יום שלישי, מרץ 4, 2025 | ד׳ באדר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
user
user

בין בחירות לחירות, הרבנית ימימה בהכנה לקראת פסח

ליל הסדר הוא זה שהשכיח את הריב בין ר' יהושע ורבן גמליאל. אם נשכיל להבין הוא יכול להיות זה שיחבר גם אותנו מחדש

"מעשה בר' יהושע…. שהיו מסובין בבני ברק והיו מספרים ביציאת מצרים כל אותו הלילה"

הנה היא הגיעה שוב, מכת הבחירות. ואולי יש לתלות תקווה בעובדה שהמספר ארבע מבשר בכל זאת גאולה: ארבע לשונות גאולה, ארבעה בנים, ארבע קושיות וארבע אימהות, אמורים להוציא אותנו סופסוף ממצרים.

יום הבחירות הפעם, יצא ביום פטירת מרים הנביאה, י' בניסן. "זכור את אשר עשה ה' אלוקיך למרים בדרך בצאתכם ממצרים", ובחז"ל: "זמן טירופכם, זמן גאולתכם". דווקא אז, כשהגאולה מסתמנת, חוזרת מרים, ואיתה העם כולו, לסגר. "וירד מצרימה – אנוס על פי הדיבור…". לכל אחד יש מה לומר על התנהלות ההנהגה, לכל אחד יש רצון לתיקון אמיתי ובכל זאת, שה! שה!

בליל הסדר מצווה עלינו להיות לעם אחד ומאוחד כדי שלא נתאחד, חלילה, בנסיבות אחרות. על כך אומר הרב חיים זיצ'יק, אור חדש: "מבהיל למתבונן! המאורע הגדול והנורא בחיי עמנו המשפיע כמעט על כל מצוות התורה, שיעבוד מצרים, לא בא אלא כדי להשוות את הרוחות והדעות ואת ההתנשאות של האחד על חברו, שהיו קורין לבני השפחות 'עבדים'. ונמצא מזה, שמה שלא ישכיל האדם לעשות מכוח המוסר שלו, ייאלץ להזדכך שוב ושוב, הוא והחברה, בייסורים".

אם שאלנו פעם "מה לנו ולאנשי בני ברק?!", השנה הזו, העמידה אותנו על כורחנו בפני אויב משותף.

כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– קפיצת מדרגה: "כיפת ברזל" עושה זאת שוב
– הפער בין המנהיגים לאזרחים פוגע באמון הציבור
– סקר חדש: ישראלים לא מודעים למימון אירופי של ארגוני שמאל

"מעשה בר' יהושע…. שהיו מסובין בבני ברק והיו מספרים ביציאת מצרים כל אותו הלילה". באותו לילה עצמו, יושב מבודד ומרוחק, רבן גמליאל שהודח ב"בחירות" לנשיאות: "מעשה ברבן גמליאל וזקנים שהיו מסובין בבית ביתוס בלוד… והיו עסוקין בהלכות הפסח כל אותו הלילה" (תוספתא, פסחים, י', ח')

מחלוקת ענק הפרידה בין ר' יהושע לבין רבן גמליאל. מחלוקת שמבחינה בין סוגי יהודים : אלה שתוכם כברם ואלה שלא. וראה איזה פלא, מיד לאחר ליל הסדר המסוכסך הזה, הם חוזרים למושב משותף בהנהגה.

בספרו הגדת "פסח על שום מה?", יש לרב זקס זצ"ל הסבר מופלא לתופעה זו: "מי יודע? אפשר שבאותו חג עצמו, בחן רבן גמליאל המבודד את עמדתו והגיע למסקנה שעליו להשלים עם ר' יהושע… הרגע הטעון עבר והוא הוחזר למשרתו … זוהי משמעותו של ליל הסדר בבני ברק, זוהי משמעות כוחה המאחה של השיחה על יציאת מצרים".

באותו לילה בדיוק, בבני ברק, בתל אביב ובניו יורק, נחלוק כולנו שפה משותפת. אותו הנרטיב הכתיב את מסענו המשותף השנה, בצער, בשמחה, בתקווה.

השנה בעז"ה, נהיה כולנו שותפים לבחירה שתפתח את קידוש ליל הסדר: "אתה בחרתנו מכל העמים".

הידיעה הבאה

כתבות אחרונות באתר

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.