יום חמישי, מרץ 6, 2025 | ו׳ באדר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
user
user

עטרה גרמן

הכתבת הפוליטית של מקור ראשון

הרחבת כביש המנהרות דרומה: הממשלה מתזמנת עיכוב עד 2025

תקצוב תוכנית האב לכבישים נדחה ל־2022, ולכן עד אמצע העשור צפויים פקקים במקטע מחסום המנהרות־אלעזר בואכה גוש עציון

עומסי תנועה כבדים הם מנת חלקו של ציבור הנוסעים בין גוש עציון לירושלים כמעט לכל אורך שעות היממה, אך אלו צפויים להסתיים בקרוב – לפחות בחלקם הראשון, בין צומת המנהרות בגילה ובין צומת אל־חאדר, ממערב לבית־לחם, עם סיום עבודות השיפוץ וההרחבה בתקציב של 892 מיליון שקלים. משם והלאה יש לתקצב את המשך העבודות.

לפי פרסום של שילה פריד השבוע באתר מקור ראשון, הרחבת המשך הכביש עד הכניסה ליישוב אלעזר – קטע שכרגע יש בו רק נתיב אחד לכל כיוון – לוטה בערפל, על אף סיומן הצפוי של עבודות ההכנה בחודש אוקטובר.

עבודות ההכנה כללו ניקוי תשתיות, סידור קווי חשמל ומים, יישור התוואי והפקעת השטח. בפועל תוקצב עד כה רק השלב הזה, המכונה "עבודות תכנון וקידום זמינוּת", ב־72 מיליון שקלים. עם זאת, באותה נשימה סוכם מפורשות בין המועצה האזורית גוש עציון למשרדי התחבורה והאוצר שאת היתרה בסך 420 מיליון שקלים יעבירו בשנת 2021, ומיד לאחר ההכנה יתוקצב שאר הפרויקט. המסמכים המעידים על הסיכום הועברו לידי מקור ראשון. מיזם הכפלת המנהרות (הכולל גם את שדרוג המערכות במנהרות הקיימות) והרחבת הכביש מירושלים דרומה , הוערך בסכום של כ־1.5 מליארד שקלים.

המקטע הנקודתי שתקצובו לא ברור הוא חלק מתוכנית סדורה ומאושרת שנועדה לשפר את דרכי הכניסה לירושלים ממערב, מצפון, ממזרח ומדרום, ונכלל בתוכנית אב לכבישים בכל רחבי הארץ שנאמדת בסכום עתק של 36 מיליארד שקלים, אך תקצובה נדחה משנת 2021 ל־2022.

גורם בכיר המעורב בנעשה טוען שאם לא יהיו כל עיכובים, "מכרזי ביצוע נמשכים בין שלושה לשישה חודשים, כניסה לעבודה תהיה רק ב־2023 ולאחר מכן עוד שנה וחצי ביצוע. הפרויקט ייגמר רק קרוב לשנת 2025". כלומר, הכביש יושלם רק בעוד ארבע שנים.

בשאילתה שהופנתה למשרד האוצר הועלו פתרונות אפשריים לתקצוב מוקדם יותר של החלק החסר, בלי צורך להמתין לכניסתה לתוקף של תוכנית אב לתחבורה – למשל, להורות לקבלן שזכה במכרזים להרחבת כביש המנהרות וקטע הכביש חוסאן־אלעזר להעביר בין הפרויקטים כסף שאינו נדרש לו כעת, ולקבל את ההשלמה מתוכנית האב.

הצעה אחרת היא להעביר חצי מהסכום שיספיק לפתוח בעבודות הבסיסיות. במשרד האוצר השיבו שאין אפשרות כזאת. "הפרויקט שייך לתוכנית הרב־שנתית הבאה של משרד התחבורה והוא יתוקצב במסגרתה. בשנים 2021־2022 צפויות חברות התשתית להתמקד ביישום תוכנית החומש הקיימת", נמסר מהאוצר.

במשרד התחבורה לא מבטיחים שקטע הכביש הקצר יושלם בזמנו. "משרד התחבורה מקדם בשנים האחרונות עבודת מטה מקיפה לבניית תוכנית אסטרטגית למערך הכבישים הארצי בישראל. הפרויקטים יתוקצבו בכפוף לתעדוף התוכנית האסטרטגית לדרכים בתקציבי 2023־2024.

"גיבוש התוכנית טרם הסתיים ועדיין לא ידוע אילו כבישים יתועדפו ויתוקצבו, ומכאן שגם הפרויקט המדובר לא תוקצב. העבודות במקטע לא נעצרו שכן מעולם לא סוכם על תקציב לביצוע, אלא רק לתכנון ולעבודות קידום זמינות שתוקצבו במלואן בשנים 2018־2019".

כתבות קשורות

הידיעה הבאה

כתבות אחרונות באתר

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.