יום שישי, מרץ 7, 2025 | ז׳ באדר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
user
user

אלחנן שפייזר

עורך אחראי בהוצאת סלע מאיר ופרשן לענייני ארה"ב

חברה רוסית לקחה את הפרצוף של ברוס ויליס – וזו רק ההתחלה

כמו במקרים רבים, הטכנולוגיה שמאפשרת הנפשה של דמויות קיימות באופן וירטואלי יכולה לעלות על כל דמיון, ולהביא לבעיות לא צפויות עבור האנושות

כותרות ראשיות גרנדיוזיות הכריזו בשלהי החודש שעבר שברוס ויליס, שחקן האקשן האמריקני האלמותי, מכר את הפרצוף שלו. לא, הוא לא השתתף במכירה פומבית לרוצחים סדרתיים, אלא – כך לפי הדיווח – הסכים לאפשר לחברת "דיפ־קייק" להלביש את הפנים שלו על שחקנים אחרים באמצעות טכנולוגיית בינה מלאכותית מתקדמת ("דיפ־פייק"), וכך להמשיך להופיע בסרטים גם עכשיו, אחרי שמצבו הרפואי כבר לא מאפשר לו לשחק בעצמו. ובעצם, גם הרבה אחרי שהוא ימות.

בדיעבד, התברר שהחגיגות היו מוקדמות: ויליס מעולם לא מכר את הזכויות על שום דבר בגוף שלו לאף אחד (עד כמה שידוע לנו), אך כן אישר את השימוש בפנים שלו בפרסומת מוזרה של חברת הטלקום הרוסית "מגפון" (קשה לתאר את הפרסומת. יש בה בני ערובה על יאכטה. ופצצת זמן. ורוסים). אבל אנחנו לא ניתן לעובדה הלא נוחה הזו לבלבל אותנו, מה גם שהעובדה שוויליס לא מכר את הפרצוף שלו כמו נגן בלוז שחתם על הסכם עם השטן תמורת היכולת לנגן בגיטרה לא משנה את המציאות: אנחנו הולכים ומתקרבים לנקודה שבה שחקן יוכל להופיע בסרט בלי לעשות שום דבר, כולל לנשום.

ויליס הוא לא פורץ דרך בתחום. באחד מסרטי מלחמת הכוכבים, לדוגמה, הנפישו לכמה שניות את הנסיכה ליאה בצעירותה על אף שהשחקנית שגילמה אותה, קארי פישר, כבר הלכה לעולם שכולו קוקאין. הם עשו את אותו שטיק גם עם שתי דמויות אחרות, ועוד היד נטויה. מחוץ לקולנוע וטלוויזיה, תעשיית הדיפ־פייק הפכה לכל כך מוצלחת שקומיקאים יכולים לעטות את פניהם של ידוענים ופוליטיקאים ולעשות חיקויים מוצלחים מתמיד, ואפילו לא דיברנו על ההוא שעושה את טום קרוז כל כך טוב שסרטונים שלו שהופצו ברשת גרמו לאנשים להאמין שקרוז הוא אדם מטורלל אפילו יותר ממה שחשבנו. במקומות חשוכים יותר ברשת, השימוש בפרצופים של ידוענים (ובמיוחד ידועניות) משמש לצרכים זדוניים יותר, למרות מאמצים כבירים למנוע אותו.

כשמשלבים את היכולת הזו ליצור פרצופים אמינים ברמה קריפית עם העובדה שהטכנולוגיה שעושה את אותה פעולה עם קולות של אנשים אינה רחוקה מאותה נקודה, וייתכן שבקרוב תעקוף אותה, אנחנו נתקלים באינסוף השלכות, כאשר ההשפעה על תעשיית הבידור היא כלל לא הגדולה ביותר.

חשבו, למשל, על היכולת לייצר פייקים. אם כיום כל מה שנדרש כדי לגרום לאנשים להאמין שג'ו ביידן צייץ שבכוונתו להשמיד מחר את כל הג'ינג'ים (מיד אחרי שהוא יאכל את התינוק היומי שלו) זה כמה שניות של עבודה על מחולל ציוצים מזויפים, חשבו כמה נזק יהיה אפשר לעשות עם תוכנה שמנפישה ביידן דיגיטלי שאומר את הדברים בקול שלו, עם הפנים שלו. גם התחום הפרטי יושפע מזה, בין שבתעלולים שכוללים הנפשה של חבר אומר משהו מביך ובין שלצורך כוונות חשוכות יותר, שעלולות להדביק לאנשים כתמים שלא ירדו לעולם. וגם, דמיינו רימייק של "אושן 11" עם קאסט של כוכבי קולנוע מתים!

כמו בכל פעם שטכנולוגיה חדשה ופורצת דרך מתנגשת עם העולם, אנחנו לא באמת מוכנים למה שהיא עושה ומה שהיא עומדת לעשות. תחומים שלמים, מבידור ועד המשפט ואכיפת החוק, יצטרכו להשתנות ולהתפתח כדי להתמודד עם האפשרויות החדשות והמהפכניות שפתאום יעמדו לרשותו של כל מי שיחפוץ. בהכירנו מקרים דומים בעבר, האנשים בעלי המשרות הבכירות שהכי צריכים להיות מודאגים ממה שעומד לקרות פה אפילו אינם מודעים לכך שהגל בדרך. בואו נקווה שאנחנו, כחברה, נשכיל להתמודד.

לתגובות, המלצות, משחקים (ולמכירת הזכויות על הפנים שלכם) שלחו לנו לטוויטר: ERspeiser או לדוא"ל: digital.makor@gmail.com

כתבות קשורות

הידיעה הבאה

כתבות אחרונות באתר

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.