יום שלישי, מרץ 4, 2025 | ד׳ באדר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
user
user

ריקי ממן

פרשנית כלכלית מקור ראשון, עמיתת מחקר בפורום קהלת

ציון שלילי: הילדים הופקרו לקורונה

אחרי החגים נצטרך לשלוח אותם להדבקה בטוחה כמעט במערכת החינוך, בשם קידוש ה"שגרה"

מאז שפרצה המגפה שמרתי על הילדה שלי בצמר גפן. במשפחתנו אנשים עם גורמי סיכון, והעדפנו לא לסכן אותם ואותה. ממרץ שעבר היא לא שהתה כמעט במסגרות של מערכת החינוך, ואת השנה הנוכחית לא פתחה כסדרה. אבל בשבוע הבא, עם פתיחתה המחודשת של מערכת החינוך, גם היא תלך לגן הילדים. מיצינו את להטוטי הזמן והסידורים, ואין עוד סובלנות לעובד שלא נמצא בזמינות מלאה.

כמוני, עשרות אלפי הורים נמנעו בחודש הזה משליחת הילדים לגנים ולבתי הספר, כדי לא לסבול מבידודים בחגים וכדי להגן על בני המשפחה המבוגרים והפגיעים. בחודש של הרבה חגים ומעט ימי לימודים הצלחנו להסתדר. לשגרה של אחרי החגים כבר לא נוכל. כולנו נצטרך בשבוע הבא לשלוח את הילדים להדבקה כמעט ודאית בקורונה, כי ממשלת ישראל בחרה להפקיר אותם. הם הולכים למערכת חינוך שלא עשתה מאמץ מזערי להגן עליהם. כצאן לקורונה.

המשפחות ששלחו את הילדים למסגרות החינוך אכן חוו בידודים במאות אלפיהן, עמדו שעות ארוכות בתורים לבדיקות, וקיבלו עשרות אלפי תשובות חיוביות. מאז פתיחת מערכת החינוך, מעל מחצית המאומתים במדינת ישראל מדי יום הם ילדים מתחת לגיל 19, כמעט 30 אחוזים מהם ילדים מתחת לגיל 9. הם נדבקים בהמוניהם כי אין להם הגנה בדמות חיסון, והם מבלים חלק ניכר מיומם בחלל סגור עם 40־30 ילדים לא מחוסנים אחרים.

כל זה קורה רגע לפני שהחיסון לילדים מעל גיל חמש מאושר: פייזר פרסמה השבוע את תוצאות המחקר על חיסוני ילדים בני 5־11, וקבעה שהחיסון בטוח ויעיל להם. פייזר תבקש את אישור מִנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA), וצפויה לקבל אישור חירום באוקטובר. אבל לילדים שלנו לא נתנו אפילו הזדמנות להגיע אל החיסון בריאים ושלמים.

בתוצאה הזאת ממשלת ישראל מתגאה. "החזרנו את ישראל לשגרה, פתחנו את שנת הלימודים", הם אומרים. ראש הממשלה נפתלי בנט אומר ש"במבחן התוצאה, האסטרטגיה שלנו מוכיחה את עצמה. פתחנו את שנת הלימודים, חגגנו יחד בראש השנה". אבל כל מי שחווה החודש את מערכת החינוך יודע שלא הייתה שום שגרה באינספור הבידודים וההדבקות.

מה בעצם השתנה מאז פתיחת השנה שעברה, חוץ מזה שנמאס לנו? הרי ילדים נדבקו אז ונדבקים היום באותו האופן. אם היה שינוי – הוא רק לרעה, כי זן הדלתא של הקורונה מידבק יותר ומביא לתחלואה קשה יותר. מתחילת המגפה ידענו שילדים חווים את המחלה באופן קל יותר, לרוב, אבל בכל זאת התאמצנו כדי שילדים לא יידבקו: סגרנו את מערכת החינוך לחודשים ארוכים, העברנו את הילדים ללמידה מקוונת, יצרנו קפסולות וצמצמנו מגעים. עשינו את זה כי לא רצינו שיחלו, כי אנחנו לא יודעים את ההשלכות ארוכות הטווח של המחלה החדשה הזאת, וכי אכפת לנו מבריאותם. בינתיים המבוגרים קיבלו הגנה בדמות חיסון, אבל הילדים עדיין חסרי הגנה.

