מה התאריך העברי של יום העצמאות? אם התיישרתם בכיסאכם ובקול בטוח עניתם "ה' באייר, כמובן" – אתם רק חצי צודקים. כן, הכרזת המדינה אכן אירעה בתאריך ה' באייר, תש"ח, אולם כשאנחנו טוענים בפשטות שזהו יום העצמאות, אנחנו מתעלמים מהסלט הענק שמתרחש כמעט בכל שנה שהוא סידור לוח השנה כך שחגיגות היום יפלו על יום שבו, מה לעשות, אפשר לחגוג. אז יום העצמאות לא יכול לצאת בשבת כי אי אפשר לעשות טקסים בשבת, וגם לא ביום שישי מסיבה דומה, וגם לא ביום שני כי אי אפשר לעשות את טקס ליל יום הזיכרון במוצאי שבת ללא חילול שבת לפני כן. אם יום העצמאות היה יכול לחול ביום ראשון, היו דוחים אותו גם כן. והוא לא יכול לחול ביום שלישי או חמישי על פי חוקי לוח השנה העברי.
במילים אחרות, יום העצמאות חל בה' באייר אך ורק במצב אחד: אם הוא חל ביום רביעי. בכל מצב אחר, אזרחי ישראל לא יחגגו ביום בו אבותיהם הכריזו את עצמאותם.
עכשיו, תגידו: מה הבעיה? ובכן, זו לא בהכרח בעיה, אלא בסך הכל קדימון להצעה שתחסוך לכולנו הרבה מאוד כאבי ראש בכל שנה מחדש: יום העצמאות צריך, על פי חוקי המדינה, הדת וכל השאר, לחול באופן קבוע ביום חמישי בשבוע של ה' באייר. כל שנה. בלי קשר לתאריך.
למה, אתם שואלים? ובכן, קוראים דמיוניים, לא רק שקביעת יום העצמאות ביום חמישי דרך קבע תפתור את כל בעיות הדחיות וההקדמות למיניהן, לא רק שהיא תוודא שלעולם לא תהיה עוד בעיה של הכנה בשבת ליום הזיכרון או אי-ודאות בנוגע למתי הוא חל, היא גם תעניק לכולנו קצת עצמאות אמיתית בדמות סוף שבוע ארוך: ברביעי מתאבלים, בחמישי חוגגים, בשישי-שבת שובתים, וכך נגמר הסיפור. בלי טריקים, בלי שטיקים, בלי לבדוק מראש בלוח שנה כל פעם מחדש כדי לראות באיזה תאריך מוזר עושים מנגל הפעם.
תגידו, "אבל מה עם המשמעות הסימבולית של התאריך?!", או אולי אם אתם דתיים קצת יותר, "ומתי בדיוק נגיד הלל אם לא בה' באייר?!". כאילו יום העצמאות יוצא בתאריך האמיתי שלו במצב הנוכחי. כאילו דתיים שאומרים הלל (או החרדים שאומרים תחנון) תמיד מקפידים על ה' באייר. לא ולא. כפי שנכתב מעלה, כיום ישנה הזדמנות אחת בדיוק לחגוג את יום העצמאות בתאריך של יום העצמאות, ובכל שנה אחרת אנחנו פשוט עושים כאילו זה התאריך, רק מה לעשות, מי היה יכול לצפות, זה נדחה. ובזמן שיש בהתנהגות הזו סוג של מחווה לרשלנות הניהולית הסוציאליסטית שאפיינה את המפלגה שהקימה את המדינה הזו, אין שום סיבה לשמר אותה כחלק מהטקסיות של היום.
עוד בונוס הוא שדתיים יצטרכו להחליט האם הם אומרים הלל ומקיימים טקסים יהודיים אחרים ביום ה' באייר עצמו, או ביום בו מחליטה הממשלה שחל יום העצמאות. כבר לא יהיה עניין של לדחות או לא לדחות – זו פשוט תהיה שאלה פשוטה של מי קובע. שאלה קשה? אולי, אבל התשובה הרבנית אליה, ואולי יותר מזה, המנהג שיקבל עליו הציבור, יהיו גם מאוד-מאוד מעניינים.
אין שום סיבה להמשיך עם הבלגן הזה אפילו לעוד שנה אחת. לא משנה אם אתה סמוטריץ' או גולן, ביבי או טיבי, יש סוגיות שהן פשוט לא שאלה של ימין ושמאל, וסופי שבוע ארוכים בהחלט יכולים להיכלל בקטגוריה הזו. המערכת הפוליטית הישראלית לא בדיוק מתפקדת, אבל בוודאי אפשר למצוא 61 אצבעות לתיקון כל-כך מתבקש בחוק כל-כך שגוי, שיאפשר לנו סוף-סוף לדעת מראש באיזה יום בדיוק נצטרך להחרים את השידור בו נותנים לאיזה אנטישמי להדליק משואה, או לחליפין להחרים את השידור כי לא נותנים לאיזה אנטישמי להדליק משואה.
חג עצמאות שמח לכולם.