יום שלישי, מרץ 4, 2025 | ד׳ באדר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
user
user

אלישיב רייכנר

החל את דרכו במקור ראשון ב-2000. כותב טור בענייני חברה ופריפריה במוסף 'יומן'. פרסם שבעה ספרים על החברה הישראלית

לא כדאי להשוות: לפעמים הדרמה חשובה מהטריוויה

היצמדות לחוקי הפורמט יכולים ליצור לעיתים, טלוויזיה פחות מעניינת. "הופרדו בלידתם" בכאן 11 פספסה את המטרה שלשמה נוצרה

יש משהו לא הוגן במבנה של התוכנית 'הופרדו בלידתם'. (כאן 11). למי שעוד לא מכיר, בכל פרק בסדרה משתתפים שלושה אנשים – מפורסם אחד ושני אלמונים, שנולדו באותו יום. שלשתם חוו אירועים משמעותיים בחייהם הפרטיים לצד אירועים בולטים בחיי המדינה, וכל פרק בוחן מהם הרגעים, והבחירות שהפכו את הדמויות למי שהן. אחת ההנחות עליהן מתבססת הסדרה, (שהפורמט שלה יובא מנורווגיה) היא שלא רק למפורסם יש סיפור חיים שיעניין את הצופים, אלא גם לשניים האחרים.

בפרק ששודר אמש, ההנחה הזאת לא ממש עבדה. לצד דמותה המוכרת והמסקרנת של עדינה בר שלום, כלת פרס ישראל ובתו של הרב עובדיה יוסף, כיכבו בפרק דמויותיהם של רחל ששון מקיבוץ ניר דוד ושל יעקב שילה מתל אביב, שנולדו בחמישי בינואר 1945. לבר שלום יש סיפור חיים מרתק. זה מתחיל בקשיי ההשתלבות שלה כילדה דוברת ערבית ממצריים בכיתה של דוברי עברית, מיד לאחר הקמת המדינה, ממשיך במאבק שלה באביה הרב, ללמוד בתיכון ומאוחר יותר באוניברסיטה, ומסתיים בהצלחה שלה לפרוץ את הגבולות, ולהקים מכללה לנשים חרדיות. לעומתה, שני השותפים האחרים לפרק, סיפרו סיפור די שגרתי לבני דורם.

בעוד בר שלום מספרת איך הוריה נעלו אותה בבית כדי שלא תוכל להגיע למבחן שיאפשר לה מלגת לימודים לתיכון, שתי הדמויות האחרות מספרות סיפור בנאלי על אהבה נכזבת בגיל התיכון. גם בהמשך, בעוד בר שלום, שוברת את תקרת הזכוכית של אישה חרדית, בת רב ואשת רב, ויוצאת ללימודים במכללת שנקר, שתי הדמויות האחרות חולקות עוד סיפור של אהבה אסורה.

בחלק הראשון של הפרק, המעבר בין הדמויות, כן הצליח לספק הרהורים על הפער בין נקודת הזינוק של העולים מארצות ערב מול זו של ילדי הקיבוצים בהתיישבות העובדת. בעוד בר שלום, נאלצה להתמודד עם פערי תרבות וחיי עוני קשים, ששון פרחה בחינוך הקיבוצי והייתה טרודה בעיקר בסיפורי אהבת נעורים על גדות נחל האסי. ככל שהפרק מתקדם, הסיפור של בר שלום, הופך לסיפור חברתי משמעותי, לעומת הסיפורים של שתי הדמויות האחרות שנשארים בעיקר באזורים צהובים של נישואים וגירושין.

בר שלום, מספקת כמה אמירות משמעותיות. היא מספרת שהתנגדה להקמת תנועת ש"ס על ידי אביה, בטענה שזו תנציח את העדתיות, היא מתארת את ההפגנות הקשות של אנשי הימין מול בית הוריה בתקופת ממשלת רבין, ואפילו מאשימה אותם באחריות עקיפה למותה של אימה. שתי הדמויות האחרות נשארות בתחום הזוגיות, ומספקות אמירות נדושות על המתח בין מחויבות למשפחה ומציאת אהבה חדשה.

הפערים בין הסיפורים מובילים למסקנה שהיה עדיף להציב, לצד הדמות המוכרת, עוד שתי דמויות מאותה תקופה, עם סיפור חיים גדול יותר מבחינה חברתית ולאומית, גם במחיר ויתור על הפרט הביוגרפי שכל הדמויות נולדו בדיוק באותו יום. הדרמה חשובה יותר מהטריוויה.

הידיעה הבאה

כתבות אחרונות באתר

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.