בזמן שבכנסת נפתחו הדיונים על תקציב המדינה וסערה כבר הספיקה להתעורר, המשטרה הודיעה על פתיחה בחקירה פלילית נגד גל אוחובסקי, האקרים מתפרעים ואיראן משתגעת ומי יודע למותם של כמה אנשים אחראי סנדק אימפריית הפשע אליעזר ברלנד, בחרו אמש בחדשות 12 להקדיש בפריים-טיים זמן אוויר יקר עם פולו-אפ לסיפור החשוב מכל: רשתות השיווק תאוות הבצע שמשווקות מוצרים בזול לחרדים.
עוד לא שמעתם על התחקיר של מעיין פרתי שמסעיר את המדינה? הנה הוא במשפט: מתברר ששופרסל, רשת הקמעונות הגדולה במדינה, מפעילה אתר בשם "שופרסל ישיר מהדרין" המשווק מוצרים רבים בכשרות מהודרת לקהל החרדי – רק במחירים זולים בהרבה ממה שנמצא בשופרסל אונליין.
עכשיו, התגובה ההגיונית לפרסום סיפור כזה היא "וואלה, מוזר. אולי אתחיל לקנות שם במקום בשופרסל אונליין". או אולי, "הממ, האתר שלהם מכוער פצצות, נראה לי שאשאר באתר הרגיל". או אפילו, "איזה מגעיל שהם משווקים מוצרים במחירים שונים, אעבור לרשת זולה יותר, אם יש כזו". אבל, תופתעו לשמוע, אף אחת מהזוויות הללו לא הוזכרה בסיקור האירוע.

אז איך הוא כן סוקר? איזו מין שאלה זו – אנחנו בישראל, והמילה המנחה פה היא "הוגן". זה לא הוגן שישראלים בוחרים לעשות קניות בסופר בעוד הם יושבים על הספה שלהם, ולא מודעים לכך שהם יכולים לקנות אותם יותר בזול. זה לא הוגן ששופרסל לא מספרת ללקוחות שלה שיש אתר חלופי שמציע מוצרי מהדרין בזול. זה לא הוגן שמשלמים יותר. כאילו מגיעים שוטרים לבתים של ישראלים, מחזיקים עליהם אקדחים, וכופים עליהם לעשות קניות דווקא באינטרנט, דווקא ברשת השיווק המסוימת הזו.
בכתבה אתמול – שרק המשיכה את החשיפה הנועזת מתוכנית החיסכון מוקדם יותר השבוע (כי למה לעזוב סיפור מביך אחרי ערב אחד אם אפשר למרוח אותו?) – שוחחו עם ח"כ מיכאל ביטון, יו"ר ועדת הכלכלה, יקיר הפרוטקציונרים הישראלים, אדם שדאג בשתי ידיו לבלימת נתחים מרפורמות ייבוא שעל פי רוב היו מוזילות את יוקר המחיה בארץ.
ביטון, תופתעו לשמוע, זועם על כך ששופרסל מעיזה להפעיל אתר משני שמשווק לקהילה החרדית (ונבהיר: זמין לכל אחד). "רמייה של הציבור!" הזדעק הח"כ החברתי. הרי לפי מה שנחשף בכתבה האמיצה הזו, נראה שישראלים רבים משלמים יותר ממה שהם צריכים – ואשמת מי זה, אם לא החנויות שמשווקות להם מוצרים? כי למה שיהיה לאזרח הישראלי קורטוב של אחריות אישית? למה שנצפה מבני אדם בוגרים, עם עבודה, משפחה ואחריות קהילתית כלשהי (בדרך כלל) לעשות מינימום של מחקר בהעדפות הצרכניות שלהם. לא, אימא ישראל מוכרחה להאכיל כל אזרח ואזרח בכפית רב-פעמית, שכמובן מיוצרת בארץ ומשווקת במחיר מפוקח.
וזה לא שפרתי או מגיש המהדורה דני קושמרו ניסו אפילו להתחיל להציג צד שני כלשהו בסיפור. מבחינתם, זו תרמית של הציבור שהפתרון היחיד שלה הוא רגולציה. "לא כל הלקוחות יודעים על האתר הסודי הזה", נאמר בשידור, כנראה מתוך ציפייה שכל מכולת וכל חנות מוכרחות להפיץ בקול גדול את הבשורה, שמא ראובן בקריית שמונה לא ידע שהוא יחסוך ארבעה שקלים על ג'חנון מהדרין. וזה עוד לפני שדיברנו על יינות ביתן, שלמרבה ההפתעה נחשף שמנהלים גם הם רשת מהדרין חרדית "סודית" שמשווקת מוצרים מסוימים במחירים זולים יותר.
עד כמה שידוע, שופרסל לא בבעלות המדינה, וגם יינות ביתן לא. יש לא מעט סופרמרקטים בישראל, עם מגוון מחירים, הנחות ומבצעים. רוב הישראלים לא מוכרחים לרכוש מוצרים ברשת, אלא יכולים פשוט לצעוד למרכול הקרוב ולקנות את הגזר והקורנפלקס שחסרים להם. המסגור ההגיוני לסיפור הזה הוא "כך תוכלו לחסוך כסף ברכישה באתרי השיווק החרדים". המסגור שקיבלנו הוא, בעצם, "הקפיטליסטים הרשעים דופקים אתכם ומוכרים לכם מוצרים זולים ביוקר". איזו בדיחה.