יום שלישי, מרץ 4, 2025 | ד׳ באדר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
user
user

אורי מקונן פרדה

מחנך כיתה י"א בישיבת חיספין

חינוך לתקווה: סקרנות טבעית כמוטיבציה ללמידה משמעותית

ילד שרוצה ללמוד אין מחסום שימנע זאת ממנו אפילו לא הקורונה. לפעמים גם התנאים הפחות אופטימליים יכולים לחזק מוטיבציה אצל התלמידים ללמוד ולהצליח

שנת לימודים חדשה בפתח, המורים והילדים מתמלאים בתחושת התחדשות לקראת שנת הלימודים הקרבה עלינו לטובה. כידוע, לפי המעשים נמשכים הלבבות וההורים והתלמידים בעיצומן של ההכנות ורכישת ציוד לימודי לקראת המערכה. כמה מרגש להריח את המחברות והספרים החדשים, לארגן את התיק החדש והקלמר. אבל הכותרות בחדשות מזכירות לנו שהקורונה עדיין כאן והיא שוב מרימה ראש. הרצון להתחלה חדשה פוגש מציאות של קורונה, והחשש לעוד סגרים ולמידה מרחוק יוצר מתח וחוסר ודאות בקרב ההורים, המורים ועבור הילדים. הלמידה מרחוק הגבירה את הנשירה בקרב לא מעט תלמידים, והטכנולוגיה שרבים תלו בה תקווה כתחליף למורים, יוצרת יותר בדידות והתכנסות של הנערים והנערות. כמורה אני שואל את עצמי כל יום איך נחזק את רוחם של תלמידינו היקרים שהם העתיד של החברה והמדינה בישראל? האנושות למודת אתגרים מראשיתה ואין לי ספק שהקורונה מצליחה לאתגר את דורנו בכל התחומים ואת כל בני אנוש על פני התבל.

האם ניתן ללמוד בתנאים של קורונה? איך מצליחים ללמוד למידה משמעותית לחיזוק ולמימוש של הכישרונות הטמונים בכל ילד וילדה? התנאים אכן לא פשוטים, אבל הרצון ללמידה הוא לא סחורה שנמצאת מחוץ לאדם הלומד, אלא הוא רצון פנימי הבא לידי ביטוי בסקרנות של הלומד. הכוח של אב האומה, אברהם אבינו, היה בסקרנותו וחקירתו את האמת ללא הפסקה, בתנאים לא פשוטים וברצון הפנימי שלו לעשות חסד עם כל אדם. אנחנו לא בוחרים את האתגרים איתם נתמודד, אבל אנחנו בוחרים איך להתמודד.

זו העת לחזק את הלמידה בבית הספר על ידי חיזוק הסקרנות הטבעית של הילדים. כשיש רצון וסקרנות, כל אתגר מזמן למידה משמעותית ללומד. הסקרנות של הילד מתחזקת על ידי הסביבה שלו, הורים, כלל בני המשפחה, מורים ואפילו חברים. ילד שרוצה ללמוד אין מחסום שימנע זאת ממנו אפילו לא הקורונה. חכמי התלמוד לימדו אותנו את הכוח של הרצון במשפט מדהים "היזהרו בבני עניים שמהם תצא תורה" (בבלי מסכת נדרים דף פא). לפעמים גם התנאים הפחות אופטימליים יכולים לחזק מוטיבציה אצל התלמידים ללמוד ולהצליח.

אולי הגיע זמן ללמוד וללמד לא מתוך לחץ. בעיניי לימוד צריך לחולל שינוי אצל הלומד למוטיבציה ולהרגשה טובה ולרצון לשנות את אורחות חייו וסביבתו. אם נצליח ליהנות מהלמידה וללמד לשם הלימוד עצמו, כלומר ללמדם איך ללמוד, ההישגים כבר יבואו.

בהזדמנות זו ברצוני לברך את עמיתיי עובדי ההוראה ואת ילדי ישראל היקרים בשנת לימודים פורייה ובריאה.

הידיעה הבאה

כתבות אחרונות באתר

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.