באיחור אופנתי, התקשורת הישראלית החלה לעסוק בפיטוריו של כוכב פוקס ניוז טאקר קרלסון בימים האחרונים. וכשאנחנו אומרים "לעסוק", הכוונה היא לעשות את מה שהיא תמיד עושה: לעבד באופן פשטני ומסונן דיווחים פשטניים ומסוננים מגופי תקשורת מיינסטרים בארה"ב.
כך יצא שהסיפור שמסופר לכמה קוראים הישראלים שמתעניינים בפרשה הזו הוא שקרלסון הוא בריון, מיזוגן עם פה מטונף, אבל גם נוצרי אדוק מדי ברמה שהבהילה את ההנהלה, אבל גם תאורטיקן קונספירציות מדופלם שהיה אשם בשילומי העתק של פוקס לחברת "דומיניון" בשבוע שעבר.
לא מפתיע שאלו הסיבות שעולות כאן, שכן אלו הסיבות שעלו שם: מאז שהוכרז על פיטוריו של קרלסון לפני כשבוע ועד היום, לא באמת פורסמה הסיבה הרשמית. פוקס ניוז פרסמו הצהרה גנרית וקרלסון בעצמו שותק. כדי למלא את החלל, מיטב גופי החדשות האמריקניים יצאו למסע גישוש ודיג, וכל אחד חזר עם סיבה אחרת: זה בגלל תביעה של מפיקה בתוכנית שלו. לא! זה בגלל נאום נוצרי למדי שנשא קרלסון לאחרונה, ורופרט מרדוק (בעלי פוקס) שונא נוצרים. לא! זה בגלל הקונספירציות על בחירות 2020. כך מתגלגל הסיפור הלאה והלאה, כשהכתבות תמיד מסתמכות על "מקורות אנונימיים" בפוקס, שיכולים כמובן להיות מנהלים בכירים, אך באותה מידה גם עלולים להיות צוות הניקיון.
למען הסר ספק, אין כאן טיפת אהדה או חמלה לקרלסון, שאכן הוכיח את עצמו כבריון וקונספירטור, וככל הנראה פיזר שקרים על בחירות 2020 ומה שקרה בקפיטול ב-6 בינואר 2021 לא מתוך אמונה במה שהוא אומר, אלא מתוך ידיעה שזה מה שהקהל שלו רוצה לשמוע. קרלסון הוא אדם חכם מאוד, וזו הבעיה – הוא נהיה טוב מדי בלשחק לקהל השבוי שישב לצפות בו כל יום בפריים-טיים והקנה לו את מעמד התוכנית הפופולריות ביותר בשמונה בערב. אבל מה הסיבה האמיתית לפיטורין שלו?
התשובה היא שאנחנו לא באמת יודעים, או לפחות עוד לא יודעים. יש היגיון במחשבה שפוקס ניוז עייפו ממנו אחרי התביעה שהם כבר סגרו ועוד כמה שבדרך, והעובדה שבמהלך המאבק המשפטי התגלו מסרונים שבהם ביזה במילים קשות את ההנהלה כנראה לא עוזרת לקייס שלו. מצד שני, האם רשת באמת תפטר כוכב בקנה מידה כזה רק בגלל כמה מעידות?
ההסבר הסביר ביותר שניתן לפרשה הזו נשמע אתמול מכריס סטיירוולט, שבעצמו פוטר מפוקס ניוז לפני כמה שנים וכעת מבקר תקשורת באתר הימין-מרכז "הדיספאץ'". הוא (ולא רק הוא) טוען שפוקס ניוז מעולם לא הובנה כמו שצריך. העובדה שרשת החדשות הימנית הפיקה כל כך הרבה אושיות מוכרות בארה"ב (ביל אוריילי, מייגן קלי, שון האנטי וכן הלאה) מובילה למסקנה המטעה שהן הרימו אותה בשנים שלהם שם. אבל האמת קצת הפוכה: פוקס ניוז היא שיוצרת כוכבים, ולא הפוך. אך ברגע שהכוכבים האלה נעשים חזקים מדי, גדולים מדי, עושים יותר מדי שרירים על ההנהלה, הם מאבדים את ערכם. שכן, פתאום הם יכולים לשלוט בנרטיב במקום שהנרטיב ישלוט בהם.
קרלסון, לפי ההסבר הזה, הוא דוגמה קלאסית לתהליך: הוא התחיל לשדר בשמונה במקום ביל אוריילי (שעזב בעקבות אחד מגלי מי-טו), כשהשעה הזו כבר הייתה חזקה מאוד. ובשילוב העמדה הזו והכישרון שבהחלט יש לו, הוא הפך למפלצת תקשורתית, שכל אייטם שלו מגיע ישירות לטוויטר ומשם מופץ לכלי תקשורת אחרים ובצורה כזו או אחרת לעשרות מיליוני אמריקנים. ההצלחה הזו עלתה לו לראש, והוא החל לנתק את עצמו מהכבלים הארגוניים. וזה משהו שפוקס ניוז פשוט לא יכלו לקבל. ואז צצו התביעות, והחשיפות המביכות, ופתאום התקבל התזמון המושלם להשליך אותו מתחת לגלגלי האוטובוס ולהתקדם הלאה בלעדיו.
אז האם זו הסיבה האמיתית לפיטורים של קרלסון? לא בטוח. אבל מה שבטוח הוא זה: אל תקנו את הנרטיב הפשטני שמנסים למכור לכם, כי הוא בטוח לא נכון.