יום ראשון, מרץ 9, 2025 | ט׳ באדר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
user
user

יצחק קלימן

הכותב מלמד חסידות ומחשבת ישראל בישיבת מעלה גלבוע, ודוקטורנט בקתדרה לחקר החסידות באוניברסיטת בר־אילן

התפיסה הניאו-חסידית מתאימה להיות דרך המלך לציבור הדתי המודרני

תגובה לטור שכתב אב לבן שהפך לחסיד ברסלב והצביע על הכשלים העמוקים שבשילוב מסרי החסידות עם החינוך הדתי-לאומי

את הדברים הנוגעים ללב, שנכתבו תחת שם העט "אריק אמיתי", קראתי בכאב כפול. כאב על הסיטואציה המשפחתית המורכבת שנחשפה בהם, וכאב על תורתו הגדולה של ר' נחמן, שאני זוכה ללמוד וללמד מזה כמה שנים, שמצמיחה מתוכה תופעות שכאלו.

בשורות הקרובות אנסה לשרטט דרך אחרת לגשת אל האש הגדולה מבלי להישרף, דרך שזכתה לכינוי הרווח "ניאו חסידות". לניאו חסידות פנים רבות, שונות ואף סותרות. אין בכוונתי לטעון כי דברי משקפים את התופעה בכללותה, אלא לשרטט חלק מהעקרונות המתווים נתיב חינוכי־פרשני מסוים, שיש בו בכדי לענות על המצוקות שעולות מהדברים.

דומיננטיות ולא אקסלוסיביות. מטרת הלמידה היא לקבל רעיונות רוחניים שיחַיו ויחדשו את נפש הלומד, אך ללא מחויבות למבנים חברתיים, נורמות סוציולוגיות, בלעדיות לדרך או לשיטה מסוימת. גם אם נפש הלומד נקשרה בתורה של צדיק מסוים, שהופך להיות דומיננטי ומשפיע על עולמו הרוחני, הרי שהוא מלקט מתורתו את הדרוש לו ואיננו רואה עצמו מחויב לכל הנחיה או רעיון המופיעים בכתביו.

חסידות ללא צדיק. הדבקות וההשפעה ממוקדות בדרך הרוחנית שאותה מציע הצדיק, ולא בצדיק עצמו. אין זה סותר שהלומד יחוש חיבור רגשי ורוחני לדמותו של הצדיק, אך מערכת היחסים תתאפיין בהשפעה והשראה ולא בהתבטלות וציות גמור. בהקשר זה ברור מדוע חסידות ברסלב, שמאז פטירת ר' נחמן מתנהלת ללא אדמו"ר (וגם ללא הנהגה ריכוזית בכלל, ויעידו על כך פלגיה הרבים והשונים) קונה לה שביתה בלבבות החסידים החדשים. הזיקה שבין חסיד לצדיק שכבר מצוי בעולמות העליונים, מתאפיינת מעצם טבעה בעיקר בהשראה רוחנית הנתונה לפרשנויות רבות, ולא בהנחיות מעשיות אחידות ונוקשות.

הלומד הניאו־חסידי ידגיש ויעסוק בעיקר בתורות שאינן עוסקות במעמדו ומקומו של הצדיק או "צדיק האמת", וגם תורות אלו יקבלו פרשנות מרחיבה בכיוונים שונים – הצדיק כהשראה רוחנית, הצדיק כעמדה חיצונית לאדם שאותה יכול למלא הזולת, ועד כדי "תהיה אתה הצדיק של עצמך" (כניסוחו של הרב שג"ר).

קריאה צמודה במקורות. יש לגשת לכתבי ר' נחמן כפי שהם, תוך הקשבה אבל ללא תלות בלעדית בפרשנות של ממשיכי הדרך ומעבירי המסורה הברסלבית, ובפרט תוך הפרדה בין דבריו של ר' נחמן עצמו ובין דבריו של סופרו המסור והנאמן ר' נתן.

מורכבות ולמידת המכלול. כהוגה קיומי, דבריו של ר' נחמן פעמים רבות שונים ואף סותרים זה את זה (כפי שהוא העיד על עצמו; שיח שרפי קודש ב, קלב). מתוך הבנה כי חייו ונפשו של האדם מורכבים, דינמיים וסוערים, פורש ר' נחמן נקודות מבט, תובנות, כיוונים ועצות שונות, על מנת שהלומד יוכל למצוא בהם את אשר ביקשה נפשו בהתאם למצבו ולתחושותיו ברגע הנתון.

לא זו בלבד, פעמים רבות דבריו של ר' נחמן מכילים רבדים שונים הממוענים לשומעים שונים. לדוגמה, בשיחות הר"ן (מ) מובאת דרשה של ר' נחמן הנפתחת באזהרה חמורה שלא לעסוק בספרי מחקר ופילוסופיה כלל, ובעידוד לאמונה פשוטה ללא חקירות וספקות, אך לאחר כמה שורות עוברת לדיון מעמיק (המעיד על היכרות נרחבת עם ספרות זו) בשאלות הפילוסופיות, והצבת אלטרנטיבה רוחנית מתוך התמודדות כנה עם הבעיות והספקות. כך שהן החסיד הפשוט המבקש להתחזק באמונה תמימה והן התלמיד השכלתן והמתלבט ימצאו בה את מבוקשם.

לא אוכל במסגרת כתיבה קצרה זו להוכיח זאת, אך עיון בכתבי ר' נחמן לאור העקרונות שהוצעו לעיל יעלה כי בשורת הנושאים שהועלו באחרית דבריו של "אריק אמיתי" – יחס לרפואה למדע ולהשכלה, אמונה תמימה לעומת חקירות פילוסופיות, יציאה לעבודה ועיסוק בפיתוח העולם, המשכיות ומסורת לעומת עצמאות וחדשנות, היחס הראוי ליצר המין וליצר הממון, מעמדו של הצדיק וסוגיות רבות נוספות – דבריו של ר' נחמן רחוקים מלהיות חד־משמעיים. יש בהם מורכבות רבה ואיזונים נצרכים בין ערכים שונים, כפי שניתן לראות במאמרים ובמחקרים הרבים שפורסמו על ר' נחמן ועל תורתו.

כמו כל דרך אחרת, גם הדרך הניאו־חסידית איננה חפה מקשיים וחסרונות, אך בעיניי היא מתאימה להיות דרך המלך לבני הציבור הדתי המודרני בגשתם אל כתביו של ר' נחמן בפרט ואל החסידות בכלל. דרך שיש בה עושר ומגוון רוחני, התלהבות והתחדשות פנימית, עומק ויושר אינטלקטואלי, וחיים בריאים ומאוזנים המעורבים בדעת עם הבריות ועוסקים ביישובו של עולם.

יצחק קלימן מלמד חסידות ומחשבת ישראל בישיבת מעלה גלבוע, ודוקטורנט בקתדרה לחקר החסידות באוניברסיטת בר־אילן

כתבות קשורות

הידיעה הבאה

כתבות אחרונות באתר

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.