכם) הפך מדבר מומלץ להכרחי. מספר המנויים זינק אצל כל החברות, תכנים חדשים הושקו בקצב שובר שיאים, והאחים וורנר החליטו להשיק את HBO Max עם שלל סדרות ואוצר עצום של סרטים קלאסיים.
אבל עם הבשורה באה גם הבנה חדשה: שוק שנראה כל כך פתוח וכל כך מזמין התחיל להיות רווי הרבה יותר מדי. ההסתערות הבינלאומית על סטרימינג מאז תחילת המגפה חיזקה את ההבנה שיש תקרה קשיחה למספר המנויים שכל חברה יכולה להרוויח. כל שירות יכול להציע תכנים אחרים, אבל אי אפשר לצפות שהצופה הממוצע יהיה מנוי לעשרה ערוצים שונים.
כך מלחמה מסודרת ואפילו מנומסת הפכה לקרב הישרדות של ממש. בצעד הענק הראשון, האחים וורנר – מחברות ההפקה הגדולות בהוליווד והבעלים של HBO Max, כאמור – הודיעה לאחרונה כי בשל סגירת בתי הקולנוע, היא תתחיל להשיק את כל סרטיה בשירות הסטרימינג במקביל ליציאתם לאקרנים. "וונדר וומן 1984", "מטריקס 4", "חולית" – כל אלו יהיו זמינים לאמריקני הממוצע בלי שיצטרך לצאת מהבית. כמובן, רק אם הוא מנוי.
הצעד הבא, אולי משמעותי עוד יותר, היה הכרזתה של דיסני על 52 סדרות וסרטים חדשים – בעיקר מז'אנר מלחמת הכוכבים ומארוול – שכולם יהיו זמינים, כמובן, בדיסני+. אם הצלחתה המסחררת של "המנדלוריאן" – סדרה שמצליחה למשוך לבדה מיליוני מנויים חדשים לדיסני – היא רמז לעתיד, הרי שגל התוכן שהוכרז עלול להיות הרסני לערוצים האחרים.
נטפליקס, אמזון, אפל ואחרות לא יישארו חייבות, ויעשו מאמצים משלהן להדביק את הפער, אבל ההאצה הדרמטית בקצב עלולה להשאיר רבות מהן מאחור. אולי בעוד עשור או שניים היסטוריונים של העולם הדיגיטלי שיישאלו מי אחראי להכרעת מלחמת הסטרימינג הראשונה יצביעו על עטלף קטן בסין.
והרי החדשות // ענקית הגיימינג "ריוט גיימס" הכריזה השבוע בציוץ נונשלנטי לחלוטין שתעניק למעריצים את מה שהם דורשים כבר עשור: MMORPG (משחק תפקידים המוניים ברשת) שמבוסס על שובר הקופות ההיסטורי שלה, "ליג אוף לג'נדס". המדור מאחל להם הצלחה.
לשחרר את וונדר וומן // הסרט החדש הראשון ש–HBO Max תשדר הוא "וונדר וומן 1984", שהפך לזמין בשירות הסטרימינג ובבתי הקולנוע בארה"ב. כאן נכנסת הדילמה:
הדרך היחידה שתהיה לישראלים לצפות בגל גדות מכסחת בד–גייז בחודשים הקרובים היא בהורדה פיראטית, מה שיפגע בהכנסות של הסרט ושל גדות בעצמה. בחירתה של סופי 2020.
האוזניות המוגזמות של אפל // רבים מנסים להתחקות אחר סוד ההצלחה של אפל. האם זה העיצוב הנקי, המגניבות שפשוט קורנת מכל מוצר שהיא משיקה, או אולי זו רוחו של סטיב ג'ובס שמשפיעה שם בשמיים? לטעמו של מדור זה, הסיבה פשוטה הרבה יותר: אין לאפל בושה. ההכרזה לאחרונה על AirPods Max – ליין חדש של אוזניות שעולות על האוזניים – הייתה שערורייתית. 550 דולר לאוזניות שלא יעשו מה שזוג של סוני יכול לעשות ב–200. ובעוד חודשיים תראו אותן בכל מקום.