יום שלישי, מרץ 4, 2025 | ד׳ באדר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
user
user

הדשא של השכן: ההסתגרות החרדית מול הגישה הדתית-מודרנית

הסיפור החסידי על האוצר מתחת לגשר מלמד אותנו שהאוצר נמצא בבית, אבל כדי לגלות זאת אנחנו צריכים לצאת תחילה אל החוץ

כולם מכירים כמובן את סיפור האוצר שמתחת לגשר. זהו אחד מסיפורי המעשיות של ר' נחמן מברסלב, אם כי מהפחות מרכזיים שבהם. הרעיונות שבסיפור זה עתיקים ומופיעים בצורות שונות בתרבות היהודית והכללית. הנה הסיפור:

פעם אחת חלם לאיש אחד מעיר אחת שבעיר וינה תחת הגשר נמצא שם אוצר. ונסע לשם ונעמד אצל הגשר וחפש עצות איך לחפור שם, כי ביום אינו יכול מחמת העוברים ושבים. ועבר שם איש חיל ושאל אותו מה אתה עומד וחושב. וחשב בדעתו שטוב שיספר לו חלומו כדי שהוא יסייעו ויתחלקו, וסיפר לו. ענה ואמר לו אוי יהודי טפש, מה אתה שם לב לחלומות?! הלא גם אני בחלומי חלמתי שיש אוצר מתחת התנור בבית של יהודי אחד שגר כאן וכאן (והזכיר העיר של האיש ושמו של האיש הזה), היעלה על דעתך שאסע עד לשם בשביל האוצר? השתומם היהודי ונסע לביתו וחפר בהמגיזאן שלו ומצא האוצר. אחר כך אמר היהודי: הייתי מוכרח לנסוע עד ווינה כדי לדעת שיש אצלי אוצר בבית.

ההבנה הפשוטה של הסיפור היא הקריאה לאותנטיות. כלומר, אני צריך לחפש ולמצוא את מה שיש בתוכי. אולם לדעתי ישנו בסיפור רעיון חשוב נוסף: לא מדובר רק באתגר האותנטיות האישית, אלא באותנטיות הלאומית. זוהי קריאה נגד ההתבוללות, נגד הטמיעה בעמים וגם נגד הפזילה למה שנמצא בעולם הגדול.

זהו תיאור המלכודת בדשא של השכן, שתמיד נראה ירוק יותר. לאדם יש נטייה להיות מוקסם ממה שיש לשני, מהתרבות האקזוטית שנמצאת במרחקים. כשאנו מכירים משהו זמן רב ומתרגלים אליו, אנו מאבדים את ההתפעלות ממנו. זהו גם האויב הגדול שבחיי הנישואין – השגרה. רצון זה הוא גם מה שמוביל את האדם לטייל רחוק ולצאת מהשגרה, דבר שאיננו בהכרח שלילי. בסיפור זה ישנה קריאה פסיכולוגית לצאת ולחפש את הטוב שבך, את מה שהשגרה איננה מאפשרת לך לראות. היופי קבור בך, מסתתר, וצריך לגלותו.

ההליכה לווינה

אלא שבקריאה זו של הסיפור ישנה מלכודת מיידית וטריוויאלית. שהלא גיבור הסיפור לא הכיר את הטוב שיש לו בביתו, אלא לאחר שיצא. הוא מגלה שיש בתוכו אוצר רק משום שהלך לחפש אחר אוצר השווא, וכך קיבל את המסר שהאוצר נמצא בעצם בביתו. הסיפור מתאר אפוא עובדה פסיכולוגית חשובה: כדי שאוכל להסתכל על עצמי באמת, עליי לצאת ולהגיע למצב של ניכור. רק אז אוכל לחזור אל עצמי ולגלות את מה שטמון בי.

אם כן, האם הסיפור מלמדנו שעלינו לצאת החוצה ולחפש? או שהלקח הוא שבסופו של דבר אין בכך טעם, ומלכתחילה עלינו לחפש את האוצר בבית? נראה שהסיפור נותן לנו מסר כפול. מצד אחד האוצר נמצא בבית, ומצד שני לא נוכל לגלות זאת אם לא ניסע לווינה לחפש את האוצר המדומה.

