שתי רשתות חברתיות רשמו השבוע גידול משמעותי במספר המשתמשים בהן: טלגרם וסיגנל. טלגרם מוכרת יחסית בעולם וגם בישראל, אבל מעטים שמעו על סיגנל עד השבוע. למעשה מדובר בחברה אנונימית כל כך, שכאשר היזם אילון מאסק צייץ ל־42 מיליון עוקביו לעבור אליה, הוא גרם לעלייה מטאורית במניה של חברת הטכנולוגיה סיגנל אדוונס, אלא שזאת הייתה הסיגנל הלא נכונה. יישומון ההודעות סיגנל כלל אינו נסחר בבורסה, והוא בכלל עמותה ללא מטרות רווח.
כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– "זו לא משכורת אבל בתקופה הזאת כל שקל זה טוב"
– דעה: היכן הזהות היהודית בימין החילוני?
– "עדות לחוסן יהודי": מוזיאון שואה ראשון ייחנך בפורטוגל
בין המשתמשים החדשים ישנם אנשי ימין רבים המאוכזבים מהתנהלות הרשתות החברתיות הגדולות דוגמת פייסבוק וטוויטר, ומתחושת הצנזורה החד־צדדית שעולה מהן. הם נהרו בהמוניהם למתחרות לאחר מחיקת חשבונותיו של דונלד טראמפ. אבל לא רק מהימין בחרו השבוע לעזוב את החברות הגדולות. יישומון וואטסאפ הודיע כי מפברואר הקרוב הוא יחל להעביר מידע על המשתמשים בו לחברה האם פייסבוק, וכל המשתמשים התבקשו לאשר את השינוי. אחרת, היישומון הפופולרי למסרים מיידיים ייחסם בפניהם. מי שאינו משתמש פייסבוק, יהפוך לכזה בעל כורחו.

זה היה מהלך חד־צדדי נוסף, שיצר תגובת נגד בקרב הציבור שהחל לדאוג לפרטיותו ולחפש חלופות. מספר המשתמשים בטלגרם גדל בתוך 72 שעות ב־25 מיליון משתמשים, וחצה את רף החצי מיליארד. בישראל לבדה עלה מספר ההורדות של סיגנל מאפס ל־17 אלף בתוך ימים ספורים. יותר מ־90 אחוז מהישראלים משתמשים בוואטסאפ ויש תלות גדולה בה, מכיוון שבמקרים רבים היא משמשת כלי עבודה. אבל החשיפה הפתאומית לפגיעה דרמטית בפרטיות המשתמשים, גרמה כעת לערעור על ההגמוניה שלה ולהיכרות עם המתחרות.
כידוע, אם אתה לא משלם על המוצר – אתה ככל הנראה המוצר. ברשתות החברתיות המשתמשים הם המוצר, שנעשה בהם שימוש מסחרי. פייסבוק משתמשת במידע העצום שהיא מחזיקה על הגולשים בה כדי לשווק להם מוצרים על פי הנתונים שהם בעצמם מוסרים לה, שלא במתכוון. כמעט כל ההכנסות של פייסבוק מגיעות מפרסומות ממוקדות ומכוונות היטב, ועד כה היא לא עשתה שימוש כזה בפלטפורמת וואטסאפ שהיא רכשה בסכום גבוה. השינוי הנוכחי יאפשר לה להשיג עלינו עוד מידע, שיאפשר לה למקד עוד יותר את הכוונת השיווקית שלה.
עם זאת, העובדה שמתייחסים אלינו המשתמשים כאל מוצר לא הופכת אותנו לחפץ דומם. בסוף, כחברים במשפחת האדם אנחנו יכולים לבחור ולהחליט, גם באופן המנוגד לרצונן של חברות הטכנולוגיה הגדולות. מה שיפה בשוק הטכנולוגיה הוא שאפשר פשוט לקום ולעבור למתחרים. אולי אנחנו המוצר, אבל אנחנו מוצר עם רצון חופשי שיודע להשתמש בתחרות לטובתו.
וואטסאפ הציעה לנו עד כה מוצר מצוין במחיר נמוך, וכולנו נהרנו. עכשיו היא העלתה את המחיר – אובדן הפרטיות – וההשפעות על התודעה הציבורית פשוט גדולות מדי, ומי שעיניו בראשו נזהר מהיקף המידע שהוא מעביר ומהכוח שזה נותן. סיגנל היא עמותה שהמימון הראשוני שלה הגיע מאחד ממייסדי וואטסאפ, שעזב לאחר שהחברה שלו נרכשה בידי פייסבוק, בדיוק בשל החששות מאובדן הפרטיות. לחברות הטכנולוגיה הגדולות יש כוח בדיוק בהיקף שאנחנו נותנים להן, וזה בהחלט בר שינוי.