יוצרי הסדרה התיעודית 'דור אחד וחצי' המשודרת בימים אלו ב'כאן 11', לא חשבו מן הסתם שהסדרה שלהם תהפוך לכל כך אקטואלית, בעקבות המלחמה באוקראינה. הסדרה שעוסקת בעלייה הגדולה מברית המועצות דרך עיניהם של אלו שנולדו שם ועלו לישראל כילדים ובני נוער, ממחישה היטב את קשיי ההגירה ומשבר הזהות שחוו אז העולים הצעירים מרוסיה ואוקראינה ושיחוו מן הסתם גם לא מעט שמהצעירים הרבים שמגיעים מאוקראינה בשבועות האחרונים.
בפרק השני של הסדרה ששודר אמש (רביעי) סיפר אנטון אוסטרובסקי שעלה מרוסיה בשנת 1997 בגיל 14 וחצי, על המכות שחטף אז מנערים ישראלים רק משום שלא ידע לדבר עברית. התגובה שלו לאירוע הקשה ולאירועים נוספים שחווה הייתה התכנסות לתוך גטו רוסי, ופיתוח שנאה לישראל עד כדי מחשבות על חזרה לרוסיה. לעומתו, אלכס ריף שעלתה מאוקראינה בשנת 1991 גם חוותה חוויה קשה של לעג מצד ילדים ללבוש שלה, אבל הגיבה הפוך. ריף החליטה למחוק את זהותה הרוסית ולנסות בכל מאודה להיות ישראלית. גם לתגובה הזאת היה מחיר. מחיקת הזהות הרוסית עלתה לה בהתרחקות מהוריה, שאליהם היא התקרבה שוב רק בגיל מאוחר. התגובות ההפוכות הללו של אוסטרובסקי וריף מבטאות שתיהן את משבר הזהות שחווה דור העולים הצעיר. את המשבר הזה לא המציאו העולים מברית המועצות. הוא היה גם מנת חלקם של העולים הצעירים מאתיופיה והרבה לפני כן של העולים מצפון אפריקה.
הזמר אלברט עמר, אחיו של הרב שלמה עמאר, הרב הראשי לירושלים, כתב לפני עשרות שנים שיר בשם 'שקוף', על משבר הזהות שחווה כשעלה כנער בן עשר ממרוקו. "מהרגע הראשון אתה מרגיש שקוף, הן דרכך רואים, אתה לא נראה, יש לך נשמה, כבר לא נשאר גוף. כן, הם עושים אותך שקוף מהתחלה…". העולים הצעירים, ולא משנה מהיכן הגיעו, חווים בארץ חוויה של תלישות תרבותית. הזהות שלהם שקופה. מצד אחד הם מתביישים בהוריהם שמתקשים כאנשים בוגרים להיקלט במדינה החדשה, ומצד שני, גם הם עצמם חווים קשיים בניסיונות שלהם להיות ישראלים.
חשוב שנכיר ונשמע את הקולות של 'דור אחד וחצי', גם עשרות שנים אחרי העלייה. גם כשנראה לנו שהצעירים הללו ממהרים להשתלב, הם עדיין משלמים מחיר. חלקם מוותרים על חלק משמעותי בזהותם בשביל ההשתלבות, חלקם מתנתקים מהוריהם, וחלקם לא מצליחים להתערות בחברה כפי שהיו רוצים. מול גלי העלייה המתחדשים מאוקראינה חשוב שנבין מעט יותר מה חווים העולים וננסה להקל עליהם את קשיי הקליטה. ערב פסח, החג שבו אנחנו משחזרים את היציאה ממצריים, ועל הדרך מעלים על נס גם יציאות מגלויות אחרות ועליות לאורך הדורות, חשוב שנזכור כמה לא פשוט להגיע לארץ חדשה.