יום שלישי, מרץ 4, 2025 | ד׳ באדר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
user
user

אלחנן שפייזר

עורך אחראי בהוצאת סלע מאיר ופרשן לענייני ארה"ב

בלאק פריידיי מת, ואנחנו הרגנו אותו

פעם, ביום שישי האחרון של חודש נובמבר בעל הבית היה משתגע, אבל בשנים האחרונות מדובר במבצעים מתונים בהרבה, ואנחנו יכולים להאשים רק את עצמנו

ואחרי כל זה, מדור דיגיטל נדרש להציע קצת סיוע פרקטי, אז הנה עצה לימים האחרונים של חגיגת המבצעים: אתרי הדיגיטל הגדולים מנהלים רשימות מבצעים ענפות כל השבוע ועד ליום שני, אז אם אתם לא סגורים על מה לקנות איפה, חפשו בגוגל Best Black Friday deals או כל צירוף דומה, היכנסו לאחת התוצאות הראשונות, ותנו לכתבי הטכנולוגיה לעשות את העבודה הקשה.

כבר בראשית אוקטובר עלתה הדילמה הקשה: מתי להקדיש את המדור לאירועי בלאק פריידיי. האם להתייחס לחגיגת המבצעים כבר בתחילת החודש, ולהיכנע בכך לתכתיבי הרפורמים שחוגגים את כל נובמבר, או שמא לדבוק במהות המקורית של בלאק פריידיי ולהמתין עד ליום השישי שלפניו. בסופו של דבר ההתלבטות הזו הוכרעה בקלות, אולם אף אחת מהאפשרויות לא נבחרה.

הטור הזה מתפרסם בבוקרו של היום הקדוש, ולא בטעות. כי יותר מאיכות המבצעים, יותר מהשאלה איפה לקנות וכמה לקנות, האם להמתין וכמה להמתין, יש עניין אחד שמעסיק את המדור ביום הזה: בלאק פריידיי מת, ואנחנו – אנחנו הרגנו אותו.

כשבלאק פריידיי נולד, הרעיון מאחוריו היה לקדש יום אחד, אחד בלבד, שבו מצוות היום היא "בעל הבית השתגע". חנויות וחברות הציעו מוצרים שווים במחירים מגוחכים, והעם שש אלי קניון עם ארנק מלא ועגלות ריקות. בבוקר שאחרי, ערוצי החדשות בארה"ב סיקרו את המבצעים המטורפים שהציעו חנויות שונות, והציגו את הלקוחות שהיו מוכנים לעשות הכול – כולל לדרוס זה את זה למוות – כדי להשיג מסך 70 אינץ' במאה דולר. החיים היו פשוטים יותר אז, בזמנים הטובים.

"סייבר מאנדיי" היה הסדק הראשון בחומה. הוא נולד מאילוץ טכני לחלוטין: אנשים הפסיקו לצאת לקניונים ולחנויות והעדיפו לרכוש מוצרים מהספה, מהמיטה, מהאסלה בבית. הפיצול הזה בעצמו כבר עשה נזק, כי במקום להציע יום אחד שעומד כולו על טהרת המבצעים המשוגעים, הציעו לנו שני ימים עם מבצעים משוגעים הרבה פחות. אבל אז המדרון החלקלק נכנס לפעולה. יומיים הפכו לשלושה, ואז לארבעה – כי למה לא לחגוג את כל סוף השבוע? ואז זה הפך לשבוע. ואז חודש. ואם כל יום בנובמבר הוא בלאק פריידיי – אף יום הוא לא בלאק פריידיי.

כל מי שקרא עיתון, צפה בטלוויזיה, שמע רדיו או גלש ברשת בשבועות האחרונים יכול להעיד על המצב האבסורדי שנוצר. אי אפשר באמת לפספס את הכרזות הצעקניות שמכריזות על "בלאק נובמבר" או "חודש מבצעי בלאק פריידיי" או "שבוע בלאק פריידי" או כל צירוף מילים אחר בעל סתירה פנימית משלו. התופעה הזו יצאה מגבולות אמריקה והפכה אוניברסלית לחלוטין. גלישה באמזון או באחד מאתרי הביגוד או הצריכה הגדולים האחרים הציעה כבר לפני שבועיים שלל "מבצעים מוקדמים" לקראת בלאק פריידיי, שאמנם לא היו רעים בכלל – אבל הרגו כל סיכוי למבצעים הרבה יותר שווים היום. וכך, מי שיגלוש או גלש היום בחיפוש אחר הדיל האולטימטיבי בוודאי נחשף לנורמה החדשה של השנים האחרונות: מבצעים טובים, כן, אבל לא משוגעים במיוחד. לא הקרם דה לה קרם שאליו התרגלנו. לא הבלאק פריידי של פעם.

יכול להיות שזו התפתחות הגיונית, אולי אפילו מתבקשת. בכדור הארץ 2021, החנות והקניון הפכו לתופעות קטנות, כמעט רטרו, מול ענק הקניות ברשת. וכשהקניות באתר שלך לא תלויות בעמידה בתור בקור בחוץ בשעות הבוקר המוקדמות אלא בכמה קליקים של עכבר, אולי אי אפשר לצפות שתציע את כל המוצרים שלך ב־70 אחוז הנחה ליום אחד, אלא ב־30־40 אחוז בלבד. אולי בלאק פריידיי הישן מת כי הוא היה חג אנלוגי בעולם דיגיטלי.

אז בזמן שאתם מוצאים זוג נעליים שיקיות ב־35 אחוז הנחה היום או אולי רוכשים את האייפון החדש במחיר קצת מוזל ביום שני, עצרו שנייה לפני שאתם לוחצים על כפתור התשלום ורק חשבו, זכרו, וברוח התקופה – שאו תודה לחגיגת הקניות שהייתה ואיננה.

הידיעה הבאה

כתבות אחרונות באתר

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.