יום שישי, מרץ 28, 2025 | כ״ח באדר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
user
user

הרב חיים נבון

פובליציסט

באופן מפתיע, שמרנות תובענית מצליחה יותר מאשר הקלות ליברליות

באופן עמוק ולטווח הרחוק, לאנשים קשה להקל. לשמרנות תובענית, באופן מפתיע, יש יותר הצלחה

השבוע התגלגל לידיי ספר מפתיע, שכתב לפני חמישים שנה הכומר האמריקני דין קֶלי. הכומר קלי כיהן בכנסייה המזוהה עם ערכי השמאל האמריקני ועבד בארגון נוצרי פרוגרסיבי. הכנסיות השותפות בארגון דיווחו על ירידה מתמשכת במספר חבריהן, וקלי לקח שנת שבתון מעבודתו כדי לחקור את התופעה. את מסקנותיו המהפכניות פרסם ב־1972 בספר חשוב: "למה כנסיות שמרניות צומחות". הוא גילה שלא כל הכנסיות דועכות; בזמן שהכנסיות הליברליות והפרוגרסיביות דועכות, הכנסיות השמרניות משגשגות. בדקתי וגיליתי שהמגמה הזו המשיכה גם בעשורים הבאים: בין 1960 ל־2000 התכווץ שיעור האמריקנים המזדהים עם זרמים נוצריים ליברליים מ־16 אחוזים לשמונה, בעוד הזרמים הנוצריים השמרניים עברו תמורה הפוכה, ושיעור מאמיניהן הוכפל.
קלי הגיע למסקנה שאנשים מחפשים דת משום שהיא מעניקה לחייהם משמעות. את המשמעות הזו הם מוצאים לא רק ברעיונות הדתיים התיאורטיים, אלא גם במידת המסירות של המאמינים. ככל שדת תובענית יותר, ככל שהיא מתייחסת ברצינות קשוחה לערכיה ולמסריה, כך החברים בה חשים שהיא מעניקה לחייהם משמעות עמוקה. אם הכומר עצמו מתייחס בקלות דעת לחילול הקודש, ונרתע מלדרוש רף גבוה של מאמץ דתי – זה לא מגביר את הפופולריות של הכנסייה וערכיה, אלא להפך. חברי הכנסייה מרגישים אז שאין מדובר באמונה רוחנית הרת גורל, אלא בתחביב. הרבה מהמנהיגים הדתיים הליברליים מרככים את דרישותיהם כדי לפנות לקהל רחב יותר, אך התוצאה היא שהקהל שלהם רק מצטמצם.בשנות השישים החליטה הכנסייה הקתולית לעדכן את הפולחן שלה. בין השאר, החליט הוותיקן שהמיסה לא תתנהל רק בשפה הלטינית הלא מובנת, אלא גם בשפה המקומית. הכנסייה קיוותה לקרב כך את התפילה לחייהם של המאמינים. במקביל, ביטלה הכנסייה את האיסור על אכילת בשר בימי שישי, ריככה את חובת הווידוי והתירה לכמרים ולנזירות ללבוש בגדים רגילים. קלי כתב שהתוצאה הייתה נטישה המונית של כמרים. בעוד בשנת 1963 עזבו את הכנסייה 167 כמרים, ב־1970 כבר עזבו אותה 3,800.

חוקרים מאוחרים יותר חיזקו את ממצאיו של קלי. הסוציולוגים רוג'ר פינק ורודני סטארק גילו השפעה דומה גם אצל בני הקהילה שאינם כמרים: המפנה בכנסייה הקתולית הביא לירידה חדה בהשתתפות הנוצרים הקתולים בתפילות בכנסייה. לפני ההחלטות הללו 75 אחוז מהקתולים באמריקה השתתפו בקביעות בתפילות בכנסייה; אחריהן ירד השיעור ל־45 אחוז.

במאה ה־19 הוקמו בארצות הברית קומונות, מעין קיבוצים בגרסה אמריקנית. האנתרופולוג ריצ'רד סוֹסיס בדק אילו מהקומונות הצליחו לשרוד זמן רב. הוא גילה ש־39 אחוז מהקומונות הדתיות שרדו יותר מעשרים שנה, אך רק שישה אחוזים מהקומונות החילוניות שרדו. יותר מזה: הוא גילה שמשך החיים הממוצע של הקומונה היה ארוך יותר ככל שהיא תבעה מחבריה יותר מאמץ ויותר קורבנות.

ומה הלקח מכל זה עבורנו? האם זה אומר שאנחנו צריכים תמיד להחמיר ולהסתגר? בהחלט לא, מסיבה פשוטה: גם אם חומרות הן פופולריות יותר לטווח הארוך מאשר קוּלות, אנחנו לא צריכים להתנהל לפי מה שפופולרי, אלא לפי רצון ה'. כך, למשל, המדים השחורים והמכבידים של אחינו החרדים הם אמצעי סוציולוגי יעיל מאוד לחיזוק גאוות היחידה של מסדר דתי. אלא שאינני חושב שהקדוש ברוך הוא היה רוצה שנסמן את עצמנו כמסדר דתי סגור, הנבדל משאר עם ישראל.

אם כך, מה בכל זאת ההשלכות של הממצאים הללו? הם מפריכים באופן נחרץ אשליה אחת: את האמונה שגישה סובלנית, מקילה וליברלית מביאה לפופולריות של הדת. זה פשוט לא נכון מבחינה עובדתית. אם רב מגיע למסקנה שרצון ה' הוא להיות סובלני ומקל – ובהקשרים מסוימים אני אכן מאמין כך – הוא צריך לדעת שההכרעה הזו לא תקל על הפצת דבר ה' ודרך החיים התורנית, אלא להפך: תקשה עליה.

לעיתים אני שומע את הטיעון המשובש שבדור הזה צריך להקל, כי לאנשים היום קשה להחמיר. האמת היא הפוכה: באופן עמוק ולטווח הרחוק, לאנשים קשה להקל. אם אין ברירה וצריך להקל – נעשה זאת, גם אם זה פחות פופולרי. אך ודאי שהטיעון ההפוך אינו נכון. אם מחנך מוריד את רף הדרישות מתלמידיו, למשל: זורם איתם כשהם מגלחים את פאותיהם בתספורת אופנתית או כשהם מדלגים באופן קבוע על תפילות, רק משום שהוא מאמין שכך יאהבו יותר את החיים הדתיים – הוא עושה עוול להלכה, לתפילה וגם להם. צעירים רבים נאבקים להגיע לסיירת מטכ"ל, ומעטים מאוד נאבקים להיות מש"קי עציצים בקריה. האדם אינו מחפש חיים קלים; האדם מחפש משמעות.

כתבות קשורות

הידיעה הבאה

כתבות אחרונות באתר

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.