יום שלישי, מרץ 4, 2025 | ד׳ באדר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
user
user

אלישיב רייכנר

החל את דרכו במקור ראשון ב-2000. כותב טור בענייני חברה ופריפריה במוסף 'יומן'. פרסם שבעה ספרים על החברה הישראלית

"לפרוץ את הגבולות הגיאוגרפיים": המיזם שנחלץ להצלת העסקים הקטנים בדרום

בצל הקורונה וסבבי הטילים, עסקים קטנים בדרום נדרשים להגביר את מכירותיהם המקוונות כדי לשרוד. מיזם חדש נחלץ לסייע להם בכך

אזעקת צבע אדום שנשמעה ביום שני בנגב המערבי, הזכירה שוב את שבריריותו של השקט בחבל הארץ הזה. השבריריות הזו משליכה כמובן גם על בעלי העסקים. ענבל דובדבני, מעצבת תכשיטים מהיישוב שדה־ניצן במועצה האזורית אשכול, חווה כבר שנים ארוכות את הקושי לנהל עסק באזור מטווח. את הסטודיו שלה לתכשיטים הקימה לפני שמונה שנים בקיבוץ נירים, הקיבוץ שבו נולדה וגדלה ובו גם התגוררה באותה תקופה. רבות מהלקוחות הגיעו אליה לסטודיו כדי להתאים לעצמן את התכשיט המבוקש. בכל תקופה של מתיחות ביטחונית באזור, היא נאלצה לסגור את הסטודיו ולשווק את מרכולתה בדף הפייסבוק של העסק.

בסוף מבצע צוק איתן ספג הסטודיו של דובדבני פגיעה מפצמ"ר. לאחר המבצע, כשיצאה לארה"ב עם משלחת של בעלי עסקים מהעוטף שעסקיהם נפגעו, היא לקחה איתה במזוודה רסיסים מהפצמ"ר שנפל בסמוך לסטודיו. אחד האנשים שפגשה במהלך הסיור, הציע לה לייצר תכשיטים מרסיסי הפצמ"ר. באותו זמן היה לה קשה נפשית לעשות זאת, בעקבות אובדן שניים מחבריה לקיבוץ בסוף הלחימה, אבל לאחר כשנתיים היא החלה לשלב בשרשראות ובמחזיקי המפתחות שעיצבה רסיסי טילים, והקהל הגיב בחיוב.

ענבל דובדבני. צילום: דיאנה שפר־וינברג

הקורונה ומבצע שומר החומות הבהירו לדובדבני שהיא חייבת להתאים את העסק שלה למציאות המאתגרת של סגרים וסבבים ביטחוניים, ולהגדיל את המכירות המקוונות שלה. "היה לי רק דף פייסבוק עסקי, ובכל פעם שרציתי להפנות לקטלוג, זה היה מסורבל והקשה על המכירה". את הסיוע היא מצאה במיזם E־Commerce 360 שהקים לאחרונה מרכז לאודר לתעסוקה. המיזם נוסד בתקופת הקורונה בעקבות השפעתה של המגפה על המגזר העסקי. עסקים רבים ספגו פגיעה קשה ונאלצו להתאים את עצמם לדרישות השוק המשתנה על מנת לשרוד. מטרת המיזם היא הגדלת המכירות המקוונות של העסקים הקטנים בפריפריה, באמצעות הקמת מערך שיווק ומכירה אונליין במינימום משאבים.

דובדבני נעזרת ב־E־Commerce 360 לבניית אתר חדש לעסק שלה. היא קיבלה סבסוד של 5,000 שקלים לבניית אתר עם קטלוג מסודר ומאורגן, והוא אמור לעלות לרשת בשבוע הבא. דרך האתר אנשים יוכלו לבחור ולרכוש תכשיטים, במקום לנסוע לסטודיו בקיבוץ נירים. בנוסף, E־Commerce 360 עומדים להכניס את העסק של דובדבני לרשימת ספקים של מתנות לתורמים באזור.

החנות Bombay Store, חנות התבלינים ההודית של אסתר צאנגאוקר ואננד קומאר. צילום: אננד קומאר
אסתר צאנגאוקר ואננד קומאר. צילום: באדיבות המצולמים

עסק נוסף שנעזר במיזם הוא החנות Bombay Store, חנות התבלינים ההודית של אסתר צאנגאוקר ואננד קומאר, שנמצאת בשוק בבאר־שבע. בני הזוג עלו לישראל לפני שלוש שנים כתושבים חוזרים, ולפני שנה וחצי רכשו חנות ותיקה של תבלינים ומוצרים הודיים בשוק הבאר־שבעי. לרוע מזלם, שבעה חודשים לאחר הרכישה פרצה הקורונה ואיתה הגיעו הסגרים. מכיוון שרוב לקוחות החנות הם סטודנטים מהודו שלומדים במוסדות אקדמיים שונים ברחבי הארץ, הם נאלצו להתחיל לשווק את הסחורה באופן מקוון באמצעות אתר שבנו.

