בשנים שלאחר פרוץ מהפכת הרשתות החברתיות, היה נראה שישנה תורה אחת בה דבקו כל האתרים הגדולים: שירותיהם יוצעו בחינם, ואת הכסף שלהם הם ירוויחו גם מפרסום אבל בעיקר משימוש במידע הפרטי של המשתמשים שלהם. תושבי העולם הבינו ברמה כזו או אחרת את העסקה הזו, והסכימו לחתום עם שם משתמש וסיסמה תמורת הצדדים החיוביים (לכאורה) שלה.
אבל לאט־לאט ובמקביל, התפתח גם מודל אחר: אתרים שמוכרים תוכן דיגיטלי של יוצרים פרטיים לא תמורת ההעדפות הצרכניות שלנו או מידע על איזה זן של כלב אנחנו חושבים שחמוד יותר, אלא עבור מטבע פרימיטיבי בהרבה: כסף. מתמיכה במיזמים חדשניים ב"קיקסטארטר" ודומיו לתמיכה ביצירותיהם או פעילותם של אנשים פרטיים ב־Patreon להתפרצותו של אתר הבלוגים בתשלום Substack – כבר תקופה ארוכה שהשוק הזה מתרחב, כנראה גם על חשבון הרשתות החברתיות הישנות והמוכרות.
לכן, הכרזתה של טוויטר כי תפתח מסלול ציוצי פרימיום לא הייתה אמורה להפתיע. בהצהרה בשבוע שעבר נמסר כי החברה תשיק שירות "סופּר עוקבים", במסגרתו יוכלו משתמשים לשלם כמה דולרים לחודש למשתמש שהם אוהבים במיוחד, ולקבל תמורתם גישה לתוכן שהעוקב הפשוט לא יזכה לראות. חִשבו למשל על זמרת עם עשרות מיליוני עוקבים שמכריזה כי תערוך הופעה בשידור חי למנויים בלבד. או על אפשרות שבוודאי מדירה שינה מעיניהם של החבר'ה ב־Substack – בלוגר שיוכל לדרוש תשלום לקריאת הגיגיו כבר בטוויטר עצמו במקום להידרש לפתוח חשבון ולנהל עוקבים ותשלומים באתר נוסף. רשימת האפשרויות היא כמובן כמעט בלתי נגמרת, כולל כמה רווחיות ביותר מהסוג שהצניעות יפה לו.
כתבות נוספות בארת מקור ראשון:
– הממשלה פותחת הכול ומתפללת שלא תבוא מגפה חדשה
– חרף מועמדות מראענה, התמיכה בעבודה גוברת
– כל ספה צריכה סיבה
אז אחרי כמה חודשים קשים, כמה שערוריות תקשורתיות וכמה שימועים לא נעימים בקונגרס האמריקני – שכולם השפיעו על רווחיות החברה, נראה שטוויטר מצאה את האסטרטגיה העסקית שלה לשנים הקרובות. השאלה הגדולה היא האם הציבור יתיישר עם המהלך. הפלטפורמה שהחלה כמיקרו־בלוגיה פשוטה ונקייה כבר מזמן החלה להוסיף לעצמה עוד ועוד שכבות של פיצ'רים טורדניים, מוזרים וחצי־לעוסים, אבל בסוף כולם עברו ל־280 תווים במקום 140, כולם התרגלו לשורות ה"אולי זה יעניין אותך!", וכולם התחילו להעלות סטוריז יומיים אחרי שהפיצ'ר הושק ולמרות כל התלונות.

אבל אולי זה יהיה הרגע שבו משתמשים יבינו שהמצב יוצא משליטה. אולי, אם רק נראה לטוויטר שאנחנו מעדיפים אתר שהוא free ולא freemium, נוכל סוף־סוף לעשות שינוי חיובי במדור הגיהינום הייחודי הזה. אולי אם כולנו נידור להמשיך לצייץ בחינם, אם רק נצמיח עמוד שדרה, נגיד "לא" להתמסחרות שיוצאת משליטה, אם נבהיר שיש גבול, אם לא נתפתה ללכת אחרי הכסף. אולי אז נהיה ראויים…
מסך אפור…
רוצים לקרוא עד סוף הטור? שלמו $4.99 לחודש וקבלו את החודש הראשון חינם!