אמריקנים אוהבים ראשי תיבות. כל ארגון וכל סיסמה מתקצרים למספר אותיות של קידוש לבנה. החל מ-O.K., דרך A.S.A.P, ו-R.B.G, ועד B.L.M. ככה זה עובד שם. גם הסיסמה "חיים רק פעם אחת", קיבלה את סמל הסטטוס הנחשק: Y.O.L.O.
האמירה "את/ה חי/ה רק פעם אחת", אינה רק ביטוי. היא קריאה לפעולה, ניסיון לשכנוע ולשיווק, או לחילופין נימוק דחוק לביצוע מעשה. פעמים רבות מי שניצבת מאחורי האמירה העממית הזו, היא הבקשה להסרת אחריות או חוסר אכפתיות מהתוצאות, ובמקרים קיצוניים היא גם עלולה לגרור סיכון עצמי מיותר ואפילו רמיסת זכויות הזולת. היא באה לידי ביטוי גם בדברים יומיומיים. ישנו מוצר מזון שעל אריזתו החיצונית מופיעות האזהרות הקבועות בחוק בדבר שומן רווי ונתרן בכמות גבוהה, אך על אריזתו הפנימית מתנוסס הסלוגן המנחם: "חיים רק פעם אחת". רוצה לומר – יאללה, נתרן שמתרן, תאכלו! כי "החיים קצרים", "אחריי המבול", "אכול ושתה כי מחר נמות", או בקיצור: תיהנו מהרגע.
אלא שסיסמה זו גם סותרת את עצמה. אם חיים רק פעם אחת, האם לא ראוי לשמור על אורח חיים בריא, על כללי נימוס ומוסר, על זהירות בסיסית והתנהלות כלכלית ראויה? מעבר להנחה המטריאליסטית המובלעת כי אין דבר מלבד חיי ההווה, האם הסיסמה Y.O.L.O. אינה מעידה כי אין בידי הטוען אותה נימוק רציונלי או מוסרי לבצע את הפעולה הנידונה? במקרה וכן, ייתכן כי אם אותו אדם היה חי "פעמיים", וחוזר שוב אל אותן סיטואציות ונסיבות, הוא לא היה בוחר לבצע שוב את אותה פעולה אשר ביצע לראשונה מתוך הנחה אינדיפרנטית או שמא ניהיליסטית ש… חיים רק פעם אחת.
ניתן להציע סיסמה אחרת: "עפים על החיים שתיים". דמיינו לעצמכם שהסרט שאתם חיים בו חוזר על עצמו שוב ושוב, נסיבות חייכם שבות על עצמן פעם נוספת ובדיוק מופלא. האם במקרה כזה הייתם חוזרים ובוחרים את חייכם פעם נוספת בצורה זהה? האם הייתם בוחרים שוב את אותן בחירות בדבר לימודים, עבודה, משפחה, מגורים, חברים, השקעות או החלטות מוסריות? במקרה והתשובה היא "לא", כדאי לעשות בדק בית ולחשב מסלול מחדש – מסלול בו היינו שמחים ומלאי רצון לשוב וללכת בו, פעם אחר פעם.
מעניין לראות כי הרמב"ם בהלכות תשובה מגדיר תשובה גמורה כאשר "בא לידו דבר שעבר בו ואפשר בידו לעשותו, ופירש ולא עשה מפני התשובה. לא מיראה ולא מכשלון כוח". היינו, מהי תשובה – כאשר באותה סיטואציה החוזרת על עצמה, האדם בוחר שוב ושוב בדרך התשובה. ולהפך, אדם האומר "אחטא ואשוב, אחטא ואשוב", תשובתו אינה תשובה.
"לעוף על החיים שתיים" זו תודעה מרחיבת אופקים ומעוררת למחשבה. זו סיסמה הכוללת בתוכה מנגנון בדיקה עצמי הבוחן בכנות את איכות השיפוטים והבחירות שאנו עושים. האם באמת ובתמים ולאחר היוודע התוצאות, היינו חוזרים על הבחירה הזו שוב גם בפעם הבאה? האם היינו רוצים שכך ינהג הזולת כאשר הכרעה דומה תבוא לפתחו? האם אנו באמת מאמינים בצדקת דרכנו והאם היינו שמחים לבחור באותה החלטה שוב ושוב. זה מנגנון המאפשר לנו לזהות מהן הבחירות המוצדקות והמוסריות יותר.
אם כן, לעוף על החיים בטענה כי חיים רק פעם אחת, זה נחמד וקל. אבל "לעוף על החיים שתיים", זו כבר משימה קיומית המעניקה חיוניות, חוסן נפשי ומשמעות עמוקה. זו החלטה המעידה על בחירה אמיתית ואותנטית בחיים.