במידה מסוימת, שני כיוונים אלו התממשו בהיסטוריה היהודית החדשה. זהו בעצם ההבדל בין הגישה הדתית־מודרנית ובין הגישה החרדית. העמדה החרדית מייצגת את מי שלא יצא מהבית, מסתגר בעולמו הדתי ונמנע ככל האפשר ממגע עם העולם התרבותי החיצוני. מנגד, העמדה הדתית־מודרנית היא של מי שיצא מן הבית וחזר אליו. אין הכוונה שכביכול צריך להתרחק מהדת ואז להיות בעל תשובה. כוונתי לעמדה האומרת שאני יכול גם ללמוד ערכים טובים מהתרבות החיצונית, מהספרות ומהפילוסופיה. זהו הדימוי של ההליכה לווינה בסיפור. ואז, כשאנו חוזרים וקוראים את המקורות שלנו לאור מה שלקחנו משם, אנו יכולים לגלות דברים חדשים אצלנו שקודם לא ידענו. יציאתנו לעולם התרבות הכללית וחזרתנו לעולמנו היהודי, נותנת לנו משנה כוח וכלים להבין אחרת מה שיש לנו.

אולם חושב אני שבמידה מסוימת הרעיון הזה מתאר גם מאפיין נוסף בהיסטוריה של העם היהודי. קבוצות רבות בעם היהודי שניסו לעזוב את זהותן גילו אותה מחדש, הן בעקבות האנטישמיות והן מסיבות אחרות. כך נולדו זרמים מסוימים בציונות, אולם לא כולם. רבים היו אלו שלא מצאו את החייל שיכוונם חזרה לביתם. רבים הוקסמו מהתרבות האירופית ולא חזרו לחפש בבית. הם לא היו מודעים שהיה חסר להם משהו ואף מתו באושר.

אם תרשו לי, הייתי מצייר בעקבות זאת את הסיפור קצת אחרת: מתחת לגשר באמת היה אוצר, אבל אוצר זה לא היה של אבנים טובות אלא ענקים של זכוכית צבעונית, תכשיטים מדומים וזולים. זה היה האוצר שמתחת לגשר, כאשר בתוך הבית היה האוצר האמיתי. רבים היו אלו שאליו לא הגיעו. הם הוקסמו מהתכשיטים הזולים, כמו ששבטי דרום אמריקה היו מוכנים להחליף את אוצרותיהם היקרים בחפצים פשוטים שהפולשים הלבנים הביאו, דברים שלא היו מוכרים להם והקסימו אותם. הם לא ידעו להעריך את מה שיש להם.

האפרוח שמחפש אימא אחרת

בהקשר זה, מעניין לראות את הסרט "רחוב הסטר" משנת 1975, המצייר את המהגר היהודי שבא לאמריקה. הוא מוקסם מהתרבות האמריקנית, וגם מאישה אמריקנית שפגש. הוא עוזב את דתו וגם את אֵם ילדיו שבאה איתו מאירופה. היא נשארה בלבוש היהודי האירופי, וחיה עדיין בנורמות מהבית. בסופו של דבר יהודי אחר, "מיושן", מתחתן איתה וגם זוכה לנדוניה שלה.

אכן, היו אנשים שהוקסמו ועדיין מוקסמים ומתאימים את עצמם לתקנים המודרניים המעודכנים. הם הגיעו לגשר ונשארו שם עם האוצר המדומה. זהו תהליך ההתבוללות, שלדעתי אליו מכוון הסיפור. אולי זהו גם המסר הנסתר בסיפור הילדים על האפרוח שמחפש לו אימא אחרת: האפרוח הוא אותו אחד שזונח את עולמו ואת המסורת שלו, ובסופו של דבר מבין שטעה ושעליו לחזור.

לדעתי, קריאה זו של הסיפור מתאימה יותר לרב החסידי הראשון שסיפר אותו. וזה לא היה ר' נחמן, אלא ר' שמחה בונים מפשיסחה. רבי נחמן משתמש בסיפור באופן קצת אחר. עד עתה קראנו את הסיפור כך שיש בנו אוצר, אבל הוא מכוסה בלבושים ועלינו מוטל לגלותו. זהו רעיון קבלי יפה, אבל ר' נחמן הבין את הסיפור קצת אחרת. על כך ועל קריאות נוספות, אם ירצה ה', ברשימה הבאה.

הידיעה הבאה

כתבות אחרונות באתר

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.