שִׂים לֵב: בְּאֲתָר זֶה מֻפְעֶלֶת מַעֲרֶכֶת נָגִישׁ בִּקְלִיק הַמְּסַיַּעַת לִנְגִישׁוּת הָאֲתָר. לְחַץ Control-F11 לְהַתְאָמַת הָאֲתָר לְעִוְורִים הַמִּשְׁתַּמְּשִׁים בְּתוֹכְנַת קוֹרֵא־מָסָךְ; לְחַץ Control-F10 לִפְתִיחַת תַּפְרִיט נְגִישׁוּת.
יום רביעי, אפריל 16, 2025 | י״ח בניסן ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
user
user

ד"ר אירית קאופמן

מומחית לשיווק ומיתוג אישי

אתם המותג

בכל מקום שתסתכלו, תוכלו למצוא עשרות מותגים מכל הסוגים. מותגי מוצרים פיזיים כמו אייפון לצד מותגי שירותים כמו נטפליקס. ערים שהן מותגים: ניו־יורק – The Big Apple ותל־אביב – "עיר ללא הפסקה" וחברות שהן עצמן מותג – אמזון ולגו, לדוגמה. מותגי אוניברסיטאות – הרווארד ואוקספורד – לצד מותגי ספורט כמו קבוצות הכדורגל ברצלונה, ריאל מדריד ומנצ'סטר יונייטד. גם בתחום החברתי נוכל לאתר מותגים. עמותות – "כנפיים של קרמבו" או Make a Wish – ואפילו רעיונות והתנהגויות ממותגים – "חושבים חיים", המותג לנסיעה בטוחה, או מותג של רעיון הקיימות Meatless Monday.

מה המשותף לכל המותגים האלה? במשפט אחד, לכולם יש ערכים – ערכי ליבה, ולכולם יש אוסף אסוציאציות שהצרכנים מתחברים אליהן.

בשנים האחרונות אנו עדים להתפתחות המותגים האנושיים – ממסי ועד ביבי, מאובמה עד יונית לוי, ממדונה ועד אייל שני, מאיילת שקד ועד ברבש, וזוהי כמובן רשימה קצרצרה ומקרית. מותגים אלה לא נולדו ביום אחד, אלא נוצרו בתהליך מסודר ומובנה, על בסיס הסיפור האישי שלהם, על בסיס הרעיון שעומד מאחוריהם, בהתאם לערכים המשויכים להם והאסוציאציות שהם מעוררים אצל הצרכנים.

כל אחד ואחת מכם יכול להיות מותג אנושי. אם רק תספרו נכון את הסיפור שלכם, בסביבתכם ידעו באילו תחומים כדאי לפנות אליכם

הרעיון של המיתוג האישי הוא שגם אתם – כן, כל אחד ואחת מכם – יכולים, ואולי אף יותר מזה – צריכים להיות מותג אנושי. אל תיבהלו מהשמות הגדולים. נכון, הם מותגי־על וחלקם מותגים בינלאומיים חוצי גבולות וחוצי תחומי חיים. אולי לא תיבחרו לראשות מפלגה או תבשלו כמו אסף גרניט או תנתחו פוליטיקה כמו עמית סגל, אבל כל אחת ואחד מכם יכול להיות מותג אנושי אם רק תספרו נכון את הסיפור שלכם.

בעידן של חברות אימפקט, אנו בוחנים חברות לא רק לפי קריטריונים פיננסיים ועסקיים אלא גם לפי תרומתם לעולם ולחברה. גם אנחנו, האנשים, מעין עסקים – טום פיטרס התווה את המושג "אני בע"מ", ואכן אנו נמדדים לפי האימפקט שלנו, התרומה האישית שלנו, התרומה העסקית וגם התרומה החברתית שלנו.

במיתוג אישי המטרה אינה לשנות את עצמכם או להמציא את עצמכם מחדש, אלא להציג לעולם במה אפשר להיעזר בכם ומהי המומחיות שלכם. במיתוג אישי אתם משווקים את הערך המוסף שלכם, כדי שתהיו מעין אבן שואבת לאחרים. אם אתם עדיין תוהים למה כדאי לכם למתג את עצמכם, אז חשבו כמה תוכלו להקל על כולם מסביב אם ידעו מה המותג שלכם. דמיינו עולם שבו אנחנו האנשים אוסף של מותגים אנושיים וכולם יודעים מיהו ומהו כל אחד. כשאתם הופכים להיות מותגים אתם בעצם מספרים לעולם, לסביבה, למקום העבודה, ללקוחות שלכם, לאנשים הרלוונטיים לחייכם – באילו נסיבות כדאי להיעזר בכם, באילו תחומים אתם תהיו הכתובת הראשונה שכדאי לפנות אליה.

למי מתאים המיתוג האישי? לכולם. גם לשכירים וגם לעצמאים, לכל מגדר, מגזר, גיל ולכל משתנה דמוגרפי שתבחרו. המיתוג האישי מתאים לעובדי היי־טק, למהנדסים, לעובדי הוראה, לרופאים, למרפאים אלטרנטיביים, לשפים, לעורכי דין, לצלמי אופנה, למשפיענים ברשת ויוטיוברים ולכל מקצוע העולה ברוחכם. יהיו אנשים שירצו לבנות את המותג האישי שלהם בתחום העבודה והקריירה, ואילו אחרים יתמקדו בתחומי חיים אחרים, כמו קבוצות ספורט, חבורות של פנאי ותרבות, או אפילו בקרב חברים שמכירים אתכם כבר שנים ואתם רוצים לדייק את המותג שלכם או להרחיב אותו. המיתוג האישי חשוב גם לצעירים, למי שנמצא בתחילת דרכו המקצועית, העסקית או האקדמית וגם לאלה שמתחילים פרק ב' בעבודה, בזהות המקצועית או בזהות האישית.

כשהתחלתי לחקור את נושא המיתוג האנושי, בחנתי אם הוא מופיע בצורה כלשהי גם במקורות שלנו. הרב קוק, שהוא מותג אנושי בפני עצמו, מותג של איחוד מחנות בין דתיים לחילונים, מותג שערכיו באים לידי ביטוי בתפיסת תורת ישראל, עם ישראל וארץ ישראל כיחידה אחת, כותב כך:

"כל אדם יש לו המסלול שלו שעל ידו הוא בא לאושרו, לתכלית הווייתו, שבו הוא מתדבק ליוצרו, ולא יוכל לבוא למגמת חפצו במסלול אחר, אף על פי שהוא מסלול ישר בעד אחרים. על כן צריך כל אחד להיות מוקיר מאוד את מסלולו המיוחד" (הרב קוק, פנקס ירושלים תרצ"ג, אות ד').

אז למה לי לבנות מותג אנושי? ג'ף בז'וס אמר כי "המותג זה מה שאומרים עליכם כשאתם יוצאים מהחדר". כלומר, כנראה בכל מקרה תהיו ממותגים, השאלה החשובה ביותר היא – האם אתם תשלטו במיתוג שלכם או שאחרים ימתגו אתכם?

הידיעה הבאה

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.