יום שני, מרץ 3, 2025 | ג׳ באדר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
user
user

עליזה לביא

ד"ר עליזה לביא היא חברת כנסת לשעבר, יוזמת תיקון חוק שעות עבודה ומנוחה.

גם לחילוניים מותר לא לעבוד בשבת

תרבות שהצליחה לשמר את יום המנוחה, במשך אלפי שנים עד שהטמיעה אותו בעולם כולו, לא אמורה להסס ליטול על שכמה את המשימה הבאה שעניינה אופן ההתנהלות הראוי במתנת יום המנוחה

דרך ארוכה עברה השבת מאז הפציע לפני למעלה מ-3500 שנה הצו האלוהי, שקבע כי יש לשמור את היום השביעי. המקרא מנמק בשני עמודי תווך הסוציאלי, מנוחת העמל והרוחני, יום שקודש על ידי הבורא.

יום המנוחה השבועי עורר התנגדויות רבות מראשיתו. כוחות הקדמה דחו אותו, הפילוסוף סנקה בהתייחסו לפני כאלפיים שנה קובע כי "מנהגם אינו מועיל, שכן על ידי הנהגת יום מנוחה אחד כל שבעה ימים, הם מפסידים בבטלנות כמעט שביעית מחייהם".

לאחר מאות שנים אִמצה החברה האנושית כולה את רעיון יום המנוחה השבועי. נראה, כי אין חולק שיום המנוחה הוא מתנה גדולה שהעניקה היהדות לעולם.

יחד עם זאת, גם כיום וחרף ההבנה הברורה בדבר חיוניותו של יום המנוחה עדיין אנו מוצאים את עצמנו נאלצים להתמודד. אמחיש את דבריי בדוגמה: בזמן כהונתי כחברת כנסת טיפלתי בג', עובדת רשות השידור שעמדה בפני פיטורין. כל חטאה היה שביקשה שלא לעבוד יותר בשבת, כיוון שהיא ובן זוגה החליטו שהם רוצים לתת לשבת מקום בחייהם, ובעקבות כך ביקשה להפסיק לעבוד בשבת. להפתעתה הסתבר לג' שאם כך תעשה תפוטר. ואכן בהתאם לחוק שהיה באותה עת, הזכות להימנע מעבודה בשבת שמורה רק למי שמצהיר כי הוא דתי.

העוול זעק לשמיים. זכות אדם להנות מיום המנוחה השבועי של בני עמו, אינה אמורה להיות פונקציה של רמת שמירת השבת וההקפדה ההלכתית.

וכך יצא לדרך תיקון ולפיו עובד זכאי לדרוש לשבות ביום המנוחה של דתו ללא תלות ברמת הקפדתו הדתית. אין לתאר את מערכות הלחצים שהפעילו גורמים כלכליים ופוליטיים, בנמקם את התנגדותם בסיכון הכלכלי למשק, להתפתחותו ולהשקעות בינלאומיות בישראל. לאחר לחצים כבדים וסנקציות פרלמנטריות שהביאו לדחייה ארוכה, הצלחתי יחד עם ח"כ מיקי זוהר לחוקק את החוק בתמיכה חוצת מפלגות. לשמחתי אציין, כי בבקרה שנעשתה לאחר שנתיים, הוכח כי לא נגרם נזק לעסקים המורשים לפעול בשבת.

בחברה הישראלית קיימת שונות רבה לתוכן המאפיין את השבת. לתחושתי, בשלה העת לקדם את עמוד התווך הרוחני-פנימי. הצורך קיים ויגדל. ככל שהצרכים החומריים זמינים יותר וככל שהטכנולוגיה מקטינה את עלויות סיפוקם, כך גדל הצורך בעיגון רוחני ובמשמעות.

עולם "ששת ימי המעשה" משתלט על חיינו. האמצעים הטכנולוגיים, טשטשו את הגבולות בין המרחב והזמן הפרטיים לבין מרחבי העבודה והצריכה. האפשרויות לקשב פנימי מתמעטות.

השבת היהודית המחייבת הינתקות יזומה לזמן קצוב, מאפשרת יצירת בועת זמן שבה יכול האדם לפנות אל תוך עצמו. תיחומו של זמן זה אינו תנאי מספיק לפעילות רוחנית. אולם, בועת הזמן תעניק הזדמנות למודעות, להתבוננות ולפעולה למי שיחפצו בכך.

יש להניח שלא מעטים יתקשו למצוא קשר בין אותו עולם של מגבלות ואיסורים שמטילה השבת, לבין אותו הליך של התבוננות פנימית מיוחל שבדרך כלל נראה כמנותק מכל מעשה או מגבלה. אולם תרבות שהצליחה לשמר את יום המנוחה, במשך אלפי שנים עד שהטמיעה אותו בעולם כולו, לא אמורה להסס ליטול על שכמה את המשימה הבאה שעניינה אופן ההתנהלות הראוי במתנת יום המנוחה.

ד"ר עליזה לביא, חברת כנסת לשעבר, יוזמת תיקון חוק שעות עבודה ומנוחה. לביא תשתתף בכנס הישראלי הראשון שיעסוק בשבת, חברה וכלכלה של מיזם שבת UNPLUGGED

הידיעה הבאה

כתבות אחרונות באתר

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.