עד כמה אתם מוכנים לשתף מידע עליכם, תמורת הנחה כספית או הטבה אחרת? גורמים רבים מעוניינים במידע עלינו – חברות, ארגונים, מועדונים. כמעט כולם מחפשים מידע מעבר לפרטים היבשים שאנחנו מעניקים כמעט לכל דורש, כגון מועדון לקוחות ברשת המזון. אולם לא כולם יכולים להציע לנו בתמורה לכך ערך אמיתי שיגרום לנו באמת לעשות זאת.
כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– דעה: תחקיר המודיע: הגיע הזמן לדבר על הסטנדרטים הירודים בעיתונות החרדית
– "לעג לרש": 800 יחידות דיור בלבד יאושרו ביו"ש
– דעה: הרוטשילד של דורנו לא קיבל את ההכרה הראויה לו
בעידן ה"ביג דאטה", המידע שאנחנו אוגרים – אפילו מניסיון החיים השגרתי שלנו – הוא בעל ערך שלא יסולא בפז לחברות רבות. בין המנסים למנף את העניין הזה כבר שנים, בולט ענף הביטוח. כבר לפני 30 שנה החלו שם שימוש בטלמטריה – טכנולוגיה המאפשרת מדידה מרחוק ודיווח אוטומטי על המידע המתקבל. מכשיר המותקן ברכב, מאפשר לנטר את הנהיגה ולהעביר מידע עדכני על איכות הנהג והרכב. חברת הביטוח AIG, לדוגמה, החלה לפני שבע שנים להשתמש בפלטפורמה הזאת בארץ. הרעיון הוא שלא רק שנהגים זהירים ישלמו פחות על הביטוח שלהם, אלא שהם גם יקבלו משוב על התנהגותם בכביש והתרעות כשהם נוהגים בצורה מסוכנת. מאז השתכללה מאוד הטכנולוגיה, כלי הרכב החדשים מלאים ממילא בחיישנים שונים, והיכולת לקבל מידע בזמן אמת ולנתח אותו התעצמה.

העניין הזה לא נגמר בתחום הרכב. יותר משליש מהפסדיהן של חברות הביטוח בתחום ביטוחי הדירות נובעים מהצפה בדירה בשל תקלה בצנרת. חברות הביטוח מעודדות את המבוטחים להתקין חיישנים המזהים זרימה חריגה בצינור הראשי. במקרה כזה נשלחת התראה מיידית לטלפון של המבוטח, וכן לחברת הביטוח.
גם בתחום ביטוחי הבריאות מציעות החברות הטבה משמעותית למי שישתף אותן במדדים בריאותיים שונים, למשל באמצעות ניטור שיכול להיעשות גם באמצעי דיגיטלי לביש (כגון שעון חכם המודד אוטומטית את לחץ הדם, הדופק ועוד).
מעבר להנחה או להטבה הכספית, הרעיון הוא ששיתוף המידע מצד הלקוחות לא רק ייטיב עם חברת הביטוח, שתוכל לעשות שימוש סטטיסטי במידע ואף לחסוך בעלויות, אלא גם יסייע לציבור להימנע מנזקים ומסיכונים מיותרים – בעיקר בעזרת טכנולוגיות חדשות והיכולת להפיק מהן תובנות יעילות.
לא מעט ביקורת נמתחה השבוע בחלק מגופי התקשורת על נכונותה של מדינת ישראל לחלוק עם חברת התרופות פייזר מידע סטטיסטי תמורת קדימות בקבלת החיסונים מתוצרתה. "פגיעה חמורה בפרטיות", "מכירה חפוזה של נכס לאומי", היו בין המשפטים שנאמרו ונכתבו.
מערכת הבריאות בישראל השכילה במרוצת השנים לייצר מאגר מידע איכותי ואמין שמדינות מערביות רבות יכולות רק לקנא בו. בעידן של מהפכת המידע ועיבוד הנתונים, זהו מוצר יקר ערך; בכך אין כל ספק. פייזר תוכל להשתמש במידע הזה כדי לעקוב אחר התגובה של אוכלוסייה גדולה לחיסונים, לפלח את הנתונים ולבחון את יעילות החיסונים בקבוצות אוכלוסייה שונות ועל בסיס פרמטרים רבים.
מעבר להיותנו המדינה הראשונה בעולם בהיקף ההתחסנות, הנכונות והיכולת של ישראל לשתף במידע המצטבר היא תרומה אדירה למאבק העולמי בנגיף
נכון, אנחנו מוכנים לשתף את המידע שלנו, אבל אנחנו מקבלים ערך גדול. לא רק "הנחה" או "הטבה", אלא ממש הצלת חיים. מעבר להיותנו המדינה הראשונה בעולם בהיקף ההתחסנות ובקצב שלה, בפער גדול משאר המדינות, בנכונות הזו אנחנו תורמים תרומה אדירה למלחמה במחלה, ומקדמים את המאבק העולמי בנגיף.
ומוכרחים לומר גם זאת: בהתחשב בכמות המידע האדירה שאנשים רבים בישראל ובעולם משתפים מרצונם החופשי באינטרנט – ברשתות החברתיות ובדרכים דיגיטליות אחרות, לעיתים אפילו מידע אינטימי, במודע או סתם מתוך רשלנות – הטענות שנשמעות הן פשוט מגוחכות.