יום שלישי, מרץ 4, 2025 | ד׳ באדר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
user
user

רפורמת הצגים האלקטרוניים תעמיק את משבר יוקר המחייה

לרפורמה אותה מקדמת שרת הכלכלה לפיה מחירי מוצרים יוצגו בצגים אלקטרוניים במקום מדבקת סימון אין שום יתרונות עבור הצרכן. מי שירוויחו מהרפורמה הן רשתות השיווק

שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי, והרשות להגנת הצרכן מקדמות רפורמה שתאפשר לחנויות מזון להציג את מחירי המוצרים על גבי צגים אלקטרוניים ליד המדפים, ולא במדבקות המוצמדות לכל יחידה של המוצר, כפי שנעשה עד היום. נתחיל מהסוף, מחשיד שרשתות השיווק מקבלות בברכה את רפורמת המחירים שהרי מטבע הדברים רשתות המזון מעוניינות להגדיל את רווחיהן עד דלא ידע. כבר היום הרווחיות של רשתות המזון בישראל היא מהגבוהה בעולם, הרווח הגולמי נע בין כ-23  אחוזים ל-28 אחוזים בממוצע על המוצרים, כשרשת שופרסל כמובן מובילה בתחרות לעומת רמי לוי שנמצא למטה עם שעור רווח גולמי יחסית נמוך של כ-23 אחוזים.

הצגת המחירים באמצעות צגים אלקטרוניים תאפשר לרשתות להוזיל עלויות של כ-200 אלף ש"ח לסניף בשנה, חסכון של מיליוני שקלים לרשתות השיווק, מה זה אומר מבחינת הצרכן?

ראשית, תו מחיר צריך להיות ברור, קריא ונגיש. כבר היום בעלי חנויות המזון מרשים לעצמם לקבוע מחיר אחד בשעות השיא ומחיר אחר בשעות מתות. שימוש בצגים אלקטרונים מאפשר באופן גורף ובלחיצת כפתור משחק במחירים, כך שהמחיר שנשלם בקנייה עשוי להיות תלוי בשעה שבה נכנסת לסופר.

שנית, מה עם הצרכנים המבוגרים יותר? איך הם יתמודדו עם השינוי והקידמה? לא סביר שנראה את ההורים שלנו, צרכני הגיל השלישי, מסתובבים בסופר ומדשדשים בין המוצרים עם סורק אלקטרוני לקריאת מחירים.

כבר מ-1998 מרגע שנכנסה התקנה לסימון מחיר המוצרים, רשתות השיווק סובלות מקנסות בסך אלפי שח בגין אי סימון חלק מהמוצרים. נראה לכאורה כי לובי רשתות השיווק דוחף למהלך זה ומעודד אותו בין היתר בתמיכה אלקטוראלית וכספית.

השרה אורנה ברביבאי מצטלמת ברשתות ובתקשורת עם סורק ביד מוקפת במספר עוזרים ויועצים המסייעים לה ומשווים את הקידמה בישראל לזו של הונג קונג, מדינה מנומסת כשהאמינות היא חלק אינטגרלי מהפעילות שלהן. פה זה לא הונג קונג. כאן בישראל יוקר המחיה ממילא בין הגבוהים בעולם. עדיף לשרת הכלכלה להתרכז ברפורמות שיובילו להורדת מחירים מאסיבית כפי שעלתה להצבעה לפני כשבועיים בוועדת הכלכלה של הכנסת, רפורמת ייבוא המזון שבמסגרתה תחליף התקינה האירופאית את התקנות המקומיות בנוגע לייבוא של מוצרי מזון, רפורמה שאמורה להוריד את מחיר המוצרים לצרכן. הרי הרבה יותר קשה לבצע רפורמות מהסוג שיובילו לירידת מחירים ברשתות באופן גורף ולכן מתמקדים בזוטות.

הרפורמה החדשה תוביל לכך שרשתות השיווק ירוויחו יותר והצרכן ישלם יותר. כנראה שגם ממשלה חדשה שטוענת לניקיון כפיים אין לה את הכוחות והרצון לבצע שינוים מהותיים נרחבים. נראה שנשאר במעגל הבלתי פוסק של עליית מחירי המזון בישראל, ללא הצדקה.

הכותב הוא רואה חשבון, מומחה בשוק ההון, מרצה בכיר במרכז האקדמי לב

כתבות קשורות

הידיעה הבאה

כתבות אחרונות באתר

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.