"המחירים של חברות המשלוחים היו מאוד יקרים עבורנו כעסק קטן", מספרת צאנגאוקר. "מצאנו את עצמנו מעמיסים את האוטו בהזמנות ונוסעים כל שבוע לחיפה ולבר־אילן, כי לא יכולנו לשלם לחברת שליחויות. כשהחל מבצע שומר החומות הבנו שהשיטה הזאת לא תשרוד במציאות מורכבת כמו מלחמה ארוכת טווח".

כאן נכנסה לתמונה התוכנית E־Commerce 360 של מרכז לאודר. אנשי המיזם איגדו קבוצה של עסקים קטנים שהצליחה יחד להשיג מחיר אטרקטיבי מאחת מחברות המשלוחים. בנוסף, התוכנית העניקה לעסקים כמו חנות התבלינים סבסוד של 30% במשלוחים. החנות של צאנגאוקר וקומאר רכשה 500 משלוחים במחיר מסובסד מחברת המשלוחים, וכעת הם חשים ביטחון שיצליחו לספק את הסחורה גם במצב של סגר נוסף או חלילה סבב אלימות.

מוזילים את המשלוחים

תמר גיל, המשנה למנכ"ל של מרכז לאודר לתעסוקה, מספרת שהמיזם שלהם נולד אמנם בעקבות משבר הקורונה, אך הוא תוצר של תובנות שנאספו במשך כמה שנים. מרכז לאודר לתעסוקה הוקם על ידי רון לאודר בשנת 2015 בשיתוף עם אוניברסיטת בן־גוריון וקק"ל ארה”ב (JNF), ומפעילה אותו עמותת "ארץ עיר". מטרת המרכז היא להעניק הכוונה מקצועית ופתרונות תעסוקה וליצור מקומות עבודה כדי להשאיר את הצעירים לגור, לעבוד ולבנות את עתידם בנגב. בשנה האחרונה נפתח מרכז דומה גם בגליל, בעיר עכו.

תמר גיל, מרכז לאודר לתעסוקה: "לחנות בערד אין את אותה כמות קונים שיש לחנות בתל־אביב, והמטרה היא לעזור להן להגיע ללקוחות מאזורים אחרים"

תמר גיל. צילום: סנאפ, המרכז החברתי לצילום

אחת התובנות הראשונות של אנשי מרכז לאודר הייתה שכדי לקדם את התעסוקה בנגב מוכרחים להשקיע בקידומם של העסקים הקטנים והבינוניים, המהווים יותר ממחצית שוק התעסוקה באזור. זמן קצר לאחר פרוץ הקורונה, שהעמיקה את המשבר במגזר העסקי, יצאו במרכז לאודר למחקר מקיף בנושא הצרכים של בעלי העסקים הקטנים.

"ראיַינו מעל 60 אנשי מקצוע מתחום העסקים הקטנים", מספרת גיל. "מצאנו שיש אינספור תוכניות סיוע וקורסים לקידום העסקים, אבל לבעלי העסקים העמוסים אין פניות לעסוק בעצמם בקידום דיגיטלי. הבנו שהערך המרכזי שנוכל להעניק להם, הוא להצמיד להם אנשי מקצוע שיקימו עבורם אתרים לממכר מקוון, ויבנו עבורם קמפיינים לשיווק ברשתות החברתיות". באמצעות מימון שמקבל מרכז לאודר מהסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה, וסיוע נוסף מארגון JNF, הם מסבסדים לעסקים בניית אתר ושיווק ממומן.

"העסקים הקטנים בפריפריה מוכרחים לפרוץ את הגבולות הגיאוגרפיים שהם פועלים בהם", מסבירה גיל. "לחנות בערד אין את אותה כמות קונים שיש לחנות בתל־אביב, והמטרה היא לעזור להן להגיע ללקוחות מאזורים אחרים. אנחנו מספקים לבעלי העסקים ספקים טובים, גם הם מהפריפריה, שיסייעו להם להגיע לקהלי יעד מחוץ לנגב".

מעבר לצורך בבניית אתר ובתוכנית שיווקית, במחקר של מרכז לאודר זוהתה נקודת תורפה נוספת – המשלוחים. מתברר שבעל עסק בנגב ובגליל משלם על משלוחים כשלושים אחוז יותר מבעל עסק במרכז הארץ. מרכז לאודר פעל להוזלת מחירי המשלוחים בשני ערוצים – הן באמצעות איגוד עשרות עסקים לרכישת משלוחים באופן מרוכז, והן באמצעות סבסוד המשלוחים עצמם. "המטרה היא שגם עסקים קטנים בפריפריה יוכלו לשלוח את מרכולתם למרכז ולצפון, ולא לספוג את העלויות הרבות הכרוכות בכך", אומרת גיל. מעל 250 עסקים קטנים בתחומים מגוונים כבר נרשמו למיזם E־Commerce 360. במרכז לאודר מקווים שיצליחו להסיר חסמים לפני העסקים ולסייע להם לצמוח, כאשר היעד הסופי הוא להרחיב ולגוון את התעסוקה בנגב ובגליל.

הידיעה הבאה

כתבות אחרונות באתר

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.