אפילו בפתיחת שנת הלימודים בשנה שעברה – אף שהייתה מחוררת ונבנתה טלאי על טלאי – ניסו להתמודד עם הבעיה ולהגן על הילדים. הממשלה הנוכחית פשוט מתעלמת מהמגפה, ופותחת את הלימודים משל לא הייתה קורונה, ולא משום שלא היה זמן להתכונן או כי היה חסר ידע וניסיון בהתמודדות איתה, אלא סתם בעצימת עיניים ובתקווה לטוב.

מה הפריע לממשלה, למשל, לדחות את פתיחת שנת הלימודים ל־1 באוקטובר, ולהתחיל ללמוד רק אחרי החגים? זה הרי מתכתב בדיוק עם אסטרטגיית החיסון השלישי והגברת החיסוניות של האוכלוסייה. באוגוסט היה אפשר להודיע להורים (ולמורים) שאת הימים האלה נשלים בהמשך השנה – בחנוכה או לפני פסח למשל – ובחודש הזה נתכונן: נייצר מערך הגנה אמיתי לילדים, ובמקביל נחסן כמה שיותר מהאוכלוסייה מעל גיל 12.

בניגוד לחבטות הרגילות והמוצדקות במתנגדי החיסונים, לא הם היו הבעיה העיקרית של הגל הנוכחי אלא ירידת החיסוניות של מי שהתחסן בשתי מנות – אלה שהתחסנו אי אז במבצע המהיר של דצמבר־ינואר־פברואר, אבל הגיע לספטמבר כשהחיסון כבר לא יעיל. המשק היה פתוח לרווחה, הם הסתובבו בעולם כאילו הם מוגנים ונדבקו בהמוניהם. פתיחת שנת הלימודים התרחשה בדיוק כשפתחו את האפשרות לחיסון שלישי לכלל האוכלוסייה. מי שלא הספיק להתחסן, או שהתחסן והחיסון לא הספיק לפעול בו את פעולתו – נדבק מהילדים שהלכו לבית הספר. דחיית פתיחת שנת הלימודים ל־1 באוקטובר הייתה מונעת הרבה מאוד הדבקות כאלה, ומקילה על העומס במערכת הבריאות. כולנו היינו מוגנים טוב יותר. לא חבל?

לאן נעלמו הקפסולות?

בניגוד לדיכוטומיה הכוזבת שהממשלה מנסה להציב – סגר הרמטי או פתיחה מלאה – יש עוד אפשרויות רבות להגן על הילדים, גם בזמן שמירה על שגרת לימודים. הנה דוגמה פשוטה: השקעה של כמה עשרות מיליוני שקלים במסנני אוויר, טכנולוגיה פשוטה שנמצאת בשימוש במקומות אחרים להגנה מפני קורונה. מסנן כזה בכל כיתה יוכל לסייע לצמצום הדבקה בחלל סגור. לשם השוואה: מבצע הבדיקות המהירות בתחילת השנה עלה 66 מיליון שקלים, די והותר למימון מסננים.

עוד מהלך פשוט יחסית יהיה הרחבת תוכנית "מגן חינוך", שמטרתה לאתר התפרצויות בבתי הספר, לכלל מערכת החינוך. בית ספר שנמצא בתוכנית עורך בדיקה מדי שבוע לכל התלמידים והצוות, בשיטה של "איגום בדיקות" שמאפשרת בדיקות המוניות. כרגע המודל מופעל רק בבתי ספר בערים אדומות, וגם שם לא בכל בתי הספר. השקעת משאבים בהרחבת המודל הייתה מסייעת באיתור מוקדם של חולים בבתי הספר, ומביאה לצמצום ניכר בתחלואה.

