אין סוגיה שמאחדת ישראלים כמו תסכול מפקקים. כולנו, ללא הבדל דת, גזע, מין, גיל, מוצא, או משהו אחר, סובלים מהכבישים העמוסים לעייפה. אין אדם שנוסע כאן ובשלב מסוים לא נתקף ייאוש ונראה שאף אחד במשרד התחבורה או בממשלה לא מוצא שפנים לשלוף מהכובע כדי לחלץ אותנו.
ואז במהדורה המרכזית של חדשות 12 אמש (ג') שודר ריאיון באולפן עם אמנון שעשוע, מנכ"ל מובילאיי, חברת הרכבים האוטונומיים הישראלית שנקנתה בסכום אסטרונומי על ידי אינטל לפני מספר שנים. כעת אותה חברה ככל הנראה עומדת בישרות האחרונה לכיוון מוצר מוגמר שייסע ללא נהג מלווה, בכבישים הפתוחים.
כמו משיח על חמור אוטונומי לבן הוא הציג את מצב החברה והבהיר בראיון עם יונית לוי שאוטוטו הסיוט נגמר והגאולה מגיעה. נראה שהוא הקדים רפואה למכה כי מיד לאחר מכן, בצירוף מקרים של ממש, שודרו שתי כתבות: הראשונה על המצב הנוראי באמת של העומס בכבישים ומיד לאחר מכן כתבה על הזוועה שנקראת התחבורה הציבורית בישראל.
שעשוע הבטיח כי באמצע 2022, זאת אומרת עוד חצי שנה בלבד, נראה כאן רכבים אוטונומיים, שהם אחת התקוות הכי גדולות בהתמודדות עם הסיוט של כולנו. אבל שעשוע הסתייג ואמר ששום דבר לא ייפול באש להבה מהשמיים, אלא רק לאחר שהחקיקה בנושא תושלם. וזה הפאנץ' שלשמו התכנסנו, ולשמו כתב צילם את עצמו זוחל ברכב שלו בכבישי תל-אביב.
אין איך להתחמק מהתחושה הקונספירטיבית שהריאיון עם מנכ"ל מובילאיי ואחריו הכתבות על המצב העגום היו מהלך יחצ"ני הדוק. במדינה בה העומס הבירוקרטי כמעט זהה לעומס בכבישים, תואר בעצם במשך דקות ארוכות במהדורה המרכזית של הערוץ הנצפה והמשפיע ביותר, כמה נחוץ לזרז את תהליכי האישור לרכבים אוטונומיים. זו הייתה מעין הכשרת לבבות להליך מזורז, עלייה לנתיב מהיר לתחבורה אוטונומית, שתאפשר למובילאיי לנסות את הכלים שלה בישראל, לפני שמוכרים לכל העולם.
חשוב להבהיר, לא בטוח שזה דבר רע. השוק הפרטי יכול להיות חבל ההצלה שלנו, ושל עוד מדינות מפותחות בעולם הסובלות מיותר מדי רכבים על הכבישים. אולם, כיוון שמדובר בחיי אדם ובניסוי שעלול להיות מסוכן עבור האזרח הפשוט, חשוב לזכור שדווקא לבחינה מדוקדקת של המדינה יש משמעות רבה, ואל לנו להסתנוור מהחלום המונח לפתחנו. הוא עלול להיגמר באסון.
מנכ"ל מובילאיי פתח את הריאיון בכך שאסור לו לדבר על סכומים ובכל זאת יונית שאלה אותו לסיום בכמה הכיסים שלו יתפחו. שעשוע התחמק ואמר "זה לא הכסף שמניע אותי, זה לפתור בעיות מאוד קשות לאנושות", ובכן האיש בהחלט משעשע. על אף שהוא הכחיש שלו ולמובילאיי, שתונפק בקרוב ב-50 מיליארד דולר, יש עניין כלכלי או חיצוני מלבד הרצון הטהור להטיב, לא הייתי סומכת רק על המילה של בעל העניין הגדול ביותר בעסק.