יום שלישי, מרץ 4, 2025 | ד׳ באדר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
user
user

אלישיב רייכנר

החל את דרכו במקור ראשון ב-2000. כותב טור בענייני חברה ופריפריה במוסף 'יומן'. פרסם שבעה ספרים על החברה הישראלית

הסרט על שלמה בר – כמו צמח בר במוזיקה העכשווית

בין הצלילים בסיפורו של בר ניתן לשמוע את הסיפור הישראלי של העולים מארצות האיסלאם ושל עולם המוזיקה שהתפתח במדינה

בעיתוי הולם, סמוך למצעדים השנתיים שסיכמו את המוזיקה של השנה החולפת, הוקרן אמש בכאן11 סרט על חייו של היוצר והזמר הוותיק שלמה בר. כשלהיטי השנה היוצאת הם שירים כמו 'טרילילי טרללה' ו'אפס מאמץ', טוב להיזכר קצת ביוצרים וזמרים שמעניקים הרבה יותר כבוד למילים.

הרבה לפני החיבורים המוזיקאליים העכשוויים בין מזרח למערב, כבר היה פה שלמה בר שחיבר בין מוזיקה אנדלוסית למשוררים כמו אברהם חלפי, ולאה גולדברג. בר שעלה לארץ בגיל 6 ממרוקו וגדל במעברת באר יעקב מדבר בסרטו של גלעד ענבר, בגילוי לב, על תלאות חייו הרבות ועל הזיקה ביניהן לבין המוזיקה שיצר. הוא מזכיר שהעולים מארצות האסלאם לא התמודדו בארץ רק עם קשיים פיזיים אלא גם עם שבר תרבותי קשה שנבע ממדיניות כור ההיתוך. "היה פה ניסיון הכחדה של זיכרון", הוא מטיח. "אתה מרגיש שאבא שלך ואימא שלך מושפלים, והשפלה היא הדבר הכי נורא".

המוזיקה הצילה את בר שהיה אנאלפבית עד גיל 12. באמצעותה הוא הוציא את התסכול הרב שצבר בילדותו. הפריצה הגדולה שלו לתודעה הישראלית הייתה בסוף שנות השבעים עם להקת הברירה הטבעית שאותה הוא מגדיר בסרט כגשר בין מזרח למערב. בר מתנגד, בצדק, למושג 'מוזיקה מזרחית', שתייגה במשך שנים את היוצרים המזרחים כמייצרים מוזיקה שונה מ'המוזיקה הישראלית'. במידה רבה הלהקה שלו הקדימה את זמנה כשהביאה לבמה עושר מוזיקאלי של מוזיקה הודית, פרסית ומרוקנית למילים של משוררים אשכנזים ומזרחים.

שלמה בר. קרדיט: תמיר פלצמן

הסרט משלב לאורכו לא מעט שירים של בר ולהקתו, ומזכיר לצופה שהרפרטואר של 'הברירה הטבעית' רחב יותר מ'ילדים זה שמחה' ו'אצלנו בכפר טודרא'. בר נוהג לדבר על המוזיקה כשולטת באדם. מי שצופה בו כשהוא שר, מבין היטב למה הוא מתכוון. עיניו עצומות, גופו מתנועע לקצב השיר, ידיו נשלחות בתנועות חדות לצדדים תוך כדי תיפוף. אפשר לחוש את העומקים מהם נובעת השירה שלו.

הסרט על בר, הוא גם סרט מאוד אישי וחשוף. בר מדבר בו בכנות לא רק על שנות ילדותו הקשות אלא גם על הנסיבות שהובילו אותו פעמיים לפירוק נישואיו, ועל רצח דפנה בן ציון שביצע חברו ללהקה, אילן בן עמי. כבר לא מעט שנים שבר חובש כיפה לראשו ומנהל אורח חיים דתי אבל כמזרחי-מסורתי הוא מסרב, בצדק, להגדיר את עצמו כבעל תשובה. "לא חזרתי בתשובה כי לא הייתה לי שאלה אף פעם".

הדברים המעניינים שהוא אומר בחלקו האחרון של הסרט על הנחמה שמצא בחיי הדת ובבית הכנסת, היו יפים לשידור בעשרת ימי תשובה. בגיל 78, נראה שאולי הוא הגיע סוף סוף למנוחה ולנחלה. נשוי פעם שלישית, ממשיך לצור מוזיקה ולהופיע, אומר בר שהוא כיום אחד האנשים המאושרים בעולם.

כתבות קשורות

הידיעה הבאה

כתבות אחרונות באתר

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.