למערכת החינוך היה די זמן להתכונן ולייצר קפסולות בכיתות, בדומה למתווה שיושם בשנה שעברה, ולצמצם מגעים שמובילים להדבקות ולבידודים נרחבים. ככל שהתלמידים יפעלו בקבוצות קטנות יותר, ויערבבו פחות קבוצות בינן ובין עצמן, כך הסיכוי להדבקה יורד. המפתח הוא בצמצום מספר התלמידים בכיתה, צמצום מספר אנשי הצוות הנחשפים לכל כיתה, והימנעות מעירוב קבוצות בצהרונים, בהסעות ובהפסקות. אחרי שנה וחצי של התנהלות עם המגפה, בשטח יש די ידע וניסיון כדי להפעיל כך את המערכת, לפחות עד הגעת החיסונים לכלל הגילים.

ממרום מאה ימיה של הממשלה הזאת, לא נראה שהיא באה לפתור את בעיות היסוד של מערכת החינוך. לצערנו, לא נראה שהיא מתכוונת אפילו לצמצם תחלואה בקרב התלמידים. "המטרה שלנו היא לטפל בתופעת הבידודים ההמוניים", אומר ראש הממשלה, "בלי הורים שיעבדו אין משק מתפקד". שרת החינוך יפעת שאשא־ביטון עסוקה בביטול הקנסות למנהלי מוסדות חינוך בערים אדומות  שיפתחו אותם בניגוד להנחיות. האנשים שמתחו ביקורת על מנהיגי הקהילה החרדית, שהתעקשו על פתיחת הלימודים גם בשיא ההתפרצות, עושים עכשיו בדיוק את אותו הדבר עם הילדים של כולנו. החרדים מקדשים את לימוד התורה יותר מכול, הממשלה הנוכחית מקדשת את ה"שגרה" וה"נורמליות".

מטרת הממשלה אינה לצמצם תחלואה של תלמידים, אלא לצמצם בידודים. ההבדל מכריע: כדי לצמצם תחלואה צריך ללמד בקפסולות, ללמד באופן מקוון או באוויר הפתוח ולצמצם מגעים; כדי לצמצם בידודים צריך רק לשחק עם כללי הבידוד. מאמצי משרד החינוך מכוונים עכשיו להחלת פיילוט "הכיתה הירוקה" לכלל מערכת החינוך, שבה אם מתגלה תלמיד חולה, רק הוא נכנס לבידוד, ושאר התלמידים ממשיכים להגיע לכיתה וללמוד כרגיל, עם בדיקות אנטיגן יומיות למשך שבוע.

הפיילוט הזה נוסה עד כה רק בעשר כיתות במגזר החרדי, ושלוש מהן נסגרו ועברו ללמידה מקוונת כי התחלואה הייתה גבוהה מדי. לניסוי הזה משרד החינוך קורא "הצלחה", והוא שואף להרחיב אותו לכלל המערכת. כי כאמור, המטרה אינה לצמצם תחלואה, אלא רק להתעלם מהמציאות ולהמשיך בשגרה. לא מפריע לנו שהילדים יידבקו, אומרת הממשלה, רק שההורים לא יצטרכו להישאר איתם בבית.

אין פלא שיש הורים שמחליטים להדביק את הילדים בכוונה. זה הרי המשך של אותו קו מחשבה. אם המטרה היא להיפטר מהבידודים, הדרך הטובה ביותר לעשות זאת למי שהחיסון עוד לא זמין לו היא לחלות, להחלים ולקבל תו ירוק. משרד הבריאות הזהיר שמבצע הבדיקות הסרולוגיות, שהופסק בחופזה, יצר תמריץ להורים להדביק את ילדיהם כדי "לזכות" במעמד מחלים. ככל שמסיבת ההדבקה ההמונית במערכת החינוך תתמשך, כך התמריץ להדביק את כל הילדים יגדל. עכשיו זה בידיים של הממשלה.

הידיעה הבאה

כתבות אחרונות באתר

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.