יום שלישי, מרץ 4, 2025 | ד׳ באדר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
user
user
צילום: אריק סולטן

צביקה קליין

כתב לענייני העולם היהודי, עלייה וקליטה. מתעד יותר מעשור את הקהילות היהודיות ברחבי העולם. בעקבות עבודתו זכה בשני פרסי עיתונות, ואף הפך לפרשן בכלי תקשורת מובילים

לקראת כנס הפרעה טובה: למערכת החינוך יש עוד עבודה

הערב בשעה 20:00 ישודר כנס הפרעות קשב וריכוז באתר מקור ראשון. לקראת השידור צביקה קליין מספר על החוויות האישיות שלו כנער ועל תפילותיו כאבא

הקורנפלקס. זה מה ששבר אותי. אני תלמיד בכיתה י', שיושב בכיתה ונבחן בבחינת המתכונת בהיסטוריה, אלא שפתאום לא הצלחתי לתפקד. סביבי נשנשו כל החבר'ה שקית עם קורנפלקס שהם הביאו מחדר האוכל באותו הבוקר. הקראנץ' הזה הוציא אותי משלוותי, ולא הצלחתי להמשיך במבחן. כבר הייתי מאובחן, אבל הבנתי שאם לא אעשה משהו בנידון – לא אצליח לגשת לבגרויות.

כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
מן הפח אל הפחת: העולם הערבי לא מצפה לטוב ב-2021
נאומי הנזיפות: גנץ הבהיר שנשאר, חולדאי הכריז על הצטרפות
כך המשטרה יכולה לעצור את החיסולים במגזר הערבי

איכשהו, אלוהים יודע איך, קיבלתי אישור לעשות את הבגרות בחדר נפרד. רק שנה לאחר מכן, הבנתי, שהפרעת הקשב מתבטאת אצלי בכך שהדרך היחידה שאצליח ללמוד כמו שצריך איננה בכיתה, וגם ממש לא בחברותא -אלא לבד. דלת סגורה, שקט, דממה – ואז אני עובר על החומר עשרות רבות של פעמים – עד שזה מחלחל.

צילום: AFP

יש אינסוף אנשי מקצוע ומחקרים שנעשו על הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים. כולם מנסים להבין מה עובר על ילדים ובני הנוער שלנו במסגרות החינוכיות, ולמה הם לא מצליחים לצלוח אותם. אני אמנם לא עם הסמכה מקצועית, אבל מבין היטב בהפרעות קשב, כמי שאובחן בגיל צעיר, שכמעט ולא סיים את התיכון וכאחד שמתמודד עם ההפרעה מידי יום.

השפתיים של המורים תמיד זזו להן, אבל לרוב לא הקשבתי. השיעורים שהיו לי קשים במיוחד היו כאלה שדרשו הבנייה משיעור לשיעור, ואשכרה לזכור את מה שנלמד בשיעור הקודם – בין אם זה גמרא או מתמטיקה, פשוט הלכתי לאיבוד.

כשהושיבו אותי לחברותא עם מישהו, הייתי לרוב מעדיף לדבר על פוליטיקה או על הרכילות העדכנית בישיבה והספר שישב מולי היה בגדר תפאורה בלבד. בתי המדרש הם המקום הגרוע ביותר עבור אנשים עם הפרעת קשב, יש כל-כך הרבה התפתחויות ואקשן – איך אפשר ללמוד ככה?

מאז אותם ימים בישיבה, השנים חלפו והיום יש הרבה יותר מודעות להפרעות קשב וריכוז מאשר בעבר, ובכל זאת אני מרגיש שיש לנו עוד דרך ארוכה. אני חרד מהיום שאשלח את ילדיי לבית הספר, ואתפלל כל יום לכך שהם לא יעברו את שאני ורבים אחרים עברו. אאחל להם, למערכת החינוך שלנו, שיצליחו ללמוד את הנושאים המעניינים אותם, ולפתח את השכל ואת האישיות שלהם – בצורה שמתאימה להם.

אז איך מסייעים לילדים שלנו לחיות עם ההפרעה? וכיצד על אנשי החינוך לגשת לאותם תלמידים? הצטרפו אליי ל"הפרעה טובה" כנס על הפרעות קשב וריכוז של הישיבה הכפרית חיצים, בשיתוף מקור ראשון. ניתן לצפות בכנס גם דרך עמוד הפייסבוק של מקור ראשון

כתבות קשורות

הידיעה הבאה

כתבות אחרונות באתר

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.