התקשורת והרשתות החברתיות סערו בשבוע שעבר בעקבות ההודעה של ווטסאפ כי בכוונתה לשנות את תנאי השימוש באפליקציה כך שמעבר לשימוש שהיא עושה כבר עכשיו במידע שהיא אוספת על המשתמשים, היא תנתח גם את התוכן עצמו שמועבר ביישומון, כך שתוכל להעביר את המידע הזה לצד שלישי כלשהו.
כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– הערב בשעה 20:30: עושים סדר במה שקורה ברשתות החברתיות
– בעקבות המוטציות: במשרד הבריאות שוקלים להזהיר מפני מסכות בד
– הפתגם השבועי: גרוש לבן ליום שחור
כלומר, אם עד עכשיו בווטסאפ רק ניתחו את מידת השימוש, מיקום המשתמשים, שעות השימוש ועוד, הם ינתחו מעכשיו גם את תוכן השימוש כך שניתן יהיה להשתמש בתוכן הזה כדי ליצור פרסום התואם את תחומי העניין של המשתמש.

ההודעה של ווטסאפ עוררה סערה בקרב המשתמשים והובילה לקריאה לעבור ליישומונים מתחרים, דוגמת סיגנל וטלגרם. דומה שלא ניתן היה להתעלם מכמות האנשים שהצהירו בגאווה שהם מתנתקים מווטסאפ ממש בקרוב, אבל רק מחכים שכולם יתנתקו איתם.
למרות הבאזז, לא כדאי להיות במתח: כבר השבוע, עבר העניין הציבורי לנושאים אחרים. את ההספדים על ווטסאפ אפשר בינתיים לשמור במגירה. אין צפי לנטישה המונית של המותג. האמת היא, שלרוב המשתמשים, בוודאי הישראלים, אין חשש אמיתי מהפגיעה בפרטיותם.
הדבר נכון עוד יותר, ביחס למידת העניין של המשתמשים הישראלים בנוגע לסוג המידע אותו ווטסאפ מבקשת לאסוף מהם. רוב הצרכנים אדישים לשאלה מהו בדיוק המידע שווטסאפ אוספת עליהם, ומה נעשה בו. רובם מתייחסים בשעשוע לעובדה שנושא שהוזכר אגבית בשיחה כזו או אחרת, הופך ל"שיווק מוכוון לקוח" בתוך דקות ספורות.

כולנו יודעים שאין מתנות חינם, ושעל כך בדיוק בנויה התוכנית העסקית של ווטסאפ ושל היישומונים השונים ששואבים את המידע מהסלולרי שלנו. זה יכול להיות איסוף מידע כדי למכור לנו פרסומות או איסוף מידע כדי למכור אותו לצד שלישי.
מדובר במשוואה פשוטה: אם היה עלינו לרכוש את היישומון, כנראה שלא היינו ממהרים לפתוח את הארנק. לכן יזמים של יישומונים חייבים למצוא דרכים יצירתיות כדי שהעבודה שלהם תהיה משתלמת. כצרכנים, קל וזול לנו להעניק לבעלי היישומון החינמי מידע ששייך לנו, אפילו אם אין לנו בדיוק הבנה על מהות המידע הזה וכיצד הוא ישמש מסחרית את מאגר המידע.
לכן, מה שנפתח ב"זעם צרכנים" על ווטסאפ יעלם במהירות גלגול הפיד שלנו, כיוון שאין באמת מודל עסקי ליישומון חינמי שגם ישמור על הפרטיות שלנו. גם בסיגנל או בטלגרם ימצאו בעיות דומות, אם אתם באמת רוצים לשמור על הפרטיות שלכם, המעבר לאפליקציה חינמית הפועלת באותו מודל עסקי הוא לא התשובה.
עם יד על הלב, רובנו לא טורחים בכלל לקרוא את תנאיי השימוש או מדיניות הפרטיות של היישומונים לפני שאנחנו ממהרים להוריד אותם למכשיר הסלולארי שלנו. אנחנו ניזונים מ"דעת ההמונים" ונוהרים אחריה בתשוקה. זה הזמן לקרוא את תנאיי השימוש של האפליקציות והתוכנות החינמיות שאתם משתמשים בהם באופן סדיר, לא רק את של ווטסאפ. העובדה שליישומון יש דירוג גבוה או שקיבלתם המלצה עליו לא אומרת שהתנאים בו בטוחים עבורכם.
בנוסף, הרגילו את עצמכם לאחריות אישית על סוג המידע אותו אתם משתפים באמצעות היישומונים. כך לדוגמא, אם אתם לא מצטלמים ושולחים תצלומים שלכם במצבים אינטימיים, הסיכון שהתמונות האלו יגיעו לאנשים שלא אמורים לראות, קטן.
הקפידו שסיסמאות הכניסה שלכם לדואר האלקטרוני, לחשבון הבנק ואפילו לטלפון הסלולארי יהיו סיסמאות חזקות ושמרו על הקודים האלו במקום מאובטח.
האחריות על הפרטיות שלכם מתחילה בכם, בהתנהגות שלכם ברשת האינטרנט ובתקשורת המקוונת בכלל. אם יש לכם משהו פרטי באמת להגיד לחבר, תקבעו לשיחה על קפה תכף לאחר הסגר. הכי פרטי שיש.
זיו אנגל הוא עו"ד העוסק בדיני אינטרנט וקניין רוחני