גילוי נאות: הייתי חבר הנהלת האגודה לזכות הציבור לדעת כאשר אלעד מלכא מונה למנכ"ל האגודה. חשבתי אז שאלעד הוא האדם המתאים לתפקיד, ולמרות שזמן קצר מאוד אחר כך עזבתי מסיבות אישיות את ההנהלה, היום אני משוכנע אפילו יותר שזה היה מינוי מעולה. זו גם הסיבה שהודעת שר התקשורת הטרי שלמה קרעי כי הוא מתכוון למנות את מלכא למנכ"ל משרדו משמחת כל כך.
- מנכ"ל משרד התקשורת החדש: לסגור או להפריט את גל"צ ותחנות הרדיו של התאגיד
- כניסת שלמה קרעי למשרד התקשורת – הזדמנות נדירה ליצור שידור ציבורי אמיתי
מי שעוקב באדיקות בשנתיים האחרונות אחרי משפט נתניהו, כבר הבין בוודאי את משמעותו של משרד התקשורת. מדובר אמנם במשרד מטה קטן מבחינת גודלו, אך השווקים עליהם הוא חולש והשפעתו על הכלכלה הישראלית ושוק הדעות הישראלי גדולה מאוד. כרגולטור, המשרד עוסק בתשתיות התקשורת הבסיסיות ביותר, ותפקידו בעיצוב שוק תקשורת ההמונים גם הוא משמעותי וחשוב. אכן, הפיקוח הישיר על גופי התקשורת לא נתון בידי המנכ"ל, אלא בידיהם של רגולטורים עצמאיים. מועצת הרשות השנייה, מועצת הכבלים והלווין ומועצת התאגיד, שאינן כפופות למנכ"ל המשרד, ולמען האמת אפילו לא לשר. הגופים הללו חייבים אמנם מידה מסוימת של דין וחשבון לשר התקשורת, אך עצמאיים בהחלטותיהם ובהפעלת שיקול דעתם.
עיקר תפקידו של המנכ"ל נוגע לתשתיות התקשורת. ישראל, ה"סטארט-אפ ניישן", תקועה עם תשתיות תקשורת מיושנות ומפגרות, תוצאה של הזנחה של שנים, רגולציה מיושנת והחלטות פוליטיות כושלות. מנכ"ל בעל הבנה כלכלית וראייה אסטרטגית יוכל להזניק קדימה את כל ענפי כלכלת ישראל בעזרת קידום תחום התקשורת. הכלים הנתונים בידו הם עצומים, והאתגרים בהתאם. כמי שמנוסה בפעילות בתחום קשרי הממשל ורגולציה, יוכל מלכא לקדם את התחומים הללו לטובת כל אזרחי ישראל.
ועם זאת, אין להמעיט בחשיבות של תפקיד המנכ"ל גם בנושא שוק תקשורת ההמונים. אכן, הרגולטורים הרלוונטיים אינם כפופים לו, אולם התוויית סדר היום של המשרד נמצאת בהחלט בתחום סמכותו. אם מלכא יעלה את נושא מבנה שוק השידורים לראש סדר היום, וידחף את הטיפול בכשלי השוק העצומים מהם סובל התחום, תרומתו תהיה עצומה גם אם לא יוכל להכתיב את כל אחד מרכיבו המדיניות שתיקבע. ספק כמה אנשים בישראל 2023 מבינים את שוק השידורים לעומק כמו מלכא, את נקודות החוזק שלו, את נקודות החולשה, את כשלי השוק ולא פחות מהם את כשלי המדיניות. די לקרוא את המאמר שפרסם אך לאחרונה כאן במקור ראשון כדי להתרשם מהבנתו את המצב, וגם מיכולתו לראות את התחום שלא דרך חור הגרוש בתקציב המדינה אלא בראייה רחבה הרבה יותר. יש לקוות שאת כל היכולות הללו הוא יגייס על מנת לקדם עתיד טוב יותר לישראל בשוק התקשורת כולו.