יום ראשון, מרץ 9, 2025 | ט׳ באדר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
user
user

אביעד גדות

מנכ"ל ארגון "חותם – יהדות על סדר היום" ורב צבאי לשעבר

מה היה חושב דיזנגוף על הפעלת הרכבת הקלה בשבת

לא הרבה יודעים שראש עיריית תל אביב הראשון התנגד להפעלת תחבורה ציבורית בשבת ואף קרא לתושבים לשמור על הצביון היהודי של השבת בעיר. מוטב שהארגונים הפרוגרסיביים, שדורשים "הסכמה לאומית רחבה" בנוגע לרפורמה המשפטית אך לא כשזה מגיע לאופיה היהודי של המדינה - יקחו זאת בחשבון טרם דרישתם להפעיל בשבת את הרכבת הקלה בגוש דן

כל הכבוד לראש עיריית תל אביב. לא, אין הכוונה לרון חולדאי ש"העניש" את הרכבת הקלה החדשה של גוש דן בהיעדרותו הבלתי מורגשת מטקס הפתיחה החגיגי. הכבוד הציבורי מגיע למאיר דיזנגוף, ראש עיריית תל אביב הראשון, כמעט שלושים שנה לפני קום המדינה.

דיזנגוף פרסם בכ"א מנחם אב התרצ"ג, 1933 – לפני תשעים שנה בדיוק – מנשר לתושבי עירו הקורא להם לשמור על הצביון היהודי והשבת בתל אביב: "זכרו כי השבת היא אות הסולידריות הלאומית הנפלאה ביותר מדור ודור, וכל הפוגע בה – באחדות ישראל הוא פוגע. שמרו על השבת והיא תשמור עלינו!".

המודעה שפרסם ראש העיר הראשון של תל אביב, מאיר דיזנגוף, נגד חילול שבת בפרהסיא

בכך ביקש דיזנגוף כי "האוטובוסים הציבוריים, גם אלה השייכים למושבות", לא יסעו ברחובות תל אביב בשבתות וחגים. כך גם "האוטומובילים הפרטיים ואופני-הנוע". עוד ביקש ראש העיר המיתולוגי כי "כל החנויות ובתי השעשועים" יהיו סגורים מערב שבת ועד מוצאי שבת, וחריגות יהיו בתיאום הרבנות הראשית. אפילו מהלא-יהודים ביקש דיזנגוף כי לא יסעו על יד בתי הכנסת בשבת וביום טוב בשעות התפילה.

בשעה טוב ומוצלחת, נפתחה בשבוע שעבר הרכבת הקלה של גוש דן. זוהי אבן דרך משמעותית לא רק לתחבורה בישראל, אלא לשגשוג והפיתוח של המדינה כולה, וליכולת של אוכלוסייה רבה להתנהל ולנוע לצרכי מסחר וסדרי החיים בצורה קלה ובטוחה יותר.

אלא שארגוני המחאה הפרוגרסיביים, אלה שפוגעים בכל יום, בכפייה ובניגוד לחוק, בתחבורה, בכלכלה ובסדרי החיים למען ה"ערכים" שלהם ולמען שלטון בג"ץ על כל שטחי חיינו בכפיה בלתי-דמוקרטית, קמו בקול זעקה. לפתע הם דואגים לעם ישראל, וליכולת לנסוע בשבת דווקא ברכבת ובתחבורה הציבורית.

אי אפשר לנתק את שאלת התחבורה הציבורית משאלת הזהות היהודית הכללית של מדינת ישראל. שאלה זו הוכרעה לא רק בסקרים בעשרים השנה האחרונות שמראים בצורה ברורה כי עם ישראל חפץ ביהדותו ובחיים יהודיים-לאומיים בארץ ישראל ובמדינת ישראל, אלא הוכרעה בקלפי בכל הממשלות, כולל בממשלה הקודמת בה כיהנה שרת תחבורה אולטרא-פרוגרסיבית שלא יכלה להוציא לפועל את זממה להרוס את השבת הלאומית. תמוה הדבר, כי לא מצאנו את אותם ארגוני מחאה מסכימים ששינויים בזהות היהודית של המדינה ייעשו רק "בהסכמה לאומית רחבה" כפי שהם דורשים מ-64 מנדטים לעשות בהקשר למערכת המשפט המקולקלת.

זו לא שאלה של "סטטוס-קוו", שנשחק מזמן על ידי מיעוט שלא מיוצג בעם ומיוצג היטב בבג"ץ שעל כס השיפוט. זו שאלה לאומית, והתשובה עליה ברורה: העם בחר במדינה יהודית, אותה מדינה עליה חלם ראש עיריית תל אביב מאיר דיזנגוף, שנפטר עוד לפני שהוקמה, שחלם על תל אביב משגשגת עליה נסוך אור השבת, כמו בעיירה היהודית שהכיר במולדובה – אשר פניה היו כפני כל קהילה יהודית ממוצעת באלפיים שנות גלות. אנו לא באים לחקות את הגלות. להפך, הגלות חיקתה את החיים היהודיים בארץ-ישראל – אלה שהיו, ואלה שזכינו להם בעיקר במאה השנים האחרונות.

העם היהודי בחר במדינה יהודית משגשגת, וזו לשמחתנו – יצאה מהתחנה מזמן.

כתבות קשורות

הידיעה הבאה

כתבות אחרונות באתר

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.